3124
Sök

Konstruera egen motor...

69 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#1
Jag går en utbildning till CNC-operatör på Lernia i Göteborg och idag visade våran lärare oss en stirlingmotor som dom hade byggt. Sen frågade jag om dom inte hade någon förbränningsmotor i gömmorna också, det hade dom inte men min lärare tyckte jag kunde bygga en och den idén nappar jag mer och mer på, en radtrea är nog smartast tror jag. 

Jag är dock en amatör vad det gäller att konstruera motorer, visst kan jag väl skruva isär en motor och sätta ihop den igen utan problem men jag har mer eller mindre ingen aning om matematiken bakom detta.

För att inte snåla på nymordernigheter tänkte jag även optimera motorn för vätgas och använda direktinsprutning, vilket kanske är en självklarhet för vätgas, detta önskar jag även få lite tips om. Rimlig effektoptimering satsar jag också på, hur man nu gör det på bästa sett?

Några frågor jag ställer mig direkt är:
Hur stor ska motvikten på vevaxeln varar, och hur ska denna vara konstruerad i form av optimal längd/bredd och form?
Vad ger ökat slag kontra ökad borrning för nackdelar/fördelar?

Jag hade nog egentligen behövt en liten lättläst bok på svenska i förbränningsmotorteori, så om någon vet någon lämplig så får ni gärna hojta till!

Jag kan även tillägga att jag är en jävel på att cada, så simulering och dylikt är inget problem.

Sista frågan, är det ens rimligt med de krav jag ställer?

Mvh Jesper

7 274 Inlägg
28 januari 2014
#2
Ställ frågan på sävar turbo forum, där finns det några riktiga klipska personer som nog kan hjälpa dig!


KHRacing
28 januari 2014
#3
bygg en egen gasturbinmotor istället - det ger garanterat högre skolpoäng

http://www.sporthoj.com/forum/showthrea … -JETeskoj!

dab-master
166 Inlägg
28 januari 2014
#4
turbodriven pulsjet e kul big_smile

Pika pika! Fumo, mofu, mofumo, fumoffu!
- Pikachu - Bonta-kun

69 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#5
KHRacing skrev:
bygg en egen gasturbinmotor istället - det ger garanterat högre skolpoäng

http://www.sporthoj.com/forum/showthrea … -JETeskoj!

HampeB skrev:
turbodriven pulsjet e kul big_smile

En JET-motor er visserligen ett precisions projekt men inte mekaniskt svårare att tillverka än en förbränningsmotor. Om ni läser herr Johanssons tråd så upptäcker ni nog snart att han har fått tag på delar som annars måste fräsas i en 5-axlig maskin, något som inte jag har tillgång till. Dessutom kan ju bara pulsjetar användas effektivt i luften eller rakt fram, på t ex en spark. Nej nej, bättre ni hjälper mig än stjälper mig. hmm

Mvh Jesper

1 948 Inlägg
29 januari 2014
#6
Mitt tips är att inte ställa dessa frågor på forum, kryper alltid fram en massa människor och ger svar som inte alls är riktigta.

Finns garanterat hyllmeter med böcker skrivna i detta ämnet, mitt tips är att du läser dom. Eller så bjuder du in dig själv på kaffe hos någon du vet har kunskapen. Sten Parner är en trevlig prick, dock bor han ju en bit från gbg...

Bondmeckare
246 Inlägg
30 januari 2014
#7
Om jag inte missminner mig är det en kille här på forumet som bygger en egen wankellmotor. Kommer inte ihåg vad hans nick är, men den ska sitta i en väldigt ombyggd 140. Bör finnas under projektdelen

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

7 274 Inlägg
30 januari 2014
#8
Bamzefan skrev:
Om jag inte missminner mig är det en kille här på forumet som bygger en egen wankellmotor. Kommer inte ihåg vad hans nick är, men den ska sitta i en väldigt ombyggd 140. Bör finnas under projektdelen

Tegheim heter han smile


Civilingenjör
24 Inlägg
30 januari 2014
#9
En fundering: Varför just rak trecylindrig motor? För en fyrtaktare är (vill jag minnas) balansen mycket bättre för en rak fyra.

Är det förresten en två- eller fyrtaktare du tänker bygga?

Det är skönare lyss till den tarm som brast, än att aldrig käka med råge.

