Coolt! Såg lappen på väggen om Udda-dagen förra veckan i By 183....
Jasså du är där och springer du med?
Har snackat med en plåtfirma nu precis som ska hjälpa mig att klippa till och valsa plåtbitarna som ska i när fälgarna breddas. Fick dit skruvstycket i garaget igårkväll så nu i veckan blir det att kapa isär fälgarna. Förhoppningsvis så har jag fälgar med lite bredd och vettigt ET på innan helgen är slut.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Hann göra en timme i garaget ikväll. Blir inte så mycket tid när lillan ska nattas innan man kan gå ut och börja.
Jag fick äntligen fast mitt skruvstycke på arbetsbänken så man kan börja kapa o hålla på ordentligt. Och det hann inte gå 2 minuter innan mitt ena hjullager och ena framfälgen satt uppspänt. Sen snickrade jag ihop en liten jigg för att hålla vinkelslipen plant mot bänken. Och helt plötsligt har jag ett substitut till att svarva av fälgen.
Imorgonkväll blir det att kapa isär första fälgen. Blir kul att se hur de blir
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Fick en stund över idag så jag sprang ut till garaget och satte igång vinkelslipen. Efter ett gäng kapskivor såg det ut såhär.
Galet tjockt stål i dessa fälgar. 5-6mm i centrumet och 4mm i fälgbanan. Helt slut i armarna. Dock fungerade jiggen riktigt bra. Helt raka snitt och smidigt att göra.
Allt som allt blev den 4cm smalare där diametern är som minst. Och inklusive breddningen på 1" så borde mitt ET hamna på ca 32mm, till skillnad från 0mm som dom var original. Riktigt lämpligt... hoppas jag. Får se hur det blir när det är klart. Fortsätter med slipandet imorgon.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Var iväg till jobbets verkstad igårkväll och fortsätta på den isärkapade fälgen. Punktade ihop fälgbanan och snurrade fälgen lite i däckkrängarmaskinen för att se att det såg relativt rakt ut. Sen helsvetsade jag skarven på insidan med TIGen för att få en lufttät fog. Och efter lite slipning pressade jag tillbaka centrumet i den nu smalare fälgbanan. Skitsvårt att få detta rakt! Tur att man har balanseringsmaskin på jobbet så man kunde pressa lite, kolla, pressa lite, kolla och sen pressa lite till. Till slut fick jag det så rakt som jag ville och punktade fast centrumet igen.
Idag efter jobbet var jag förbi en däckverkstad och bad dom kolla. Man är alltid självkritisk, men efter att ha konstaterat att den okapade fälgen slog mer än min ombyggda så nöjde jag mig.
Nu i eftermiddag så har jag kapat isär fälgbanan igen fast på den stora diametern. Nu ska det läggas i 65mm bred plåt så fälgen får sin slutgiltiga bredd. När väl det är klart och allt är rakt nog ska det helsvetsas sen blir det att börja med nästa fälg. Kommer ta tid detta.
Såhär ser det ut idag.
Jag har beställt valsade plåtar att bredda med, av en plåtfirma i stan. Har jag tur så får jag dom imorgon så jag kan göra klart denna fälg i helgen.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Här kommer ett par till bilder på mitt lila projekt.
Jag fick ett par plåtbitar valsade i slutet av förra veckan till mina fälgar, men eftersom jag ännu inte har någon egen svets så har det inte blivit mer gjort. Jag fick dock idag låna en liten flusstråds-MIG av en kollega för att kunna punkta ihop fälgarna. Och såhär ser det ut nu.
Jag säger bara det... fyfan för att inte ha riktig svets. Detta hade tagit en tredjedel av tiden om jag inte hade behövt börja om flera gånger för att punkterna släppte. Och ser ut som skit gör det också. Ska bli så jävla skönt att få hem min nya svets på onsdag!
Fast jag är i övrigt rätt nöjd. Ser rakt ut och jag har fått till ett bättre ET än jag hoppats på. Jag har gått från en offset på 0mm till 44mm. Jag ska ta med dom till däck-Evert imorgon och köra dom i balansmaskin och få deras åsikt om hur pass raka dom är.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Va hos däckfirman idag och körde min fälg i balansmaskin. Rätt nöjd. Nära på ingen obalans och den halva av fälgen som jag har kapat i och breddat är rakare än den orörda halvan. Och fälgen som sådan slår mindre och har mindre obalans än den fälgen som jag inte börjat kapa i än.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Kör du elektrisk balanseringsmaskin eller handvevad? Tycker nämligen det är enklare att balansera omgjorda fälgar i en handvevad då man kan bestämma hur snabbt man ska snurra så man hinner se exakt när/vad den slår. Blir lättare att rikta sen. Men idag kanske det går att öka sänka hastigheten på maskinerna. Vad tycker du om en elektriskt balanseringsmaskin när du var hos däckfirman?
Kör du elektrisk balanseringsmaskin eller handvevad? Tycker nämligen det är enklare att balansera omgjorda fälgar i en handvevad då man kan bestämma hur snabbt man ska snurra så man hinner se exakt när/vad den slår. Blir lättare att rikta sen. Men idag kanske det går att öka sänka hastigheten på maskinerna. Vad tycker du om en elektriskt balanseringsmaskin när du var hos däckfirman?
Tror aldrig jag har sett någon handvevad maskin. När jag jobbade med däck så hade vi iallafall alltid elektriska maskiner. Däremot kan man ju alltid snurra fälgen för hand långsamt och se vart det slår. Precis på samma sätt som jag kan göra när fälgen sitter i mitt hjullager hemma i garaget.
Jag åkte till däckfirman mest för att få en siffra på obalansen och jämföra den okapade med den kapade fälgen och för att få en andra åsikt från någon som håller på med fälg och däck mer än mig själv.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!