4251
Sök

745 Gl 1888 B, startar inte.

265 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#1
Tjena!

Har en 745:a GL som vägrar o starta...

Den gick hur fint som helst igår kväll innan jag parkerade den, Imorse när jag skulle starta den så gick den typ 2-3 sekunder innan den dog. Nu startar den inte alls.. Bara går o går på starten.

Bränslepumparna går, för de hör jag.

Vad ska man kolla?


Mvh Hansen

Rubriken ändrad.
mvh jonTe/moderator


265 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#2
Någon som vet vart jordflätorna som går från torpeden skall gå? ena går till Toppen och den andra går till..??


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
29 januari 2014
#3
Båda till toppen. Kolla felkoder. Säkert hallgivaren som kikar ur. Kan ju va vad som helst

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

15 Inlägg
29 januari 2014
#4
Kan som sagt vara vad som helst men jag tycker det låter som två klassiska fel som är värda att kolla. #1.Kamremmen brukar kunna kugga över vid kallstart på vintern.
#2. Att tändenheten har sagt upp sig så att den tänder lite hur som helst och när den vill.

265 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#5
Okej!

För kollar jag bilder så ser de ut som att den andra går till insuget någonstans, o ingenstans på toppen hittar jag resten av den jordflätan..

Grejen är att bilen går nästan igång när jag har full gas! ska iväg o köpa startgas o titta om det hjälper...

Det är som att den typ har haft soppatorsk o man ska få igång den...

Om hallgivaren hade gått sönder så hade ju soppapumparna inte gått o inte alls tända..


15 Inlägg
29 januari 2014
#6
Då har nog kamremmen kuggat, då brukar tändningen och kamen bli för sen och motorn blir orkeslös.
Senast redigerat av H-D (29 januari 2014)

6 125 Inlägg
29 januari 2014
#7
Hej!
Det är inte troligt att kamremmen skulle kugga över! Däremot ska du kolla att bakre pumpen verkligen pumpar fram soppa till främre pumpen.
Det är nämligen så att Volvo har gjort en verklig tabbe då de dragit elanslutningen till bakre pumpen. Elanslutningen sitter ingjuten under en "plastplupp" på locket på tanken och dessa kontakter (till bakre pump och tankmätare) ärjar sönder pga allt fukt som stänker upp på tanken.
Brorsan hade det felet på sin 745:a -87. Motorn la av plötsligt. Sen gick den att starta och gick så i några minuter ...och sedan la de av igen. Så där höll den på och vi slet vårt hår men vi kunde inte komma på vad felet var tills vi upptäckte de sönderärgade kontakterna...

Funkar din tankmätare??
Om inte kan jag hjälpa dig med det!


6 738 Inlägg
29 januari 2014
#8
kolla kamremmen säger jag också smile sen kan du ju kolla om det kommer gnista o om spridarna går

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

265 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#9
Tjena!

har varit ute och tittat, Kamrem o allt står som det skall!
Gnista finns när man kör runt på startnyckeln.. o den reagerar inte på startspray..

Ibland känns de som att den vill gå igång bara när batteriet är svagt, vid fulladdat batteri eller vid starthjälp visar den ingen tendens till att starta.

Hur ska jag kolla spridarna då? för man hör att dem tickar när man har örat nära dem...

Hallgivaren kan la inte vara kass.. ska man testa byta fördelare? skruvade ner den o den såg fin ut!
Tändmodulen kan den vara kass?


15 Inlägg
29 januari 2014
#10
Ja, som jag skrev tidigare kan tändenheten/tändmodulen sluta fungera korrekt. Med det menar jag att den i normala fall ska den omvandla sinuspulser till att avge en digital fyrkantspuls men de kan bli fel i tändmodulen så att den ger ut en sinuspuls istället och då blir tändningen orolig och tänder lite hur som helst och inte exakt. Det kan gå att kolla med en stroboskoplampa mot tändmärkningen. Ej exakt tändläge= Fel på modulen.
Senast redigerat av H-D (29 januari 2014)

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 januari 2014
#11
byt fördelarlock,rotor kablar och stift så kommer den gå igång. om du har gnista men den ändå inte går igång på startgas så är den förmodligen för svag. kolla gärna färgen på gnistan


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
29 januari 2014
#12
MikkoHansen skrev:
Tjena!

Har en 745:a GL som vägrar o starta...

Den gick hur fint som helst igår kväll innan jag parkerade den, Imorse när jag skulle starta den så gick den typ 2-3 sekunder innan den dog. Nu startar den inte alls.. Bara går o går på starten.

Bränslepumparna går, för de hör jag.

Vad ska man kolla?


Mvh Hansen

1888 B....är det nån motorbetäckning? Eller menar du årsmodellen och det ska vara 1988 i så fall?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

265 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#13
Så problemet löst!

Den fick gnista, den fick soppa.. men den hade surat ner sig så va bara o bogsera igång så startade den smile
Vilket jävla jobb för ingenting sad


6 738 Inlägg
30 januari 2014
#14
måste ju finnas en anledning till att den surade typ att btr kärvar ,vattentempgivare som felar eller läckande spridare, kallstartsventil, så det inte händer igen tänkte jag mest när du verkligen behöver den tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

265 Inlägg
31 januari 2014
Trådstartare
#15
ingen aning varför den gjorde så.. nu har den startat direkt varje gång man dragit igång den...



Sök