2518
Sök

Bilhandlare blåste mig på en BIL!

74 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
panda666 skrev:
FerizajLI skrev:
Hej alla glada bilentusiaster!

Som annonsen lyder JA! jag blev BLÅST, här kommer historian:

Hade sen två veckor hittat en annons på en Mercedes 200 C 03:a endast gått 10. ringde upp och jaa bilen var kvar, frågade efter eventuella fel på bilen?

-nej nejj absolut inte, förutom att rutan fram är lite sprucken men den gick igenom besiktningen.

och då bestämde jag mig  för att åka:  Halmstad - Bålstad, 60 mil upp och 60 ner 120 mil !

Efter 4h körning som en idiot kom jag fram till bilfirman gick in i bilhallen, han som jag pratade med i telefon han bara hejjade och stack!  medans den unga medarbetaren tog hand om ärendet!

Konstiga var att bilen var inte ens i hallen, inte som på bild heller fräcsh o fin,  bilen var förbrukad!  stod på baksidan av hallen men helt lerig m.m sad   aja tänkte jag , var så trött så orkade inte bry mig!

fört innan jag skulle provköra sa han DÅ till mig att 1:ans och 2:ans växel kan va lite trög men det är för att den har stått i 6 mån därf!

Jag provkörde bilen en sträcka 1-2:an kändes inte katastrof ändå! iaf vi skrev på osv alla papper! även att jag skulle få 6 mån bilgaranti gratis utifall växellådan pajjar så skulle jag få ut det på försäkringen!!!!

tog bilen det enda jag tänkte på va mina 60 mil kvar!!
efter nån mil på väg tändes motorlampan, sedan en kort stund efter oljelampan!!
stannade av bilen på vägrenen det kom rök från hela motorn!!!  ringde upp dem och skällde ut dem!
men ahh tog åt sig det gjorde dem inte :S men dem sa att bilen skulle fixas då jag kom hem och att dom skulle betala all som skulle kosta!

iaf kom hem! körde in bilen på Mekonomen och dom på Mekonomen skulle ringa han för att betala osv! dagen efter ringde Mekonomen mig och bad mig hämta bilen! utan av anledning. ``vi utför inga sånt här jobb`` sa dem!
det Mekonomen skrev ut felen var: TRÖGVÄXLAD 1-2AN
LÄCKER MELLAN TOPP OCH BRÖSTKÅPA (HAR VARIT ISÄR) SYNKRINGAR TILL 2ANS VÄXEL SKRAPAR BÅDE VID UPP OCH NERVÄXLING!

Jag har bett han att häva köpet!! efter att jag haft bilen på två ställen till och dem bara ber mig hämta bilen !
misstänker att det är bilfösäljaren som inte vill pröjjsa och att jag ska bli less och betala själv. ..

efter tjaffs ringde han mig på en lördag kväll och bad mig komma med bilen i på en anvisad plats där lasten skulle komma och hämta bilen men bad mig också att ägarbytet skulle med i bilen och att han på måndag skulle lösa lånet på bilen!!

jag ville inte bli blåst en gång till, då sa jag visst mer än gärna men först lägger du in 47 papp i banken så åker jag med bilen där dem kommer med last. men det ville han inte !!

efter att jag nekat detta så säger han nu, okejj !!! ha kvar den bilen ring mig aldrig mer jag bryr mig inte mer vad som händer fixa allt sjj du fick din chans att lämna tebax bilen hejdå!!

Nu har man en bil som står parkerad har fan ejj lust äns att titta på bilfan!!!!

och nu får jag lusten att ÅKA dit !!!!

åkte jag hela vägen som du gjorde nu 4-5 timmars väg och ser det minsta felet och då menar jag en liten smutsbit nånstans på bilen skulle jag bara vända samma väg tbax. speciellt när man ska punda ut 50 tusen.

du skulle bara ha köpt biljett och åkt samma väg hem. Nu är jag inte säker på vad ni kom överens och vad du fick för papper men i ditt fall skulle jag försöka fixa bilen så gott det går och antingen sälja vidare eller köra sj.

man ska aldrig bli kåt på bilen och åka och bli blind för det man ser sen.

Jag vet inte vad du har för erfarenhet av kåthet på bilar men jag fastnade för lågmilen och få ägare! Att du lr din fru kåtar eer tro inte alla gör samma sak smile

74 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
TireSlayer skrev:
det händer ofta att bilhandlare säljer bilar som "gör-det-själv" ja, och lita på en bilhandlare ska man aldrig göra. han vill bara ha dina pengar och kan säga och göra vad som helst för att få dom. jag håller med panda666 och Low.