5 710 Inlägg
30 januari 2014
#10
Oj oj oj...inte ett lätt projekt....men coolt om du lyckas.

Thorped skrev:
Hur stor ska motvikten på vevaxeln varar, och hur ska denna vara konstruerad i form av optimal längd/bredd och form?

Motvikten skall vara så stor att den motsvarar tyngden på vevtapp och det materialet som ligger off centrum som håller vevtappen. En rätt balancerad axel är som att snurra på en rundstav = det känns inte att den väldigt olikformad.
Thorped skrev:
Vad ger ökat slag kontra ökad borrning för nackdelar/fördelar?

Kan inte detta något närmare men ett långt slag ger ofta ett högre vridmoment och en motor som ger effekt på lägre varvtal. En dieselmotor har ofta längre slag än vad borrningen är då dieselförbränningen är långsam och för att ta tillvara på kraften behöver man lång slaglängd.
En nackdel med långt slag är att det ger hög medelkolvshastighet, av ondo om man skall varva och uppnå hög effekt.
En bensinare har ofta större borr än slag, där är förbränningen snabbare och behöver kortare slag för att "brinna färdig".

MVH Jonas
..............

866 Inlägg
30 januari 2014
#11
Thomas Johanson på Atom racing fick för sig att göra det. Mycket teoretisk herre big_smile Såg hans W9 motor växa fram i fräsen. Vet i tusan hur många timmar totalt det tog i maskinen. Det var Mossbergs mekaniska,s Maskiner som fick gå en stund, Här är en prototyp av en topp som får sig en omgång.  http://www.mossbergs.se/Bilder/5ax.htm
Vet i tusan om han vill dela med sig av erfarenheterna nu för tiden men går at fråga, http://www.atomracing.se/ Och W9 motorn http://www.atomracing.se/6M.html

773 Inlägg
30 januari 2014
#12
tekniknissen1 skrev:
Thomas Johanson på Atom racing fick för sig att göra det. Mycket teoretisk herre big_smile Såg hans W9 motor växa fram i fräsen. Vet i tusan hur många timmar totalt det tog i maskinen. Det var Mossbergs mekaniska,s Maskiner som fick gå en stund, Här är en prototyp av en topp som får sig en omgång.  http://www.mossbergs.se/Bilder/5ax.htm
Vet i tusan om han vill dela med sig av erfarenheterna nu för tiden men går at fråga, http://www.atomracing.se/ Och W9 motorn http://www.atomracing.se/6M.html

Helt sinnes. Stående ovasioner (stavning) till den mannen som har den precisionen att genomföra detta:)

Dock verkar det lite för invecklat för att hinna med på skoltid enligt mig:D

Men varför inte börja med en 1 cylindrig moped/motorcykel motor och jobba dig uppåt.

Men ett annat tips är ju alla dessa jet motorer som dem bygger själv.

Lycka till vilket som.


Evildan
30 januari 2014
#13
Per Gillbrand är en hejjare på att pilla ihop motorer hemma i verkstaden, så visst går det.

http://www.youtube.com/watch?v=-DijdisWkAE

5 710 Inlägg
31 januari 2014
#14
tekniknissen1 skrev:
Thomas Johanson på Atom racing fick för sig att göra det. Mycket teoretisk herre big_smile Såg hans W9 motor växa fram i fräsen. Vet i tusan hur många timmar totalt det tog i maskinen. Det var Mossbergs mekaniska,s Maskiner som fick gå en stund, Här är en prototyp av en topp som får sig en omgång.  http://www.mossbergs.se/Bilder/5ax.htm
Vet i tusan om han vill dela med sig av erfarenheterna nu för tiden men går at fråga, http://www.atomracing.se/ Och W9 motorn http://www.atomracing.se/6M.html

*Hämtar upp hagan från skrivbordsmanten*
Jäklar va coolt!

MVH Jonas
..............

866 Inlägg
31 januari 2014
#15
annars lite matnyttigt smile  http://www.tonyfoale.com/Articles/Engin … alance.pdf
Om man nu vill gå på ett projekt så är boxer motorn ett bra alternativ. Dom flesta interna krafterna tar ut varandra och där blir relativt små stycken i maskinerna.  Block delarna kan bli lika förutom cylinder förskjutningen, Toppar identiska, veven klarar sig utan motvikter. Man sprider den termiska belastningen med 2 värme punkter. Även få tvär flöde i topparna. (Ja om du inte gör som Ferdinand Porsche) Som hade problem med värmen och höga effekt uttag.  Även Så har man fördel med att överfallen kan kors bultas så man får en symetrisk utvidgning i vev lagringen.  Problem ! kamdrivningen Långa remmar eller motorn blir längre (dubbla remmar) ! Om man inte kör VW stuket med kammen mitt i motorn. Andra alernativet är multi drev trans.
Motorer att titta på Subaru bara boxer , Citroën GS , VW , Porsche , Alfa Romeo.

