3353
Sök

Köpråd: Nyare kombi.

96 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Har nu haft nöjet att provköra en Skoda Octavia (1.6 TDI) ett tag och är helt kär i den bilen. Så jag går omkring i tankarna att sälja min nuvarande och köpa en nyare kombi istället.

Min budget ligger runt 200 tusen snåret men kan dras över med runt 10/20 tusen beroende på. Jag åker mycket motorväg/landsvägar och rätt så lite runt i stan, så därav känner jag att en diesel passar mig bäst - men hur är det med partikelfiltren? Jag har bara ägd bensinare innan så vet inte exakt hur bytet fungerar osv (hört att det skall vara sjukt dyrt?)

Har kollat på liknande modeller som VW Passat och V70. Bilen behöver inte vara sprillans ny men krav jag har är ju xenon (bi-xenon vore bra) och gärna LED som dagsljus, inget krav men vore fint.

Sen att bilen är billig i skatt är såklart ett plus också! Bilen jag har nu kostar mig 2500kr i skatt/år och jag vill hamna UNDER det. Så t.ex skoda superb är ju en fin bil i sig men 3000kr i skatt gör att den går bort.

Vad har ni för tips om bilar?

Ps; Franska bilar som citroen och peugeot går bort direkt.

193 Inlägg
3 februari 2014
#2
Kan tipsa om en Seat Exeo ST TDI, farsan har en 2010 och får dom pengarna så är bilen ren nöje att köra. 143hk diesel räcker gott och väl, rätt snål i drift, mestadels korta körningar och inne i stan drar den max 0.7 l/mil som är otroligt bra med tanke på hur mycket den väger, sen ECC är igång hela tiden osv, landsväg drar den betydligt mindre, gasade den som en tok i somras på E14 mot Stockholm den drog strax under 0.7 l/mil och då låg man rätt så ofta i 180kmh, kör du som folk så lär förbrukningen hamna runt 0.55l/mil. Köper du en nyare 2012 t.ex. så är den ännu snålare enligt Seat, dessa bilar är rätt så billiga att köpa idag då Exeo tillverkas inte nå mer, så en med massa utrustning hittar du för runt 200k - 2012 årsmodell, 2010-2011 även billigare. Skatten på den som farsan har ligger på  2100kr/år.
Senast redigerat av BornZombie (3 februari 2014)


193 Inlägg
3 februari 2014
#3
Här har du en som är nästintill ny för bara 189k.. smile

http://www.blocket.se/halland/SEAT_Exeo … =3&w=3
Senast redigerat av BornZombie (3 februari 2014)


96 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#4
BornZombie skrev:
Kan tipsa om en Seat Exeo ST TDI, farsan har en 2010 och får dom pengarna så är bilen ren nöje att köra. 143hk diesel räcker gott och väl, rätt snål i drift, mestadels korta körningar och inne i stan drar den max 0.7 l/mil som är otroligt bra med tanke på hur mycket den väger, sen ECC är igång hela tiden osv, landsväg drar den betydligt mindre, gasade den som en tok i somras på E14 mot Stockholm den drog strax under 0.7 l/mil och då låg man rätt så ofta i 180kmh, kör du som folk så lär förbrukningen hamna runt 0.55l/mil. Köper du en nyare 2012 t.ex. så är den ännu snålare enligt Seat, dessa bilar är rätt så billiga att köpa idag då Exeo tillverkas inte nå mer, så en med massa utrustning hittar du för runt 200k - 2012 årsmodell, 2010-2011 även billigare. Skatten på den som farsan har ligger på  2100kr/år.

Kollade lite o fanns ju rätt fina exemplar på marknaden. Men ställer mig lite tveksam till just kvalitén och märket seat för man vill ju kunna sälja den vidare och även om det är mycket bil för pengarna - man vill ju ha chansen att få den såld sen när man vill byta upp sig.

193 Inlägg
3 februari 2014
#5
andrem skrev:
BornZombie skrev:
Kan tipsa om en Seat Exeo ST TDI, farsan har en 2010 och får dom pengarna så är bilen ren nöje att köra. 143hk diesel räcker gott och väl, rätt snål i drift, mestadels korta körningar och inne i stan drar den max 0.7 l/mil som är otroligt bra med tanke på hur mycket den väger, sen ECC är igång hela tiden osv, landsväg drar den betydligt mindre, gasade den som en tok i somras på E14 mot Stockholm den drog strax under 0.7 l/mil och då låg man rätt så ofta i 180kmh, kör du som folk så lär förbrukningen hamna runt 0.55l/mil. Köper du en nyare 2012 t.ex. så är den ännu snålare enligt Seat, dessa bilar är rätt så billiga att köpa idag då Exeo tillverkas inte nå mer, så en med massa utrustning hittar du för runt 200k - 2012 årsmodell, 2010-2011 även billigare. Skatten på den som farsan har ligger på  2100kr/år.

