3343
Sök

motor olja vad ska jag köpa

Smålänning
7 883 Inlägg
19 november 2006
Jag kör coop forums delsyntetiska olja i min just nu. förra ägaren bytte olja vart tredje år och köpte alltid billig olja. Ibland e de tur att man inte har turbo. Jag köper alltid delsyntetisk olja som bäst, helst så billig som möjligt.

Om någon vill veta varför så kan jag tala om det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
20 november 2006
Är ni roliga eller? alla oljer är samma, enda som skiljer dom åt är viskositeten  eller olika "utspädningar" eller vad man vill kalla det, sen är ju klar att det är skilnad på hel- å del- syntet å mineral, dom ska man inte blanda det kan leda till stor skada om det är en gammal motor kan även hända nyare motorer men inte vanligt.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

10 Inlägg
20 november 2006
Är det du som försöker va rolig? Det är en jävla skillnad på olika oljor, det du kallar "utspädningar" är inte bara utspädningar, det är en hel vetenskap.
Dessutom så är ju det skillnad på innehållet i råoljan beroende på var den kommer ifrån, lite svavel från ett ställe, mycket från ett annat.

5 710 Inlägg
20 november 2006
Sluskk skrev:
JapMax skrev:
Jag skulle säga såhär.. om du kör bil med sugmotor, utan extrema påfrästningar köp en syntetisk olja 5W40. Den kommer gå kanon sen. Denna olja finns på biltema för 200kr/4L ca. Vill du betala mer finns det alternativ smile

äss det är min morsar bil vad fan det är ju ingen raly förare

...vilket kan ställa ganska höga krav på oljan beroende på hur din mor kör.
Korta stäckor, mycket kallstarter och körning när motorn aldrig belastas hårt=blir aldrig riktigt varm är bland det sämsta man kan utsätta en olja för.

Jag skulle inte tveka att hälla i Biltema olja i en "vardagsbil". Kolla vilken viskositet du skall ha i boken (ja siffror är lika även på tyska) wink och kolla om det finns någon helsyntet som machar på Biltema.

MVH Jonas
..............

778 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
Sluskk skrev:
JapMax skrev:
Jag skulle säga såhär.. om du kör bil med sugmotor, utan extrema påfrästningar köp en syntetisk olja 5W40. Den kommer gå kanon sen. Denna olja finns på biltema för 200kr/4L ca. Vill du betala mer finns det alternativ smile

äss det är min morsar bil vad fan det är ju ingen raly förare

...vilket kan ställa ganska höga krav på oljan beroende på hur din mor kör.
Korta stäckor, mycket kallstarter och körning när motorn aldrig belastas hårt=blir aldrig riktigt varm är bland det sämsta man kan utsätta en olja för.

Jag skulle inte tveka att hälla i Biltema olja i en "vardagsbil". Kolla vilken viskositet du skall ha i boken (ja siffror är lika även på tyska) wink och kolla om det finns någon helsyntet som machar på Biltema.

tackar det ska jag kika ska serva den nesta måndag

Sök