Jomen det annonsen säger är annat mot verkligheten , skall det va så eller ? Plus att jag har ju allt på papper hmm

Forummoderator
26 318 Inlägg
26 januari 2014
FerizajLI skrev:
TireSlayer skrev:
det händer ofta att bilhandlare säljer bilar som "gör-det-själv" ja, och lita på en bilhandlare ska man aldrig göra. han vill bara ha dina pengar och kan säga och göra vad som helst för att få dom. jag håller med panda666 och Low.

Jomen det annonsen säger är annat mot verkligheten , skall det va så eller ? Plus att jag har ju allt på papper hmm

Du skrev ju fortfarande under dessa papper där det stod att det var en "gör det själv-bil"..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
26 januari 2014
FerizajLI skrev:
TireSlayer skrev:

Vad i den inkopierade annonstexten du tidigare lagt in i tråden är det du anser inte stämmer med -verkligheten- ?

Du har papper på vad menar du?

74 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Evildan skrev:
FerizajLI skrev:
TireSlayer skrev:

Vad i den inkopierade annonstexten du tidigare lagt in i tråden är det du anser inte stämmer med -verkligheten- ?

jamen läser du texten han har skrivit ? dpå skall det va en felfri bil eller hur ? det är inget skrot han rabblat upp ?? xenonljus det är bara snack de . -Reservation för felskrivning i text-       vilket jävla reservation ??

Hänger du med eller ??

4 261 Inlägg
26 januari 2014
FerizajLI skrev:
panda666 skrev:
FerizajLI skrev:
Hej alla glada bilentusiaster!

Som annonsen lyder JA! jag blev BLÅST, här kommer historian:

Hade sen två veckor hittat en annons på en Mercedes 200 C 03:a endast gått 10. ringde upp och jaa bilen var kvar, frågade efter eventuella fel på bilen?

-nej nejj absolut inte, förutom att rutan fram är lite sprucken men den gick igenom besiktningen.

och då bestämde jag mig  för att åka:  Halmstad - Bålstad, 60 mil upp och 60 ner 120 mil !

Efter 4h körning som en idiot kom jag fram till bilfirman gick in i bilhallen, han som jag pratade med i telefon han bara hejjade och stack!  medans den unga medarbetaren tog hand om ärendet!

Konstiga var att bilen var inte ens i hallen, inte som på bild heller fräcsh o fin,  bilen var förbrukad!  stod på baksidan av hallen men helt lerig m.m sad   aja tänkte jag , var så trött så orkade inte bry mig!

fört innan jag skulle provköra sa han DÅ till mig att 1:ans och 2:ans växel kan va lite trög men det är för att den har stått i 6 mån därf!

Jag provkörde bilen en sträcka 1-2:an kändes inte katastrof ändå! iaf vi skrev på osv alla papper! även att jag skulle få 6 mån bilgaranti gratis utifall växellådan pajjar så skulle jag få ut det på försäkringen!!!!

tog bilen det enda jag tänkte på va mina 60 mil kvar!!
efter nån mil på väg tändes motorlampan, sedan en kort stund efter oljelampan!!
stannade av bilen på vägrenen det kom rök från hela motorn!!!  ringde upp dem och skällde ut dem!
men ahh tog åt sig det gjorde dem inte :S men dem sa att bilen skulle fixas då jag kom hem och att dom skulle betala all som skulle kosta!

iaf kom hem! körde in bilen på Mekonomen och dom på Mekonomen skulle ringa han för att betala osv! dagen efter ringde Mekonomen mig och bad mig hämta bilen! utan av anledning. ``vi utför inga sånt här jobb`` sa dem!
det Mekonomen skrev ut felen var: TRÖGVÄXLAD 1-2AN
LÄCKER MELLAN TOPP OCH BRÖSTKÅPA (HAR VARIT ISÄR) SYNKRINGAR TILL 2ANS VÄXEL SKRAPAR BÅDE VID UPP OCH NERVÄXLING!

Jag har bett han att häva köpet!! efter att jag haft bilen på två ställen till och dem bara ber mig hämta bilen !
misstänker att det är bilfösäljaren som inte vill pröjjsa och att jag ska bli less och betala själv. ..

efter tjaffs ringde han mig på en lördag kväll och bad mig komma med bilen i på en anvisad plats där lasten skulle komma och hämta bilen men bad mig också att ägarbytet skulle med i bilen och att han på måndag skulle lösa lånet på bilen!!

jag ville inte bli blåst en gång till, då sa jag visst mer än gärna men först lägger du in 47 papp i banken så åker jag med bilen där dem kommer med last. men det ville han inte !!

efter att jag nekat detta så säger han nu, okejj !!! ha kvar den bilen ring mig aldrig mer jag bryr mig inte mer vad som händer fixa allt sjj du fick din chans att lämna tebax bilen hejdå!!

