3582
Sök

Audi A6 eller BMW 5- serien?

83 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej,

funderar på någon av dessa bilar för deras utrymme och kvalitet,
vilken bil bör jag välja och motor, helst ingen med stor motor som förbrukar mycket bränsle då jag inte är ute efter fart och fläkt. Läst på andra ställen att BMWs 520d ska dra endast 0,7 L/M och det tycker jag är rimligt medan andra hävdar att man ska ta en bensinare med V6a för att inte belasta motorn för mycket och att motorn inte ska höras in i cupen.

Jag har ingen erfarenhet av varken Audin eller BMWn. Jämfört både modellerna prismässigt och Audin erbjuder mycket mer utrustning för samma pengar. Då tittar jag på en prisklass upp till ca 200k, alltså en begagnad bil.

Sen så är servicekostnad samt förbrukning avgörande, läst att Audi är dyrare att serva och delarna likaså. Tänkt mig ha bilen tills den slutar fungera och är en rosthög som ska skrotas.


Så in med tips tack!

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
10 mars 2014
#2
V6an dricker mer än 320d, låter troligen mer med. Skulle dock tro att service och reservdelar inte skiljer sig nämnvärt mellan just BMW och Audi, sen ska du dessutom behålla den tills den inte rullar mer så kan en billigare verkstad definitivt vara ett alternativ; i ditt fall kanske du inte söker efter att alla delar i det läget behöver vara märkets egna delar utan att det går utmärkt med pirat.

Frågan är väl mest vilken bränsleekonomi du tänkt dig?

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

83 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#3
t_one21 skrev:
V6an dricker mer än 320d, låter troligen mer med. Skulle dock tro att service och reservdelar inte skiljer sig nämnvärt mellan just BMW och Audi, sen ska du dessutom behålla den tills den inte rullar mer så kan en billigare verkstad definitivt vara ett alternativ; i ditt fall kanske du inte söker efter att alla delar i det läget behöver vara märkets egna delar utan att det går utmärkt med pirat.

Frågan är väl mest vilken bränsleekonomi du tänkt dig?

Den billigaste alternativet, är det 520d eller 523? Såhär resonerar jag det, 520d, 4 cylinder, får jobba mer eftersom bilen är rätt rung, 523 har bra stark motor för att driva fordonet fram utan att anstränga sig. som sagt kan jag inget om bilar alls men min tes säger så.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 mars 2014
#4
En BMW med V6 får du leta länge efter men en med en rak sexa under huven är lite enklare att hitta! Oavsett vilket så behöver man inte mycket kraft för att accelerera eller hålla en bil rullandes jämfört med vad dagens motorer presterar utan även en 520d har med god marginal tillräckliga resurser för jobbet utan att anstränga sig, visst finns det en liten sanning i att en större motor som går lugnare kan kräva mindre bränsle i vissa fall men lika ofta är det mer av en dålig ursäkt för att köpa en kraftigare motor än vad man behöver. Vilket i sig inte behöver vara fel för visst handlar ett bilval mycket om känslor?

Men frågan är hur mycket du kör om året? Kör du tillräckligt mycket för att en diesel skall löna sig är det en sak att överväga men annars får du mer prestanda än vad du behöver i en 170Hk 520i eller A6 2.0T till så låga driftkostnader som möjligt.
Senast redigerat av Rquired (10 mars 2014)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
10 mars 2014
#5
Audi A6 har väl V6an om det nu kanske är det TS tänker på.
Sedan skulle tesen angående belastning på motorn hålla om det inte vore för att 320d råkar vara en 4-cylindrig diesel.

Kör man i snitt 4-5 mil per dag så lönar sig dieseln, lägre förbrukning/lite dyrare bränsle och något mer i skatt.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

7 398 Inlägg
10 mars 2014
#6
jag skulle välja en Bmw  525 530d

de drar inte direkt mer sås då de är starkare och som en sa tidigare får jobba mindre,

för mig går DKW bort helt då jag tycker de är för tråkiga,, jag gillar bakhjulsdrift och RIKTIG 4wd bättre smile

jag åkte med en 2010 bmw 535 tdi bortaget partikelfilter, chippad,, ca 370 pållar,, den drog tydligen 0,7 normalkörning


2 140 Inlägg
10 mars 2014
#7
granadadr skrev:
jag skulle välja en Bmw  525 530d

de drar inte direkt mer sås då de är starkare och som en sa tidigare får jobba mindre,

för mig går DKW bort helt då jag tycker de är för tråkiga,, jag gillar bakhjulsdrift och RIKTIG 4wd bättre smile

jag åkte med en 2010 bmw 535 tdi bortaget partikelfilter, chippad,, ca 370 pållar,, den drog tydligen 0,7 normalkörning

