3318
Sök

Mazda 323 1998 gick inte igenom besiktning.

7 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#1
Då var det dags igen, denna gången är det metadels avgaserna som dom klagade på.

Fel och brister som upptäckts på fordonet

1. Lambda-Värde förhöjd tomgång - Felaktigt

2. CO-halt förhöjd tomgång - För hög

3. CO-halt tomgång - För hög

4. HC-halt tomgång - För hög

5. Färdbroms Hjulbroms bak höger anliggning.

6. Färdbroms bromskraftsfördelning - Bak bromsverkan ojämn (troligen pga ovan)


Miljökontroll:

CO: 4.2 (0.5)

CO2500 Varv: 2.8 (0.3)

HC: 433 (100)

Lambdavärde: 0.92 (0.97-1.03)


Tänkte stanna till här och höra vad ni tror kan vara felet på gamlingen då jag är rätt oteknisk när det kommer till bilar tyvärr.

Tack för all hjälp på förhand smile

773 Inlägg
6 februari 2014
#2
Alkerayn skrev:
Då var det dags igen, denna gången är det metadels avgaserna som dom klagade på.

Fel och brister som upptäckts på fordonet

1. Lambda-Värde förhöjd tomgång - Felaktigt

2. CO-halt förhöjd tomgång - För hög

3. CO-halt tomgång - För hög

4. HC-halt tomgång - För hög

5. Färdbroms Hjulbroms bak höger anliggning.

6. Färdbroms bromskraftsfördelning - Bak bromsverkan ojämn (troligen pga ovan)


Miljökontroll:

CO: 4.2 (0.5)

CO2500 Varv: 2.8 (0.3)

HC: 433 (100)

Lambdavärde: 0.92 (0.97-1.03)


Tänkte stanna till här och höra vad ni tror kan vara felet på gamlingen då jag är rätt oteknisk när det kommer till bilar tyvärr.

Tack för all hjälp på förhand smile

Lambdasonden verkar ju inte allt för kry:S testa byt den så bör det bli bättre


796 Inlägg
6 februari 2014
#3
Skulle tippa på att din katalysator är slut.. Men du kan lyckas att få igenom den om du gör en service på motorn, dvs: olja, luftfilter, tändstift osv. Samt slänga i några liter etanol i tanken och se till att bilen är ordentligt varm vid kontrollen.

Går bilen jämt o fint annars? Ryker inte onormalt mycket? Luktar konstigt ur avgaserna?

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

7 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#4
Nej så fort den har blivit varm så går den fint och rycker inte, tycker att avgaserna luktar starkt men inget annars, och det kan ju ha något att göra med dom förhöjda värdena, också funderat på om det är dags att byta katalysator.

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
6 februari 2014
#5
Pröva knacka försiktigt på katten, Ifall det skramlar och lever = då är den slut. Har du något läckage i avgassystemet ? Sen som redan nämns, Ge bilen en service om du inte har gjort det nyligen!


82 Inlägg
6 februari 2014
#6
silversnurran skrev:
Alkerayn skrev:
Då var det dags igen, denna gången är det metadels avgaserna som dom klagade på.

Fel och brister som upptäckts på fordonet

1. Lambda-Värde förhöjd tomgång - Felaktigt

2. CO-halt förhöjd tomgång - För hög

3. CO-halt tomgång - För hög

4. HC-halt tomgång - För hög

5. Färdbroms Hjulbroms bak höger anliggning.

6. Färdbroms bromskraftsfördelning - Bak bromsverkan ojämn (troligen pga ovan)


Miljökontroll:

CO: 4.2 (0.5)

CO2500 Varv: 2.8 (0.3)

HC: 433 (100)

Lambdavärde: 0.92 (0.97-1.03)


Tänkte stanna till här och höra vad ni tror kan vara felet på gamlingen då jag är rätt oteknisk när det kommer till bilar tyvärr.

Tack för all hjälp på förhand smile

Lambdasonden verkar ju inte allt för kry:S testa byt den så bör det bli bättre

Varför skulle han testa att byta den? Om det inte funkar? då har han lagt ut pengarna i onödan? Tänk om det var samma hos läkaren? "Jag har lite ont i magen" - Okej, men då testar vi att byta njurar?

Nej usch. Testa ska man inte hålla på med. I så fall kan man lika gärna lämna in den till proffs.

