2575
Sök

Nissan king cab motor, svårstartad, rycker och ryker vitt?

15 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
#1
hej.
har en nissan king cab med sd25 (diesel) utan turbo och den ha blivit konstig nu på senaste tid den är svår startad, den vitryck (väldigt mycket när man startar) den bludrar eller vad man ska säga den rycker ungefär. undrar om någon vet vad det är för fel?smile


Fixat en bätttre rubrik
mvh jonTe/moderator

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 februari 2014
#2
Nästan garanterat ett eller flera trasiga glödstift, eller strömförsörjningen till dom. Börja med att mäta upp så alla fyra får ström när du glöder. (vitrök indikerar oförbränd diesel och ryckandet beror på att det är minst en cylinder den inte går på till en början)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

15 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
#3
okej tack ska kolla på de smile

15 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#4
men hur får man motorn att gå på alla 4 cylindrar då ?smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 februari 2014
#5
Eftersom en diesel inte har några tändstift, och pga det inge krånglande tänddelar så är dem 2 jobbigaste sakerna kvar för en förbränning, bränsle och luft/kompression.
Senast redigerat av LeafBox (17 februari 2014)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 februari 2014
#6
blackjack4132 skrev:
men hur får man motorn att gå på alla 4 cylindrar då ?smile

Man låter den gå så börjar den efter några sekunder tända på alla cylindrarna av sig själv. Dieseln i en dieselmotor antänds av att luften blir så varm när den komprimeras att dieseln självantänder när den sprutas in. När motorn är kall och ska startas blir kompressionsvärmen inte tillräckligt hög för att dieseln ska antändas, till det finns glödstiften som hjälper till i startögonblicket. Om motorn tänder på så pass många cylindrar att den går av sig själv så kommer även den/dom cylindrarna som har trasiga stift få upp tillräckligt kompressionsvärme när kolvhastigheten blir hög nog och temperaturen stigit tillräckligt i förbränningsrummet.

Det är ju inte helt bra att det gör så för det kan vara lite väl mycket diesel i cylindern när det väl tänder med en onödigt brutal första tändning som följd, men det påverkar inte motorn när den väl är igång och har börjat gå jämnt så det är alltså ingen fara att köra med den.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

15 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#7
hittade hur man gjorde jag ställde på pumpen och tankade med vanlig diesel smile


Sök