3353
Sök

Stabila bränslevärden Long/short term fuel trim

96 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
Hej!

Har ett E85 trim på min saab 93 från 04 som är installerat via maptun. Har kört drygt 2 veckor med den och runt 2.5 tank av ren E85/75 samt hållt lite koll på mina fuel trim värden.

Vid vanlig körning så pendlar den allt mellan -3% till +4% , har inga exakta värden då jag kollar på det manuellt. Värdet verkar gå upp ifall man kör på för hög växel i låg fart, då kan den hamna på +10-14% men går snabbt ned vid ökad fart (t.ex 5an i 45kmh).

Vid tomgång ligger den, eller låg på, runt +7% stabilt men nu har den fallit ner o pendlar mellan +2-4% vilket är bättre vad jag läst på.

Long term så ligger den på tomgång mellan +7,0 till 7,8% och där har den legat konstant vid tomgång, vid fart så hamnar den relativt nära nollan.

Vilka värden är okej? + sidan vet jag väl är att den går magert och - så går den fett och max är ju +25% eller -25% men vilka ramar har man att hålla sig runt och när skall man bli orolig?

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
9 mars 2014
+-5 % är oftast där dagens sprut ligger och jobbar när allt är okej, Allt beror på andra faktorer också självklart.
Dina värden tycker jag absolut håller sig inom vad jag tycker är okej.

När integratorn är över 15% åt vardera håll tycker jag att det är på gränsen, då är de bättre att justera Main fuel istället så man kommer närmare 0an. ( Om man har möjlighet).

Bottnar man intregratorn däremot, då ligger man antingen väldigt fel i main fuel eller så har man andra problem.

Mvh

96 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
Equinox skrev:
+-5 % är oftast där dagens sprut ligger och jobbar när allt är okej, Allt beror på andra faktorer också självklart.
Dina värden tycker jag absolut håller sig inom vad jag tycker är okej.

När integratorn är över 15% åt vardera håll tycker jag att det är på gränsen, då är de bättre att justera Main fuel istället så man kommer närmare 0an. ( Om man har möjlighet).

Bottnar man intregratorn däremot, då ligger man antingen väldigt fel i main fuel eller så har man andra problem.

Mvh

Ah - skönt att höra. Kanske är en liten fingervisning att ta o byta O2 sensorerna och göra rent MAF sensorn, kanske gör en liten påverkan åt rätt håll!

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
10 mars 2014
Marginellt faktiskt, tycket det ser helschysst ut så jag hade låtit det varit som det är. smile

Mvh

Sök