Felsök är vad du ska göra! Det går att mäta upp lambdasonden, vilka värden det ska vara till din bil det vet jag inte. Du får googla.

Annars är katalysatorn riktigt misstänkt. När servade du bilen sist? hur långt har bilen gått?

Att du har ett lågt lambdavärde betyder att bilen fettar på. frågan du ska ställa dig är varför den gör det?

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!

5 685 Inlägg
6 februari 2014
#7
Lambda-värdet tyder på att motorn går fett iaf.

Var motorn inte riktigt varm vid besiktning?

Länge sedan bilen servades? (tändstift, tändkablar, eventuell rotor och fördelarlock, motorolja, oljefilter, luftfilter)
Kört mycket kortkörningar? (samlas mycket bränsle i motoroljan vid kortkörningar som kan orsaka dåliga avgasvärden och finns även risk att rasa katalysatorn i förtid)
Hur ser stiften ut?


Angående bromsar så räcker det förmodligen att bara motionera bromsarna och lufta dem.
Har du bromstrummor eller bromsskivor bak?


7 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#8
Anders1984 skrev:
silversnurran skrev:
Alkerayn skrev:
Då var det dags igen, denna gången är det metadels avgaserna som dom klagade på.

Fel och brister som upptäckts på fordonet

1. Lambda-Värde förhöjd tomgång - Felaktigt

2. CO-halt förhöjd tomgång - För hög

3. CO-halt tomgång - För hög

4. HC-halt tomgång - För hög

5. Färdbroms Hjulbroms bak höger anliggning.

6. Färdbroms bromskraftsfördelning - Bak bromsverkan ojämn (troligen pga ovan)


Miljökontroll:

CO: 4.2 (0.5)

CO2500 Varv: 2.8 (0.3)

HC: 433 (100)

Lambdavärde: 0.92 (0.97-1.03)


Tänkte stanna till här och höra vad ni tror kan vara felet på gamlingen då jag är rätt oteknisk när det kommer till bilar tyvärr.

Tack för all hjälp på förhand smile

Lambdasonden verkar ju inte allt för kry:S testa byt den så bör det bli bättre

Varför skulle han testa att byta den? Om det inte funkar? då har han lagt ut pengarna i onödan? Tänk om det var samma hos läkaren? "Jag har lite ont i magen" - Okej, men då testar vi att byta njurar?

Nej usch. Testa ska man inte hålla på med. I så fall kan man lika gärna lämna in den till proffs.

Felsök är vad du ska göra! Det går att mäta upp lambdasonden, vilka värden det ska vara till din bil det vet jag inte. Du får googla.

Annars är katalysatorn riktigt misstänkt. När servade du bilen sist? hur långt har bilen gått?

Att du har ett lågt lambdavärde betyder att bilen fettar på. frågan du ska ställa dig är varför den gör det?

Bilen servades sist för ca 6 månader sen, sen hur riktigt det vart gjort vet jag inte eftersom det var en "bekant" till mig som gjorde det (den jag köpte bilen av)

Bilen har gått nästan 21.000 mil, hur mäter man upp dom värdena? Värdena går säkert att få reda på.

7 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Lambda-värdet tyder på att motorn går fett iaf.

Var motorn inte riktigt varm vid besiktning?

Länge sedan bilen servades? (tändstift, tändkablar, eventuell rotor och fördelarlock, motorolja, oljefilter, luftfilter)
Kört mycket kortkörningar? (samlas mycket bränsle i motoroljan vid kortkörningar som kan orsaka dåliga avgasvärden och finns även risk att rasa katalysatorn i förtid)
Hur ser stiften ut?


Angående bromsar så räcker det förmodligen att bara motionera bromsarna och lufta dem.
Har du bromstrummor eller bromsskivor bak?

Nej motorn kan ha varit aningen kallare än den borde varit, då jag bara hann hem, sen fick jag åka dit och försökte pressa på lite extra dock.

En service sitter nog inte helt fel och ska göras!

Jag har kör mestadels kortkörningar på 2-3 mil tyvärr, då jag bor i utkanten av Gävle så kan åker jag till platserna jag behöver ta mig med bil.

Ska se efter i helgen hur stiften ser ut, måste bara bli av med sjukdom först.

Det är bromsskivor bak, ska lufta dom och motionera dom tänkte jag, se om det löser sig.


Sök