535 tdi? tongue

Större motor, större kostnader. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

7 398 Inlägg
10 mars 2014
#8
AntrE skrev:
granadadr skrev:
jag skulle välja en Bmw  525 530d

de drar inte direkt mer sås då de är starkare och som en sa tidigare får jobba mindre,

för mig går DKW bort helt då jag tycker de är för tråkiga,, jag gillar bakhjulsdrift och RIKTIG 4wd bättre smile

jag åkte med en 2010 bmw 535 tdi bortaget partikelfilter, chippad,, ca 370 pållar,, den drog tydligen 0,7 normalkörning

535 tdi? tongue

Större motor, större kostnader. smile

joo å tyvärr för dyr överhuvudtaget för mig


227 Inlägg
11 mars 2014
#9
Jag kör en 320d xDrive som är en förvisso mindre bil, men den 184 hk som sitter i duger gott, när det gäller både prestanda och förbrukning. Diesel knacket hör jag endast, och då knappt, vid tomgång. Tycker den är bra isolerad smile
så 5-serien bör vara lika bra om inte bättre.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
11 mars 2014
#10
granadadr skrev:
för mig går DKW bort helt då jag tycker de är för tråkiga,, jag gillar bakhjulsdrift och RIKTIG 4wd bättre smile

Det får mig att undra - vad är riktig 4wd? Och var är fel med "DKW"s?

Till topic då:
Val av 6-cyl (rak eller V kan ju kvitta för TS vad jag kan utläsa) är väl bättre om du tänker dra husvagn eller tyngre släp ofta, alternativt lasta tungt. I övrigt duger t ex 520d länge.

/Mattias

7 398 Inlägg
11 mars 2014
#11
matteeee skrev:
granadadr skrev:
för mig går DKW bort helt då jag tycker de är för tråkiga,, jag gillar bakhjulsdrift och RIKTIG 4wd bättre smile

Det får mig att undra - vad är riktig 4wd? Och var är fel med "DKW"s?

Till topic då:
Val av 6-cyl (rak eller V kan ju kvitta för TS vad jag kan utläsa) är väl bättre om du tänker dra husvagn eller tyngre släp ofta, alternativt lasta tungt. I övrigt duger t ex 520d länge.

nä du har rätt jag formulerade mig mycket fel,, vad jag menar är att Audi har tråkig 4wd de understyr ju deluxe wink

nu vet jag ej hur audi gör, men en golf syncro från 13 så gick ej esp att koppla ur,, meo BOOOOOOOOOOOOOOOORING

tyvärr är de ej ensamma om det
Senast redigerat av granadadr (11 mars 2014)


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
12 mars 2014
#12
Så kan du få tycka, men samtidigt ska du inte generalisera för mycket. Har du kört alla modeller? R8 som är "mer bakhjulsdriven" t ex? De senaste Audi (först i RS4 B7 och sen i A4 B8 och nyare) har dessutom en annan mittdiff som ger 40/60 (fram/bak) i grundfördelning.

Synchro slutade VWs modeller heta runt -98 btw wink Men jag förstår vad du menar.
VW tillåter numera ESP-urkoppling på iaf R-modellerna efter misstaget runt -10 när det kom att man inte kunde koppla ur det helt (för det går att koppla ur lite grann, dvs den ingriper betydligt senare).

/Mattias

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
12 mars 2014
#13
granadadr skrev:
matteeee skrev:
granadadr skrev:
för mig går DKW bort helt då jag tycker de är för tråkiga,, jag gillar bakhjulsdrift och RIKTIG 4wd bättre smile

Det får mig att undra - vad är riktig 4wd? Och var är fel med "DKW"s?

Till topic då:
Val av 6-cyl (rak eller V kan ju kvitta för TS vad jag kan utläsa) är väl bättre om du tänker dra husvagn eller tyngre släp ofta, alternativt lasta tungt. I övrigt duger t ex 520d länge.

nä du har rätt jag formulerade mig mycket fel,, vad jag menar är att Audi har tråkig 4wd de understyr ju deluxe wink

nu vet jag ej hur audi gör, men en golf syncro från 13 så gick ej esp att koppla ur,, meo BOOOOOOOOOOOOOOOORING

tyvärr är de ej ensamma om det

går ju inte riktigt att jämföra en gammal golf syncro med en audi med torsen ...


