3395
Sök

Saab 9-3 2,0T Aero

-SAAB-
5 mars 2014
Trådstartare
#1
Tråden kan avslutas. Problem åtgärdat.
Senast redigerat av -SAAB- (23 oktober 2014)

11 Inlägg
5 mars 2014
#2
Hej!

Turbo, fastkoksade kolvringar, ventiltätningar, vevhusvent. backventiler, eller i värsta fall spruckna kolvar.

Du kan ju redan utesluta backventiler och vevhusvent. som du säger är bytta. Du hade redan testat wd40/5-56 metoden, men det är visserligen inget som utesluter eller kan bekräfta vad problemet är eftersom du inte märkte någon skillnad i oljeförbrukning, kan dock tycka att bilen borde trycka ur sig olja om kolvarna har fått sprickor. Men det är klart man vet aldrig.

Läcker bilen ut oljan kanske?

Tycker nog det första du skulle kolla är turbon, lossa downpipen eller insugsröret och känn efter glapp.

Skulle det nu mot förmodan inte vara turbon som håller på att gå, får du antingen prova med mer wd40/5-56 eller i värsta fall riva isär motorn.

Lycka till nu, hoppas på det bästa!

MVH Michael
Senast redigerat av Linkans (5 mars 2014)


3 295 Inlägg
5 mars 2014
#3
Demontera ventilkåpan och kolla dom 2 små böjda röret på insidan av kåpan, ska enligt WIS vara vanligt att dom sätts igen av oljeavlagringar.


A.Sörman
1 299 Inlägg
6 mars 2014
#4
Hur långt har bilen rullat? Å drar den fortfarande 1liter på 50 mil efter byte av vevhusventen.

Vilken olja kör du? smile


1 020 Inlägg
7 mars 2014
#5
Känn övet topplocksbultarna.
Kolla oljetryckskontakt.
Mina toppbultar kunde man skruva för hand.  Sen upohörde oljetörsten

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår


Sök