Thorped skrev:
Jag går en utbildning till CNC-operatör på Lernia i Göteborg och idag visade våran lärare oss en stirlingmotor som dom hade byggt. Sen frågade jag om dom inte hade någon förbränningsmotor i gömmorna också, det hade dom inte men min lärare tyckte jag kunde bygga en och den idén nappar jag mer och mer på, en radtrea är nog smartast tror jag.
Jag är dock en amatör vad det gäller att konstruera motorer, visst kan jag väl skruva isär en motor och sätta ihop den igen utan problem men jag har mer eller mindre ingen aning om matematiken bakom detta.
För att inte snåla på nymordernigheter tänkte jag även optimera motorn för vätgas och använda direktinsprutning, vilket kanske är en självklarhet för vätgas, detta önskar jag även få lite tips om. Rimlig effektoptimering satsar jag också på, hur man nu gör det på bästa sett?
Några frågor jag ställer mig direkt är:
Hur stor ska motvikten på vevaxeln varar, och hur ska denna vara konstruerad i form av optimal längd/bredd och form?
Vad ger ökat slag kontra ökad borrning för nackdelar/fördelar?
Jag hade nog egentligen behövt en liten lättläst bok på svenska i förbränningsmotorteori, så om någon vet någon lämplig så får ni gärna hojta till!
Jag kan även tillägga att jag är en jävel på att cada, så simulering och dylikt är inget problem.
Sista frågan, är det ens rimligt med de krav jag ställer?