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
12 mars 2014
#14
granadadr skrev:
nu vet jag ej hur audi gör, men en golf syncro från 13 så gick ej esp att koppla ur,, meo BOOOOOOOOOOOOOOOORING

tyvärr är de ej ensamma om det

Audi A3 har haft sin ESP-OFF knapp på nästan samma ställe från 2000-2014 smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

83 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#15
Rquired skrev:
En BMW med V6 får du leta länge efter men en med en rak sexa under huven är lite enklare att hitta! Oavsett vilket så behöver man inte mycket kraft för att accelerera eller hålla en bil rullandes jämfört med vad dagens motorer presterar utan även en 520d har med god marginal tillräckliga resurser för jobbet utan att anstränga sig, visst finns det en liten sanning i att en större motor som går lugnare kan kräva mindre bränsle i vissa fall men lika ofta är det mer av en dålig ursäkt för att köpa en kraftigare motor än vad man behöver. Vilket i sig inte behöver vara fel för visst handlar ett bilval mycket om känslor?

Men frågan är hur mycket du kör om året? Kör du tillräckligt mycket för att en diesel skall löna sig är det en sak att överväga men annars får du mer prestanda än vad du behöver i en 170Hk 520i eller A6 2.0T till så låga driftkostnader som möjligt.

Trodde den hade V6 men spelar mindre roll om det är V, Rak eller sned 6a! Just det här med om det är lönsamt att ha en diesel vet jag inte heller eftersom vad är mycket? Kör ca 1500 mil om året.

83 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#16
Vilken årsmodell av BMW 520- har rostproblem på bagageluckan?

7 398 Inlägg
12 mars 2014
#17
Garagen skrev:
Rquired skrev:
En BMW med V6 får du leta länge efter men en med en rak sexa under huven är lite enklare att hitta! Oavsett vilket så behöver man inte mycket kraft för att accelerera eller hålla en bil rullandes jämfört med vad dagens motorer presterar utan även en 520d har med god marginal tillräckliga resurser för jobbet utan att anstränga sig, visst finns det en liten sanning i att en större motor som går lugnare kan kräva mindre bränsle i vissa fall men lika ofta är det mer av en dålig ursäkt för att köpa en kraftigare motor än vad man behöver. Vilket i sig inte behöver vara fel för visst handlar ett bilval mycket om känslor?

Men frågan är hur mycket du kör om året? Kör du tillräckligt mycket för att en diesel skall löna sig är det en sak att överväga men annars får du mer prestanda än vad du behöver i en 170Hk 520i eller A6 2.0T till så låga driftkostnader som möjligt.

Trodde den hade V6 men spelar mindre roll om det är V, Rak eller sned 6a! Just det här med om det är lönsamt att ha en diesel vet jag inte heller eftersom vad är mycket? Kör ca 1500 mil om året.

tycker inte du ska ha diesel då,, om du väljer en lite äldre diesel ligger skatten på ca 7000,, på båda bilarna, lb reggad 3500:-


83 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#18
granadadr skrev:
Garagen skrev:
Rquired skrev:
En BMW med V6 får du leta länge efter men en med en rak sexa under huven är lite enklare att hitta! Oavsett vilket så behöver man inte mycket kraft för att accelerera eller hålla en bil rullandes jämfört med vad dagens motorer presterar utan även en 520d har med god marginal tillräckliga resurser för jobbet utan att anstränga sig, visst finns det en liten sanning i att en större motor som går lugnare kan kräva mindre bränsle i vissa fall men lika ofta är det mer av en dålig ursäkt för att köpa en kraftigare motor än vad man behöver. Vilket i sig inte behöver vara fel för visst handlar ett bilval mycket om känslor?

Men frågan är hur mycket du kör om året? Kör du tillräckligt mycket för att en diesel skall löna sig är det en sak att överväga men annars får du mer prestanda än vad du behöver i en 170Hk 520i eller A6 2.0T till så låga driftkostnader som möjligt.

Trodde den hade V6 men spelar mindre roll om det är V, Rak eller sned 6a! Just det här med om det är lönsamt att ha en diesel vet jag inte heller eftersom vad är mycket? Kör ca 1500 mil om året.

tycker inte du ska ha diesel då,, om du väljer en lite äldre diesel ligger skatten på ca 7000,, på båda bilarna, lb reggad 3500:-

Så pass mycket?

7 398 Inlägg
12 mars 2014
#19
Garagen skrev:
granadadr skrev:
Garagen skrev:

Trodde den hade V6 men spelar mindre roll om det är V, Rak eller sned 6a! Just det här med om det är lönsamt att ha en diesel vet jag inte heller eftersom vad är mycket? Kör ca 1500 mil om året.

tycker inte du ska ha diesel då,, om du väljer en lite äldre diesel ligger skatten på ca 7000,, på båda bilarna, lb reggad 3500:-

Så pass mycket?

beror lite på årsmodell å motor,, men jag har kikat lite på BMW E39 530 de ligger på de summorna,


83 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#20


Sök