Nu har man en bil som står parkerad har fan ejj lust äns att titta på bilfan!!!!

och nu får jag lusten att ÅKA dit !!!!

åkte jag hela vägen som du gjorde nu 4-5 timmars väg och ser det minsta felet och då menar jag en liten smutsbit nånstans på bilen skulle jag bara vända samma väg tbax. speciellt när man ska punda ut 50 tusen.

du skulle bara ha köpt biljett och åkt samma väg hem. Nu är jag inte säker på vad ni kom överens och vad du fick för papper men i ditt fall skulle jag försöka fixa bilen så gott det går och antingen sälja vidare eller köra sj.

man ska aldrig bli kåt på bilen och åka och bli blind för det man ser sen.

Jag vet inte vad du har för erfarenhet av kåthet på bilar men jag fastnade för lågmilen och få ägare! Att du lr din fru kåtar eer tro inte alla gör samma sak smile

hehe alla kan bli kåta på att köpa bil och kan bli helt blinda..har hänt mig 2 gånger faktiskt;)
eftersom jag är en impulsiv människa, men som tur är så kostade bilarna runt 5-10 tusen högst och sålde dom snabbt sen

Forummoderator
26 318 Inlägg
26 januari 2014
FerizajLI skrev:
Evildan skrev:
FerizajLI skrev:

jamen läser du texten han har skrivit ? dpå skall det va en felfri bil eller hur ? det är inget skrot han rabblat upp ?? xenonljus det är bara snack de . -Reservation för felskrivning i text-       vilket jävla reservation ??

Hänger du med eller ??

"Reservation för felskrivning" är ett annat ord för att försäljaren/företaget skall ha ryggen fri när köparen - det vill säga DU - får problem med bilen.

74 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Mack skrev:
FerizajLI skrev:
Evildan skrev:

Hänger du med eller ??

"Reservation för felskrivning" är ett annat ord för att försäljaren/företaget skall ha ryggen fri när köparen - det vill säga DU - får problem med bilen.

du vet väl att en privatperson som säljer en bil är annat och en med firma har lite mer ansvar. lagen säger detta iaf:

Konsumentköplagen skyddar dig när det är fel på en vara du har köpt. När det är fel på varan har du rätt till hjälp från säljaren.

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

få felet reparerat
byta till en ny, felfri vara
få prisavdrag
häva köpet och få pengar tillbaka
få ersättning för reparation
hålla inne betalning
få skadestånd
Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera i tre år efter köpet. Men reklamera alltid ett fel så snart du har upptäckt det. Normalt ska du göra detta senast två månader efter att felet blev känt för dig.

Reparation eller byte
Om du upptäcker ett fel på en vara du köpt ska du gå till säljaren och kräva att varan repareras eller att den byts ut mot en ny likvärdig vara. Säljaren har rätt att välja om varan ska repareras eller ersättas. Är det till exempel fel på en tröja kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället låset till ugnsluckan gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen. Oavsett om felet ska repareras eller varan ersättas med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade.

Om säljaren väljer att reparera varan och felet finns kvar efter två reparationsförsök har du rätt att tacka nej till fler försök. Men om det är flera olika fel på varan kan säljaren ha rätt att utföra fler än två reparationer. Säljaren ska alltid reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

Om säljaren väljer att ge dig en ny vara och samma fel uppstår även på den nya varan kan du i vissa fall ha tre års reklamationsrätt från dagen när du fick den nya varan. Bedömningen görs från fall till fall och felet måste vara väsentligt för dig. Vänd dig till Allmänna reklamationsnämnden om du och säljaren inte kommer överens.

Om din nya vara får ett annat fel än det du reklamerade för första gången har du inte rätt till förlängd reklamationstid. Då är det alltid tre år från det ursprungliga inköpstillfället som gäller.

Du har inte rätt till ett nytt kvitto när du får en ny vara. Men se till att du får en notering det ursprungliga kvitton eller någon annan dokumentation som kan bevisa din reklamation.

Forummoderator
26 318 Inlägg
26 januari 2014
..och du säger själv att i pappret du skrev på så stod det svart på vitt att det var en "Gör det själv-bil".

Tycker fortfarande du ska vänta på att ARN har gått igenom fallet, och hoppas på det bästa.

