3867
Sök

Hjälp med uppgradering av billjud

4 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Tjena!
Vill uppgradera mitt billjud, och tänkte mest på en värre bas! smile

Min setup nu är:

2st Zachry XLNT 5,25or
2st Zachry XLNT 6,9or
En JVC stereo (kostade 1000kr)
1 Zachry K1200D (1200Wrms 1 ohm, 700W 2 ohm och 450W i 4ohm)
Och en Zachry XLNT bas på 600W (38L låda som är portad)
(Ska köpa ett 4kanaligt steg snart som ska driva 5.25orna och 6.9orna)

Jag funderar på att köpa antingen

http://www.dbakuten.se/kampanjer/bilste … wTPtPl5OT8
Eller
http://www.brl.se/sv/artiklar/rockford- … -pack.html

Och det jag undrar är
1. Orkar mitt slutsteg driva SPL basen Som jag länkade? Basen är på 2x4ohm, och 1000Wrms, Max 2000W och (finns också i 2x2 ohm men för 2500kr). Och om steget orkar driva, hur bra driver steget en sån bas? Om man kör på 1ohm på steget måste man köra basen på 1ohm? Och vad blir det för skillnad att köra på 1ohm mot 2ohm?

2. Kommer ev. en sån SPL XRT bas överrösta mitt övriga system? Eller är rockfordsen att föredra? Eller finns det någon annan/andra basar som ni föredrar som låter fint, men som ändå orkar pusha på rejält för ca 2000kr?

Brukar lyssna på modern musik i gengre, dubstep, house, rap, hiphop, alltså musik med en del bas! smile
SPL basen verkar riktigt intressant, men vet ej om den fungerar på de sätten jag frågat på fråga 1. och 2.! tongue
Undrar också om det är värt att investera i ett par diskanter? Ger det något extra eller är det slöseri med cash?

Tack på förhand, hoppas att någon kan hjälpa mig med mitt val! tongue

1 494 Inlägg
19 februari 2014
Fråga 1: Ja ditt steg orkar driva SPL basen lagom till ''vardagsbruk'' om du köper den som har 2x2 Ohm spolar för då kan du koppla den i 1Ohm och därmed få ut 1200w rms men då måste ditt batteri, generator å kablar klara det med. Du ställer motståndet (Ohm) igenom att koppla basen på olika sätt, här e en hemsida där du lätt kan se vilket motstånd du får med olika kopplingar, basar etc

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp

Skillnaden mellan att kör högt elr lågt motstånd är att man (oftast) får ut mer effekt i lägre motstånd men det ställer också högre krav på steg, batteri, kablar osv. Med högre motstånd får du mer kontroll på grejerna men som sagt lägre effekt. Sen kan det ju diffa i ljudkvalité mellan högt och lågt motstånd med men kan steget å basar hantera motståndet bra så ska det inte va nån skillnad (inte stor nog för att märkas iaf)

Fråga 2: Om det kommer överrösta ditt framsystem kan jag inte svara på, men ville du ändå ha ett par diskanter så kan du ju köpa ett vettigt kitsystem å sätta in ist så får du med delningsfilter å allt så blir det lätt att installera.  smile

Vad gäller val av bas så tycker jag att du ska försöka hitta en bas som är lite lättare att driva än SPL basen så kommer det att bli mer tryck, 88db är ju inte super högt. :o

Vad har du för bil förresten?

4 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Okej tack! smile Om man har t.ex 2st 12or på sammanlagt 800Wrms, kommer dom att kunna ge mer tryck än spl basen? smile Jag har en Volvo 744 smile Och har orginal batteri så är det rekommenderat att koppla in ett extra batteri kanske? tongue

1 494 Inlägg
19 februari 2014
Riiiskaka skrev:
Okej tack! smile Om man har t.ex 2st 12or på sammanlagt 800Wrms, kommer dom att kunna ge mer tryck än spl basen? smile Jag har en Volvo 744 smile Och har orginal batteri så är det rekommenderat att koppla in ett extra batteri kanske? tongue

Svårt att svara på sånt för det finns så många variabler, låda, placering, bas specs etc. Men två 12or kan mycket väl dunka på högre men det kostar nog lite extra med. smile

Extra batteri kommer behövas om du ska ha 1200w i 1 Ohm ja.

Är det inte 744an det är så lite bagageutrymme i förresten? :o

4 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Okej, ja, vill inte lägga så mycket mer än 2000kr på bas smile Ja ganska litet är de, så får mäta o göra nå special beroende på vad för bas/basar det blir tongue http://www.brl.se/sv/artiklar/b-audio-is12-2x2-ohm.html Tror du att en sån skulle kunna funka bra? Eller 2st Gas silver 12or? smile

1 494 Inlägg
19 februari 2014
Riiiskaka skrev:
Okej, ja, vill inte lägga så mycket mer än 2000kr på bas smile Ja ganska litet är de, så får mäta o göra nå special beroende på vad för bas/basar det blir tongue http://www.brl.se/sv/artiklar/b-audio-is12-2x2-ohm.html Tror du att en sån skulle kunna funka bra? Eller 2st Gas silver 12or? smile

Mät noga innan du köper nått! Ta också reda på hur stor låda du kan ha i bilen. B2 är ju bra grejer men tror inte det passar för dig då dom är aningen trögdriva å ganska dyra smile 2st GAS silver är nog bättre då ja.

Men eftersom att du har sedan så måste du va noga med hur du installerar å sånt så att du får in så mkt av ljudet du kan i kupén. :o

4 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Jo de har du rätt i, får gå lös med tumstocken imorgon o mäta o räkna o se vad som får plats! tongue Men Gas silver verkar nog som ett bra alternativ smile

1 494 Inlägg
19 februari 2014
Riiiskaka skrev:
Jo de har du rätt i, får gå lös med tumstocken imorgon o mäta o räkna o se vad som får plats! tongue Men Gas silver verkar nog som ett bra alternativ smile

Jodå det e väl helt ok basar smile Dock så har jag aldrig hört dom spela i en sedan.

Sök