3142
Sök

Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
661 251 Visningar
Uppdaterades senast 9 december 2022
44 Inlägg
18 maj 2014
#62
Tar och följer, rod är alltid intressant!


171 Inlägg
19 maj 2014
#63
Riktigt grymt projekt, hoppas kunna följa dig tills bilen är färdigställd, även om de ska ta 10 år wink Prem lagd.

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
#64
Paulit skrev:
Coolt! Såg lappen på väggen om Udda-dagen förra veckan i By 183.... big_smile

Jasså du är där och springer du med?

Har snackat med en plåtfirma nu precis som ska hjälpa mig att klippa till och valsa plåtbitarna som ska i när fälgarna breddas. Fick dit skruvstycket i garaget igårkväll så nu i veckan blir det att kapa isär fälgarna. Förhoppningsvis så har jag fälgar med lite bredd och vettigt ET på innan helgen är slut.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
#65
Hann göra en timme i garaget ikväll. Blir inte så mycket tid när lillan ska nattas innan man kan gå ut och börja.

Jag fick äntligen fast mitt skruvstycke på arbetsbänken så man kan börja kapa o hålla på ordentligt. Och det hann inte gå 2 minuter innan mitt ena hjullager och ena framfälgen satt uppspänt. Sen snickrade jag ihop en liten jigg för att hålla vinkelslipen plant mot bänken. Och helt plötsligt har jag ett substitut till att svarva av fälgen.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2014-05-19201843_zps08134708.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2014-05-19201818_zps324c62f5.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2014-05-19201832_zps2431db77.jpg

Imorgonkväll blir det att kapa isär första fälgen. Blir kul att se hur de blir tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

920 Inlägg
19 maj 2014
#66
uppfinnar-jocke! Tack för iden! Nu ska de bräddas fälgar!

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
#67
Fortsättning på fälgbyggarprojektet.

Fick en stund över idag så jag sprang ut till garaget och satte igång vinkelslipen. Efter ett gäng kapskivor såg det ut såhär.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2014-05-20182248_zpsb5514286.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2014-05-20182232_zpsfe4f18fb.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2014-05-20201841_zpsd3c00949.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2014-05-20201917_zpscff63ea6.jpg

Galet tjockt stål i dessa fälgar. 5-6mm i centrumet och 4mm i fälgbanan. Helt slut i armarna. Dock fungerade jiggen riktigt bra. Helt raka snitt och smidigt att göra.

Allt som allt blev den 4cm smalare där diametern är som minst. Och inklusive breddningen på 1" så borde mitt ET hamna på ca 32mm, till skillnad från 0mm som dom var original. Riktigt lämpligt... hoppas jag. Får se hur det blir när det är klart. Fortsätter med slipandet imorgon.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

684 Inlägg
20 maj 2014
#68
Najs!


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
#69
Fälgbygget fortsätter.

Var iväg till jobbets verkstad igårkväll och fortsätta på den isärkapade fälgen. Punktade ihop fälgbanan och snurrade fälgen lite i däckkrängarmaskinen för att se att det såg relativt rakt ut. Sen helsvetsade jag skarven på insidan med TIGen för att få en lufttät fog. Och efter lite slipning pressade jag tillbaka centrumet i den nu smalare fälgbanan. Skitsvårt att få detta rakt! Tur att man har balanseringsmaskin på jobbet så man kunde pressa lite, kolla, pressa lite, kolla och sen pressa lite till. Till slut fick jag det så rakt som jag ville och punktade fast centrumet igen.

Idag efter jobbet var jag förbi en däckverkstad och bad dom kolla. Man är alltid självkritisk, men efter att ha konstaterat att den okapade fälgen slog mer än min ombyggda så nöjde jag mig.

Nu i eftermiddag så har jag kapat isär fälgbanan igen fast på den stora diametern. Nu ska det läggas i 65mm bred plåt så fälgen får sin slutgiltiga bredd. När väl det är klart och allt är rakt nog ska det helsvetsas sen blir det att börja med nästa fälg. Kommer ta tid detta.

