Finns alltid folk som gillar olika, jag har varit inbiten PC nörd sen datan började bli populär i slutet på 80 talet, utbildad PC tekniker och jobbat med det i många år, jag är kunnig inom området med alltid ändå upplevt det som att det alltid är nått som har jävlats med dom datorer jag haft (PC), Enda riktigt jävla bra PC jag haft var en AMD K6-2 400Mhz som jag körde Win 95 på.. verkligen inga som helst problem med den dator, detta är många år sen. 2006 köpte jag en iMac för att använda till filmredigering och musik, jag började genast efter en ganska kort tid att gilla min mac mer och mer eftersom allt kändes så stabilt och lättsamt, upplevde det mer och mer som att hela mitt liv blev lättare och mer problemfritt när det handlar om data o sånt. Billiga program i App Store åxå, Varför köpa Photoshop för flera tusen när Pixelmator finns i app store för en hundring eller så, varför köpa office för flera tusen när det finns liknande program som antingen är gratis eller kostar runt hundringen i app store, varför hålla på jävlas med virusprogram som ändå inte täcker alla virus som finns som gärna gillar PC.. ? Risken att få ett virus på en mac är relativt liten.
Ge iOS ett försök, lite struligt i början tills man lär sig det, sen upptäcker man faktiskt att det är hur logiskt och lättsamt och framförallt stabilt att använda.
Andrahandsvärde.. ? nja du får nog tänka om lite där, Apple har riktigt bra andrahandsvärde, du får ju betala flera tusen för en 4-5år gammal macbook tex.. motsvarande i PC kan du i vissa fall hitta på soptippen eller få helt gratis. En Mac mini från 2006-2007 med intel core 2 duo prolle kostar 1500-2500:- beroende på skick, bara för att du fått nått gratis så kan du väl inte ta för givet att andrahandsvärdet är noll, folk har olika värderingar om saker, det en tycker är skit o kastar bort kan vara guld värt för en annan..
Jag tycker blocket i många fall är ett bra ställe att kolla priser.
Jag har haft 20-30 olika PC genom åren, både bärbara och stationära, alla har på ett eller annat vis vid nått tillfälle krånglat, jag har haft flera olika macbook, massa mac mini av olika årgångar och modeller, flera imacs osv osv, ingen har nånsin krånglat, bara gått och gått o gått.
Det finns en orsak till att det öppnas allt fler butiker som enbart säljer apple grejer, jo för att allt fler slänger bort sina PC och android grejer och går över till apple..
MEN detta är inget påhopp eller övertalan, säger bara min uppfattning och den är naturligtvis inte samma som din, jag tycker du ska ge Apple en chans och bilda dig en egen uppfattning helt enkelt..
Lycka till