4 261 Inlägg
26 januari 2014
@Ts jobbigt när sånt händer men nu blir det väldigt jobbigt att få firman som du köpte bilen ifrån att laga/ ge tbax pengarna..går det att laga bilen? vad kostar det att få den att rulla? har du kollat på det?

74 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
panda666 skrev:
@Ts jobbigt när sånt händer men nu blir det väldigt jobbigt att få firman som du köpte bilen ifrån att laga/ ge tbax pengarna..går det att laga bilen? vad kostar det att få den att rulla? har du kollat på det?

så länge man inte kör ut bilen på motorväg så är det lugnt! blir det tryck i motorrummet då läcks det olja, ehmm jag fick ett prisförslag på mellan 10-30,000:- att renovera läckaget i motorn plus eventuella skador som kan ha orsakats av läckaget, såå detta är inte ens värt att lägga pengar på !  sad

74 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Mack skrev:
..och du säger själv att i pappret du skrev på så stod det svart på vitt att det var en "Gör det själv-bil".

Tycker fortfarande du ska vänta på att ARN har gått igenom fallet, och hoppas på det bästa.

hmm japp finns ingen annan utväg sad

4 261 Inlägg
26 januari 2014
FerizajLI skrev:
panda666 skrev:

så länge man inte kör ut bilen på motorväg så är det lugnt! blir det tryck i motorrummet då läcks det olja, ehmm jag fick ett prisförslag på mellan 10-30,000:- att renovera läckaget i motorn plus eventuella skador som kan ha orsakats av läckaget, såå detta är inte ens värt att lägga pengar på !  sad

fan jobbigt! har ont sj av att höra det,, sj skulle jag försöka fixa det så gott som möjligt så billigt som möjligt. kanske nån kompis som är mekaniker?

kolla prisförslag från olika verkstäder

2 452 Inlägg
26 januari 2014
så länge du skrev på pappren att det är gör det själv bil så gäller inte den lagen,blir lite svårt att få rätt då....jag tror du får inte ut nått av vare sig arn eller om du går vidare....du skulle provkört bilen innan du köpte den....

döden kommer tillbaka

74 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
turbodeath skrev:
så länge du skrev på pappren att det är gör det själv bil så gäller inte den lagen,blir lite svårt att få rätt då....jag tror du får inte ut nått av vare sig arn eller om du går vidare....du skulle provkört bilen innan du köpte den....

Ahh du vette fan

74 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
panda666 skrev:
FerizajLI skrev:
panda666 skrev:

fan jobbigt! har ont sj av att höra det,, sj skulle jag försöka fixa det så gott som möjligt så billigt som möjligt. kanske nån kompis som är mekaniker?

kolla prisförslag från olika verkstäder

har inga som kan men va ska man göra.  Förlust på 50 papp . har fått lärdom förframtiden och insett vad folk är kapabel till och göra för pengar :S

labil eller va det la bil
82 Inlägg
26 januari 2014
ett bra råd till alla som ska åka långt och kolla på bil,,,,googla på bilfirmans namn så får man ofta upp lite info från andra som handlat där,iaf om det är ett lurendrejeri företag,,,för blir folk lurade i dag så sprids det fort över nätet.

objekt 142 t
kör sierra cossy
åker bmw 318

128 Inlägg
26 januari 2014
Han erbjöd sig att ta tillbaka bilen, de va ju du som vägrade.
Så skyll dig själv.

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.

labil eller va det la bil
82 Inlägg
26 januari 2014
så här ser det företaget ut när man googlat,,,ska man gråta eller,,,bara läsa en bit ner där så kommer mycket skit upp

http://knyt.se/groups/varningar/forum/t … amp;num=15
Senast redigerat av jonns (26 januari 2014)

objekt 142 t
kör sierra cossy
åker bmw 318

74 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
CrazyBone skrev:
Han erbjöd sig att ta tillbaka bilen, de va ju du som vägrade.
Så skyll dig själv.

Vad snackarru om ?? 

Han ringer på en lör kväll, anvisade mig att åka på mötesplatsen där lastbilen skulle komma för bärgning på SÖN plus att han ville ha ÄGARBYTET INK SERVICEBOKEN I BILEN OCH SSEEDDAANN PÅ MÅN SKULLE HAN " lösa lånet " om han skulle gjort det!

Efter allt detta tycker du det är konstigt att inte lita på han lr.  Jag vet att man ejj kan göra ett ÄGARBYTE innan lånet är betalt. Men detta är ändå som att spela på lotto!

Vågar du ha din ägarbyte och regbevis ii bilen ?? Nehh tänke väl det !

Sök