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 januari 2014
#16
tekniknissen1 skrev:
annars lite matnyttigt smile  http://www.tonyfoale.com/Articles/Engin … alance.pdf
Om man nu vill gå på ett projekt så är boxer motorn ett bra alternativ. Dom flesta interna krafterna tar ut varandra och där blir relativt små stycken i maskinerna.  Block delarna kan bli lika förutom cylinder förskjutningen, Toppar identiska, veven klarar sig utan motvikter. Man sprider den termiska belastningen med 2 värme punkter. Även få tvär flöde i topparna. (Ja om du inte gör som Ferdinand Porsche) Som hade problem med värmen och höga effekt uttag.  Även Så har man fördel med att överfallen kan kors bultas så man får en symetrisk utvidgning i vev lagringen.  Problem ! kamdrivningen Långa remmar eller motorn blir längre (dubbla remmar) ! Om man inte kör VW stuket med kammen mitt i motorn. Andra alernativet är multi drev trans.
Motorer att titta på Subaru bara boxer , Citroën GS , VW , Porsche , Alfa Romeo.

Flöde i toppar, kamaxlar, remmar hit och dit...  Vi har ju fortfarande ingen aning om vad för motor hen tänkt sig.

Eftersom största frågan är vevaxelns motvikt så borde det absolut handla om en tvåtaktsmotor. Eller hur?  Ingen vet säkert.

Thorped skrev:
Sista frågan, är det ens rimligt med de krav jag ställer?

Med tanke på dina frågor eller brist på komplett info så tror jag du kommer ta dig vatten över huvudet.  Dra ner projektet och använd befintliga ritningar.  Ritningar som du om du vill kan rita upp i CAD, göra modifieringar på och sedan göra om till g-kod.

Bättre få klart en motor än ingenting alls. Går det oväntat fort och bra så kan du ju göra flera olika topplock tex och på så sätt effektoptimera som du var ute efter. Att inte blir klar alls hade jag gett IG på, för då har man inte lyckats planera väl nog.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 Inlägg
24 januari
#17
Thorped skrev:
Jag går en utbildning till CNC-operatör på Lernia i Göteborg och idag visade våran lärare oss en stirlingmotor som dom hade byggt. Sen frågade jag om dom inte hade någon förbränningsmotor i gömmorna också, det hade dom inte men min lärare tyckte jag kunde bygga en och den idén nappar jag mer och mer på, en radtrea är nog smartast tror jag. 

Jag är dock en amatör vad det gäller att konstruera motorer, visst kan jag väl skruva isär en motor och sätta ihop den igen utan problem men jag har mer eller mindre ingen aning om matematiken bakom detta.

För att inte snåla på nymordernigheter tänkte jag även optimera motorn för vätgas och använda direktinsprutning, vilket kanske är en självklarhet för vätgas, detta önskar jag även få lite tips om. Rimlig effektoptimering satsar jag också på, hur man nu gör det på bästa sett?

Några frågor jag ställer mig direkt är:
Hur stor ska motvikten på vevaxeln varar, och hur ska denna vara konstruerad i form av optimal längd/bredd och form?
Vad ger ökat slag kontra ökad borrning för nackdelar/fördelar?

Jag hade nog egentligen behövt en liten lättläst bok på svenska i förbränningsmotorteori, så om någon vet någon lämplig så får ni gärna hojta till!

Jag kan även tillägga att jag är en jävel på att cada, så simulering och dylikt är inget problem.

Sista frågan, är det ens rimligt med de krav jag ställer?

2024 nu är det tio år sen. Har du byggt något motor än? Jag själv tänker på att bygga egen motor och jag jobbar med cnc maskiner med. Så det vore intressant att veta hur det har blivit.

4 467 Inlägg
24 januari
#18
Thorped (från Köping)
Senast inloggad för 3.5 år sedan ...


Sök