Så länge du håller dig till karosseriplåt = 0,6 - 1,0 mm, är det ingen större skillnad på enfas- eller trefas-svetsar.
Men vill du göra verktyg i 5 - 10 mm stålplåt, så går det knappast med en enfas-svets.
Likaså om du svetsar i en bils underrede och det ligger flera lager plåt med rost mellan är det svårt att bränna igenom med en enfassvets.
Min erfarenhet.
Den stora skillnaden mellan "riktiga" MIG-svetsar och "varuhus-enfas-svetsar" är, i regel , att de senare har fylld tråd och inte skyddsgas.
Dessa senare är minst sagt livsfarliga att använda inomhus med tanke på de gaser som avges.
"Riktiga" svetsarnas gaser är väl inte direkt hälsosamma de heller.
Annan aspekt är att MIG-svetsar man utomhus i stark blåst så blåser skyddsgasen bort - om man inte ökar trycket starkt.
Men fylld tråd inomhus är no no!
Såvida man inte har effektivt svetsgasutsug - och hur många har det?
Men styrkan på svetsfogen skiljer det inte på beroende på hur många faser svetsen matas med - beror snarare på svetsaren.