Såhär ser det ut idag.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2014-05-22160815_zpsbb3362c3.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2014-05-22160852_zpsd0ae86c8.jpg

Jag har beställt valsade plåtar att bredda med, av en plåtfirma i stan. Har jag tur så får jag dom imorgon så jag kan göra klart denna fälg i helgen.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
#70
Här kommer ett par till bilder på mitt lila projekt.

Jag fick ett par plåtbitar valsade i slutet av förra veckan till mina fälgar, men eftersom jag ännu inte har någon egen svets så har det inte blivit mer gjort. Jag fick dock idag låna en liten flusstråds-MIG av en kollega för att kunna punkta ihop fälgarna. Och såhär ser det ut nu.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2014-05-26181859_zpsd170c6e6.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2014-05-26181907_zps3ac30d70.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2014-05-26181951_zpsffe9349f.jpg

Jag säger bara det... fyfan för att inte ha riktig svets. Detta hade tagit en tredjedel av tiden om jag inte hade behövt börja om flera gånger för att punkterna släppte. Och ser ut som skit gör det också. Ska bli så jävla skönt att få hem min nya svets på onsdag!

Fast jag är i övrigt rätt nöjd. Ser rakt ut och jag har fått till ett bättre ET än jag hoppats på. Jag har gått från en offset på 0mm till 44mm. Jag ska ta med dom till däck-Evert imorgon och köra dom i balansmaskin och få deras åsikt om hur pass raka dom är.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

684 Inlägg
26 maj 2014
#71
Nice!


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
#72
Misstänker att det kommer bli ett smärre helvete att få på och av däck på dom dock tongue fast det är ett problem man får tackla senare.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

3 Inlägg
26 maj 2014
#73
Spännande bygge!


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
#74
ludor skrev:
Spännande bygge!

En får tacke!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
#75
Va hos däckfirman idag och körde min fälg i balansmaskin. Rätt nöjd. Nära på ingen obalans och den halva av fälgen som jag har kapat i och breddat är rakare än den orörda halvan. Och fälgen som sådan slår mindre och har mindre obalans än den fälgen som jag inte börjat kapa i än.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

120 Inlägg
27 maj 2014
#77
Imponerande hantverk med enkla medel på fälgarna på jag säga! Lär bli kanon.


698 Inlägg
27 maj 2014
#78
Kör du elektrisk balanseringsmaskin eller handvevad? Tycker nämligen det är enklare att balansera omgjorda fälgar i en handvevad då man kan bestämma hur snabbt man ska snurra så man hinner se exakt när/vad den slår. Blir lättare att rikta sen. Men idag kanske det går att öka sänka hastigheten på maskinerna. Vad tycker du om en elektriskt balanseringsmaskin när du var hos däckfirman?


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#79
danjac skrev:
Kör du elektrisk balanseringsmaskin eller handvevad? Tycker nämligen det är enklare att balansera omgjorda fälgar i en handvevad då man kan bestämma hur snabbt man ska snurra så man hinner se exakt när/vad den slår. Blir lättare att rikta sen. Men idag kanske det går att öka sänka hastigheten på maskinerna. Vad tycker du om en elektriskt balanseringsmaskin när du var hos däckfirman?

Tror aldrig jag har sett någon handvevad maskin. När jag jobbade med däck så hade vi iallafall alltid elektriska maskiner. Däremot kan man ju alltid snurra fälgen för hand långsamt och se vart det slår. Precis på samma sätt som jag kan göra när fälgen sitter i mitt hjullager hemma i garaget.

Jag åkte till däckfirman mest för att få en siffra på obalansen och jämföra den okapade med den kapade fälgen och för att få en andra åsikt från någon som håller på med fälg och däck mer än mig själv.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

fläskpannkaka
856 Inlägg
28 maj 2014
#80
Kul att läsa om ditt bygge, ska följas :-)  Själv duktigt sugen på att bygga rod :-)

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas


Sök