3783
Sök

Snabb fråga om regga med utbytt motor.

40 Inlägg
12 februari 2014
Trådstartare
#1
Går i tankar på att lyfta i en v8 i 140/240 och vill då ha en som inte är nyare än -75 för att klara avgas krav, Jag har hittat en bil som vart i trafik sedan  1975-11-05 men tillverkningsår är 1976 vad gäller då ? har den samma krav som en -75a eller en -76a ?

Tack för svar

Forummoderator
26 397 Inlägg
12 februari 2014
#2
Traxxas skrev:
Går i tankar på att lyfta i en v8 i 140/240 och vill då ha en som inte är nyare än -75 för att klara avgas krav, Jag har hittat en bil som vart i trafik sedan  1975-11-05 men tillverkningsår är 1976 vad gäller då ? har den samma krav som en -75a eller en -76a ?

Tack för svar

Eh..den kan ju inte ha varit i trafik innan den blev tillverkad?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

40 Inlägg
12 februari 2014
Trådstartare
#3
Enligt blocket går de om du kollar

http://www.blocket.se/uppsala/Sport_cou … 11&w=3

Tex så står de Tillverkningsår: 1955 men  I trafik: 1973-06-06

Forummoderator
26 397 Inlägg
12 februari 2014
#4
Traxxas skrev:
Enligt blocket går de om du kollar

http://www.blocket.se/uppsala/Sport_cou … 11&w=3

Tex så står de Tillverkningsår: 1955 men  I trafik: 1973-06-06

Eh..den är tillverkad på 50-talet och var i trafik på 70-talet..det är inget konstigt med det.
Läs min tidigare rad en gång till.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

40 Inlägg
12 februari 2014
Trådstartare
#5
Ber om ursäkt läste fel på annonsen

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_26 … 11&w=3 där är bilen i fråga

BMW Power
2 362 Inlägg
12 februari 2014
#6
Väldigt ofta bilar räknas som tex en 2012 även fast bilen kanske är tillverkad november 2011. Din är ju tillverkad 75 så anser inte att det ska vara några problem. RING och kolla det imorgon vettja!

BMW, bogsering med wire :/

359 Inlägg
12 februari 2014
#7
Den räknas som en -76 och går efter dom avgaskraven

Och som sagt, inget konstigt med att en -76:a är tillverkad -75

40 Inlägg
12 februari 2014
Trådstartare
#8
Jag förstår tack så mycket för svaren

Forummoderator
26 397 Inlägg
12 februari 2014
#9
Traxxas skrev:
Ber om ursäkt läste fel på annonsen

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_26 … 11&w=3 där är bilen i fråga

Jag tror inte på tilläggsinformationen, innan jag får det korrekta regnumret och kan kolla upp den på transportstyrelsens hemsida.
Vore inte första gången det felar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 259 Inlägg
12 februari 2014
#10
Mack skrev:
Traxxas skrev:
Går i tankar på att lyfta i en v8 i 140/240 och vill då ha en som inte är nyare än -75 för att klara avgas krav, Jag har hittat en bil som vart i trafik sedan  1975-11-05 men tillverkningsår är 1976 vad gäller då ? har den samma krav som en -75a eller en -76a ?

Tack för svar

Eh..den kan ju inte ha varit i trafik innan den blev tillverkad?

Så är det väl med ungefär 80% av alla bilar. Tagna i trafik eller tillverkade året innan själva årsmodellen.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Forummoderator
26 397 Inlägg
12 februari 2014
#11
JonR skrev:
Mack skrev:
Traxxas skrev:
Går i tankar på att lyfta i en v8 i 140/240 och vill då ha en som inte är nyare än -75 för att klara avgas krav, Jag har hittat en bil som vart i trafik sedan  1975-11-05 men tillverkningsår är 1976 vad gäller då ? har den samma krav som en -75a eller en -76a ?

Tack för svar

Eh..den kan ju inte ha varit i trafik innan den blev tillverkad?

Så är det väl med ungefär 80% av alla bilar. Tagna i trafik eller tillverkade året innan själva årsmodellen.

Låter väldigt..konstigt tycker jag.
Nog för att jag kan tänka mig att en del är tillverkade exempelvis tidigt 76 och blir inregistrerad som en sen 75:a, för jag kan samtidigt tänka mig att bilen blir beställd - tillverkad - och då registrerad som det datum då den blev beställd..korrekt?
Men då ska man skilja på "i trafik" anser jag, för en bil kan väl aldrig vara "i trafik" innan den ens är byggd?

Förstår du hur jag tänker?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 354 Inlägg
12 februari 2014
#12
JonR skrev:
Mack skrev:
Traxxas skrev:
Går i tankar på att lyfta i en v8 i 140/240 och vill då ha en som inte är nyare än -75 för att klara avgas krav, Jag har hittat en bil som vart i trafik sedan  1975-11-05 men tillverkningsår är 1976 vad gäller då ? har den samma krav som en -75a eller en -76a ?

Tack för svar

Eh..den kan ju inte ha varit i trafik innan den blev tillverkad?

Så är det väl med ungefär 80% av alla bilar. Tagna i trafik eller tillverkade året innan själva årsmodellen.

