hej jag har en volvo 945 -91 43000mil och lambdavärdet på besiktingen va för högt.de va 0.01 för mycke. då vill jag säga att jag besiktade med min gamla katt som va helt tom:S konstigt med så bra värden när jag inte ens har en katt:S
jag servade bilen med olja filter luftfilter, tändstift tändkablar. då är min lambdasond 1 månad gammal köpte en ny för den gamla pajade.
katten va rensad och va heeelt tom innuti, jag köpte en NY katt till bilen på med lambdan igen. för högt igen. jag åker och köper en ny lambdasond sätter på den samma igen för höga värden.
då vill jag säga att avgaset är tätt till katten sen finns de ett litet hål i en ljudämpare efter men min meck säger att de måste vara tätt till katten sen spelar de lilla inte så stor roll.
och på andra forum säger dom att de måste vara tätt ända bak. vad skajag göra för nu vet inte ens han på autoexperten vad jag ska göra? allt är ju fan helt nytt, tipps puss kram johan
hej jag har en volvo 945 -91 43000mil och lambdavärdet på besiktingen va för högt.de va 0.01 för mycke. då vill jag säga att jag besiktade med min gamla katt som va helt tom:S konstigt med så bra värden när jag inte ens har en katt:S
jag servade bilen med olja filter luftfilter, tändstift tändkablar. då är min lambdasond 1 månad gammal köpte en ny för den gamla pajade.
katten va rensad och va heeelt tom innuti, jag köpte en NY katt till bilen på med lambdan igen. för högt igen. jag åker och köper en ny lambdasond sätter på den samma igen för höga värden.
då vill jag säga att avgaset är tätt till katten sen finns de ett litet hål i en ljudämpare efter men min meck säger att de måste vara tätt till katten sen spelar de lilla inte så stor roll.
och på andra forum säger dom att de måste vara tätt ända bak. vad skajag göra för nu vet inte ens han på autoexperten vad jag ska göra? allt är ju fan helt nytt, tipps puss kram johan
Felaktigt lambdavärde blir du ju inte av med genom att byta sonden. Som exempel kan ju ju jämföra med att motorn går varm och kokar. Hjälper ju inte mycket att byta tempgivare då...
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
då vill jag säga att avgaset är tätt till katten sen finns de ett litet hål i en ljudämpare efter men min meck säger att de måste vara tätt till katten sen spelar de lilla inte så stor roll.
Byt "meck" för hen har fel
Sen kan man ju undra hur övriga bilen ser ut om de inte släpper dig när det är så pass nära ändå och du dessutom just bytt till ny katt och ny lambda...
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
[q Felaktigt lambdavärde blir du ju inte av med genom att byta sonden. Som exempel kan ju ju jämföra med att motorn går varm och kokar. Hjälper ju inte mycket att byta tempgivare då...
Det var både fel påstående och ett exempel som är helt fel.
Lambdasonden mäter avgasernas sammansättning och reglerar bränslemängden utefter det, så det är i allra högsta grad ihophängande.
Se lambdasonden som termostaten i ditt exempel. Byt termostat och det funkar.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
[q Felaktigt lambdavärde blir du ju inte av med genom att byta sonden. Som exempel kan ju ju jämföra med att motorn går varm och kokar. Hjälper ju inte mycket att byta tempgivare då...
Det var både fel påstående och ett exempel som är helt fel.
Lambdasonden mäter avgasernas sammansättning och reglerar bränslemängden utefter det, så det är i allra högsta grad ihophängande.
Se lambdasonden som termostaten i ditt exempel. Byt termostat och det funkar.
Så det är inte ett underliggande problem som till exempel för lite soppa pga dåligt trycke, eller läckande grenrörspackning? Om nu sonden är bytt och felet kvarstår är det ju helt fastslaget att sonden inte var boven i dramat!!
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
[q Felaktigt lambdavärde blir du ju inte av med genom att byta sonden. Som exempel kan ju ju jämföra med att motorn går varm och kokar. Hjälper ju inte mycket att byta tempgivare då...
Det var både fel påstående och ett exempel som är helt fel.
Lambdasonden mäter avgasernas sammansättning och reglerar bränslemängden utefter det, så det är i allra högsta grad ihophängande.
Se lambdasonden som termostaten i ditt exempel. Byt termostat och det funkar.
Så det är inte ett underliggande problem som till exempel för lite soppa pga dåligt trycke, eller läckande grenrörspackning? Om nu sonden är bytt och felet kvarstår är det ju helt fastslaget att sonden inte var boven i dramat!!
sonden är bytt och en helt ny katt och inget läckande i grenrör etc. vad är felet då?
Kollat om du har nån felkod ? Kan ju ha smögit sig på en utan man märkt det.
Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Täta ditt avgassystem så får du rätt på lambdavärdet.
de är ett ytterst liiitet hål vid bakre ljudämparen de ska inte göra någon skillnad?
ja...
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Så det är inte ett underliggande problem som till exempel för lite soppa pga dåligt trycke, eller läckande grenrörspackning?
Självklart kan det vara så.
DiwraZ skrev:
Om nu sonden är bytt och felet kvarstår är det ju helt fastslaget att sonden inte var boven i dramat!!
Det stämmer, men det var inte det du skrev, utan du kom med felaktiga påståenden och exempel vilka jag tillrättavisade.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Täta ditt avgassystem så blir det bra. Du mäter ju LÄNGST BAK så har du ett litet hål så drar det in luft och lambda värdet höjs. Den som säger annat har fel
Så det är inte ett underliggande problem som till exempel för lite soppa pga dåligt trycke, eller läckande grenrörspackning?
Självklart kan det vara så.
DiwraZ skrev:
Om nu sonden är bytt och felet kvarstår är det ju helt fastslaget att sonden inte var boven i dramat!!
Det stämmer, men det var inte det du skrev, utan du kom med felaktiga påståenden och exempel vilka jag tillrättavisade.
Poängterade att om man till exempel får en felkod på lambdan så är det inte givet att den är trasig och behöver bytas ut bara för att den ger ett mätvärde som är felaktigt. Det är riktigt att man inte kan jämföra syresensor med tempgivare. Men det hjälper ju inte att byta termostat på en motor som går varm på grund av blåst toppackning eller trasig vattenpump. Ok?
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Så det är inte ett underliggande problem som till exempel för lite soppa pga dåligt trycke, eller läckande grenrörspackning?
Självklart kan det vara så.
DiwraZ skrev:
Om nu sonden är bytt och felet kvarstår är det ju helt fastslaget att sonden inte var boven i dramat!!
Det stämmer, men det var inte det du skrev, utan du kom med felaktiga påståenden och exempel vilka jag tillrättavisade.
skuta tjaffsa hjälp mig ist
Vad var detdär? Du har fått svar redan. Täta ditt avgassystem! otacksamhet gillar jag inte!
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Orkar inte läsa hela tråden, men HELA systemet måste va tätt, för det är där bak dom mäter, kommer det med syre in genom ett hål i en burk tex, ja då får du fel värden.