3380
Sök

Intressant test av svetsfog, enfassvets kanske inte så värdelös som många tror?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
#1
Tänkte bara dela med mig av ett litet test jag gjorde häromdagen i skolans dragprovmaskin. Kanske kan någon mer än jag finna det intressant smile


Man hör ju lite då och då att en enfassvets är inte mycket och ha och klarar sällan att göra hållfasta fogar i material grövre än bilplåt.

Jag testade helt enkelt att svetsa ihop två stycken plattjärn av vanligt konstruktionsstål i dimensionen 3x40 mm med min telwin bimax 162. En svets med säkert 15 år på nacken som går på enfas och är specad till 145A.

Resultatet var för mig väldigt förvånande. Provbiten höll för ca 5400kg och brottet skedde ej i fogen utan i materialet. Detta motsvarar ca 442 MPa vilket i hyfsat nära den specade brottgränsen på stålet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18300/18300-8f5909b5db812de17a391fb2f4d1687b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18300/18300-e2e55781b3be7e2a99a894a7c320282b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18300/18300-e262c8ee56d5a6fdd6eef4ef31bb0b3f.jpg

Notera att undtecknad inte är någon specialist på svetsteknik över huvudtaget och är fullt medveten om att många faktorer spelar in på resultatet smile

MVH


1 Inlägg
30 december 2021
#2
Hejsan har blivit erbjuden att köpa en Telwin 162 för 1500kr är det någon svets du kan rekommendera för lite hemma pickel i plåt å lite grövre skrot?

Diagnostekniker
2 825 Inlägg
31 december 2021
#3
Pason skrev:
Hejsan har blivit erbjuden att köpa en Telwin 162 för 1500kr är det någon svets du kan rekommendera för lite hemma pickel i plåt å lite grövre skrot?

Vet inget om Telwin.
Men köpte själv en enfas Sungoldpower 150A ifrån tyska Amazon för €99.
Förutom lite strul med trådmatning när slangpaketet är stelfruset så fungerar den klockrent.

Up the RA

7 486 Inlägg
31 december 2021
#4
Så länge du håller dig till karosseriplåt = 0,6  - 1,0 mm, är det ingen större skillnad på enfas- eller trefas-svetsar.
Men vill du göra verktyg i 5  -  10 mm stålplåt, så går det knappast med en enfas-svets.
Likaså om du svetsar i en bils underrede och det ligger flera lager plåt med rost mellan är det svårt att bränna igenom med en enfassvets.
Min erfarenhet.

Den stora skillnaden mellan "riktiga" MIG-svetsar och "varuhus-enfas-svetsar" är, i regel , att de senare har fylld tråd och inte skyddsgas.
Dessa senare är minst sagt livsfarliga att använda inomhus med tanke på de gaser som avges.
"Riktiga" svetsarnas gaser är väl inte direkt hälsosamma de heller.
Annan aspekt är att MIG-svetsar man utomhus i stark blåst så blåser skyddsgasen bort - om man inte ökar trycket starkt.
Men fylld tråd inomhus  är no no!
Såvida man inte har effektivt svetsgasutsug - och hur många har det?

Men styrkan på svetsfogen skiljer det inte på beroende på hur många faser svetsen matas med - beror snarare på svetsaren.

Från Finland
359 Inlägg
12 januari 2022
#5
Enfas pinnasvets brukar man komma långt med, enfas migsvets kanske inte lika långt, där är det bra med 3-fas. Som jag förstår det.

Professionell nybilshatare


Sök