Nja Så är det inte direkt för de flesta bilar att de är tagna i trafik innan de ens byggts ihop.
Står ju Tillverkningsår 1976 och tagen i trafik 1975.
Hade de stått modellår 1976 och tagen i trafik 1975 så hade det stämt bättre

Lite skillnad på Tillverkningsår/Fordonsår och modellår/Årsmodell
Senast redigerat av Seth (12 februari 2014)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

German Engineering
9 083 Inlägg
12 februari 2014
#13
Traxxas skrev:
Går i tankar på att lyfta i en v8 i 140/240 och vill då ha en som inte är nyare än -75 för att klara avgas krav, Jag har hittat en bil som vart i trafik sedan  1975-11-05 men tillverkningsår är 1976 vad gäller då ? har den samma krav som en -75a eller en -76a ?

Tack för svar

Modellåret sträcker sig från 1 september till 31 augusti efterföljande år så i ditt fall så är det faktiskt en -76 och därmed kommer du inte undan reglerna om avgascertifieringen som introducerades som krav just 1976.

Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment. Några punkter från SFROs bygghandbok smile

"Avgascertifiering är något som görs för motorer som ska säljas i bilar i Sverige. Kravet kom till 1976 års modeller och själva certifieringen är en ganska avancerad prövning där motorn testas i en viss körcykel. Certifiering kan egentligen bara göras av biltillverkare, generalagenter eller liknande.

Observera att dessa avgaskrav betyder att för bilar av årsmodell 1976 eller nyare, är det nästan omöjligt att registrera bilen med en motor som på något sätt ändrats. All form av trimning är alltså "otillåten"! Detta gäller oavsett om avgasutsläppen som Besiktningsorganet mäter förändras eller inte. Det är själva principen det handlar om - ändras motorn, så avviker den från det avgascertifierade utförandet, och är alltså "olaglig".

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

3 259 Inlägg
12 februari 2014
#14
Seth skrev:
JonR skrev:
Mack skrev:

Eh..den kan ju inte ha varit i trafik innan den blev tillverkad?

Så är det väl med ungefär 80% av alla bilar. Tagna i trafik eller tillverkade året innan själva årsmodellen.

blandar du inte ihop modellår och tillverkning/fordonsår nu?

Nej. Kan ta min Audi som exempel. Fordonsår 2008(enligt transportstyrelsen), årsmodell 2009(enligt tillverkaren), tagen i trafik första gången 2008-10-20.

Bilar av tex årsmodell 2013 tillverkades och såldes i slutet av 2012. Så har det väl alltid varit med alla märken??

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 354 Inlägg
12 februari 2014
#15
St3v3 skrev:
Den räknas som en -76 och går efter dom avgaskraven

Och som sagt, inget konstigt med att en -76:a är tillverkad -75

dock står det i annonsen att den är Tillverkad EFTER den är tagen i trafik tongue

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

3 354 Inlägg
12 februari 2014
#16
JonR skrev:
Seth skrev:
JonR skrev:
Så är det väl med ungefär 80% av alla bilar. Tagna i trafik eller tillverkade året innan själva årsmodellen.

blandar du inte ihop modellår och tillverkning/fordonsår nu?

Nej. Kan ta min Audi som exempel. Fordonsår 2008(enligt transportstyrelsen), årsmodell 2009(enligt tillverkaren), tagen i trafik första gången 2008-10-20.

Bilar av tex årsmodell 2013 tillverkades och såldes i slutet av 2012. Så har det väl alltid varit med alla märken??

Ja det är inget konstigt med det. Det är man med på helt o hållet.


Skrev lite mer utförligt svarsinlägg av det du citerade.
Seth skrev:
Nja Så är det inte direkt för de flesta bilar att de är tagna i trafik innan de ens byggts ihop.
Står ju Tillverkningsår 1976 och tagen i trafik 1975.
Hade de stått modellår 1976 och tagen i trafik 1975 så hade det stämt bättre

Lite skillnad på Tillverkningsår/Fordonsår och modellår/Årsmodell

Det man anmärkte på i annonsen var att det står att Tillverkningsåret (alltså året bilen byggs ihop) är EFTER den har kommit ut i trafik.
Det är det konstiga med annonsen och första inlägget
Senast redigerat av Seth (12 februari 2014)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

3 259 Inlägg
12 februari 2014
#17
Aha nu är jag med, får skylla på klockan! smile misstänker att det beror på bilens ålder, att det var innan begreppen fordonsår och årsmodell fanns som rör till det möjligtvis?

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 354 Inlägg
12 februari 2014
#18
JonR skrev:
Aha nu är jag med, får skylla på klockan! smile misstänker att det beror på bilens ålder, att det var innan begreppen fordonsår och årsmodell fanns som rör till det möjligtvis?

möjligt. Är före man ens var påtänkt så är inte så insatt i vad de hade för system då tongue
Senast redigerat av Seth (12 februari 2014)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

3 259 Inlägg
13 februari 2014
#19
Hade den blivit inreggad nu hade det ju stått fordonsår 75(eftersom den är tillverkad 75), men årsmodellen enligt tillverkaren hade ju varit 76 eftersom alla biltillverkare bygger bilarna året innan själva årsmodellen, vissa så tidigt som månad 5(en del kanske ännu tidigare?)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

513 Inlägg
13 februari 2014
#20
Sak samma om dom bocka plåten till bilen -73 och gjöt blocket -75 det är vad regpappren säger. Står det -75 så får du ändra och trixa utan avgaskrav, står det -76 så får du inte. Allt hänger på en siffra på pappret.


Sök