markusbacka skrev:
Har tre extraljus på bilen, 55 w/lyse. Nu har förmodligen reläet gått sönder (jag hade visst inte kopplat in nån säkring på systemet till extraljusen, fick jag veta när jag lämnade in bilen förra veckan). Så nu har jag satt dit en säkring på 15 A. Men problemet är som sagt att extraljusen inte fungerar alls och det har dom inte gjort sedan jag hämtade bilen på verkstaden. Det klickar inte ens i reläet, utan är helt tyst.
Jättelätt att köpa ett nytt relä och bara byta. Jo, visst, men det jag har, har dom slutat sälja på biltema... En stor ljusgrå klump, med fem stift och två plattor att skruva fast reläet i motorrummet med. Tre stift på ena sidan och två på den andra. Och jag hittar ta mig tusan inget nytt likadant. Vill helst inte hålla på och krångla med att sätta dit två enkla, utan jag hade tänkt mig att det skulle vara smidigt; köpa nytt relä, dra loss kablarna från det gamla, sätta dit dom på det nya och voila! Det lyser igen! Reläet som sitter på nu är för 2*125w, så två av lysena sitter alltså på ett stift, medans ett lyse är ensamt på det andra.
Hur faan gör jag för att få det att lysa igen? Så smidigt som möjligt. Jag kan inget om el, pappa kopplade in elen åt mig, och är lite rädd för el då jag fått för mig att allt som innehåller ström kan explodera, typ. Jag vill gärna slippa dra en massa nya kablar, utan det smidigaste hade ju varit att hitta en likadan ljusgrå klump som jag bara kan byta ut.
Tack på förhand! /annika
Samma relä som på det nedre extraljuskabel-kittet:
http://www.biltema.fi/sv-fi/Bil---MC/Bi … jus-42686/