Kollade lite o fanns ju rätt fina exemplar på marknaden. Men ställer mig lite tveksam till just kvalitén och märket seat för man vill ju kunna sälja den vidare och även om det är mycket bil för pengarna - man vill ju ha chansen att få den såld sen när man vill byta upp sig.

Seat är just som en Skoda, båda kommer från VAG-koncern, Skoda är baserad på VW medan Seat på Audi, så en Exeo är just som en Audi A4, samma motor, samma elektronik, även designmässigt är dom rätt lika. Du köper en Audi till en bråkdel av priset.. smile Vi har haft 4st Seat så här långt i familjen, har aldrig haft några problem med nån av dom!
Senast redigerat av BornZombie (3 februari 2014)


96 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#6
BornZombie skrev:
Seat är just som en Skoda, båda kommer från VAG-koncern, Skoda är baserad på VW medan Seat på Audi, så en Exeo är just som en Audi A4, samma motor, samma elektronik, även designmässigt är dom rätt lika. Du köper en Audi till en bråkdel av priset.. smile Vi har haft 4st Seat så här långt i familjen, har aldrig haft några problem med nån av dom!

Nej precis - läste upp om det nu. Men det är just SEAT som märkte, även om det är från samma concern så diffar det något enormt ändå med priserna för just begagnade bilarna när man ska sälja dom vidare sen och det är väl där som det tar i lite - visst att den säkert är pålitlig men den ska inte säljas tillbaka för en bråkdel när man lämnar in den igen - det är väl där dom mer "premium" märkerna har sin fördel egentligen.

Men bra tips oavsett!

193 Inlägg
3 februari 2014
#7
andrem skrev:
BornZombie skrev:
Seat är just som en Skoda, båda kommer från VAG-koncern, Skoda är baserad på VW medan Seat på Audi, så en Exeo är just som en Audi A4, samma motor, samma elektronik, även designmässigt är dom rätt lika. Du köper en Audi till en bråkdel av priset.. smile Vi har haft 4st Seat så här långt i familjen, har aldrig haft några problem med nån av dom!

Nej precis - läste upp om det nu. Men det är just SEAT som märkte, även om det är från samma concern så diffar det något enormt ändå med priserna för just begagnade bilarna när man ska sälja dom vidare sen och det är väl där som det tar i lite - visst att den säkert är pålitlig men den ska inte säljas tillbaka för en bråkdel när man lämnar in den igen - det är väl där dom mer "premium" märkerna har sin fördel egentligen.

Men bra tips oavsett!

Allt beror på hur länge vill man behålla bilen egentligen, bilen tappar mest i värde dom första 3 åren och sen så är det svårt att veta hur marknaden kommer att se ut om två-tre år osv.. Men Skoda är just på samma spår där, den håller värdet inte lika högt som en VW, samt är ju prissatta efter det. Försöker absolut inte övertyga dig att köpa en Seat, men säger bara att det är mycket bil för pengarna, sen som sagt allt beror på vad man är ute efter.. smile


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
3 februari 2014
#8
Hur tänker du när en bil går bort pga 500kr mer i skatt per år - när den kommer att kosta 30-40000kr per år i värdeminskning och ca 15000 (räknar på 2000mil, 15kr/liter och 0,5l/mil) försvinner i soppa?

Hur är 500kr den springande punkten då?!? Jag fattar inte?!
Senast redigerat av matteeee (3 februari 2014)

/Mattias

96 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#9
matteeee skrev:
Hur tänker du när en bil går bort pga 500kr mer i skatt per år - när den kommer att kosta 30-40000kr per år i värdeminskning och ca 15000 (räknar på 2000mil, 15kr/liter och 0,5l/mil) försvinner i soppa?

Hur är 500kr den springande punkten då?!? Jag fattar inte?!

Klart det inte är sprängande men poängen är att jag vill komma billigare undan på samtliga punkter än vad jag gör idag, dvs Lånet, bränslet, skatt - sedan värdeminskning är ju en enorm faktor men det är ju så varierande på märke, modell etc så.

Vill spara så mycket pengar som möjligt och visst, ger dom där 500kr mig något mer i retur så visst, då är jag för det men bara 500kr mer i skatt+mer förbrukning etc så ser jag ingen vinst i det.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
3 februari 2014
#10
Det är ju just som du säger - välj en bil som kostar mindre i inköp (som redan fallit mer i värdeminskning alltså!), eller en som håller värdet bättre, så ska du se att du sparar kanske 10-15tusen per år istället för ynka 500kr. Då gör det inget om skatten så är 3000kr dyrare...

Är värdeminskningen likvärdig (eller svår att förutse nån skillnad på) och soppaförbrukningen samma är väl ändå inte en 500ing per år (42kr i månaden) nåt att bry sig om när du har en värdeminskning som aldrig understiger 10-15000 hur du än gör??

/Mattias


Sök