matteeee skrev:
Räkna på soppan. Med en bensinare som drar 0,85, 1500 mil och 14,50/liter blir det 18500 om året du gör av med på soppa.
Med en diesel som drar 0,65, 1500 mil och 14,50 per liter kostar det dig 14200 om året.
Skiljer skatten mer än 4300 är diesel en dum idé. Mindre så kanske det lönar sig, speciellt som du vill ha så låg förbrukning som möjligt. Då du kikar på bilar runt -08 och inte vill ha de med större motor, så tror jag diesel lönar sig i ditt fall då skatten på dessa inte är sååå hög. 520d / A6 2.0tdi
Sen skiljer kanske lite i inköpspris, värdeminskning, reservdelar mm, men det är snudd på omöjligt att veta på förhand.
När jag har tankat de senaste gångerna har visserligen en liter diesel kostat några tiotal öre mer än vad en liter bensin gjort och trenden är stigande, men än så länge är det nog rättvist och räkna med 14:50 över ett år. Däremot tycker jag det blir fel att räkna med 0.85 vilket indikerar en bensindriven femma med sex cylindrar när du jämför med en 520d, en 520i på 7.5L/100km blandad körning motsvarar dieseln bättre när det gäller motor och prestanda.
Det skiljer då 2160:- i bränsle minus skillnaden i skatt som är (2160-1260) 900:-, kvarstår gör 1260:- och från den siffran skall man räkna bort de högre underhållskostnaderna. En 20d har t.ex drygt 30% mer olja, filter och liknande kostar mer och där finns fler potentiella felkällor rent allmänt på en diesel. Motorns turbo har visserligen en lång livslängd idag och partikelfiltret är nära inpå underhållsfritt på en 5-serie LCI men ingenting håller för evigt och det är två tunga poster som riskerar att radera många års besparing från dieselmotorn.
Hur mycket är kvar av de 1260:- efter de högre underhållskostnaderna, max 500:-/år och hur mycket kostar en turbo eller ett partikelfilter att byta ut? Jag hade aldrig köpt en diesel med hopp om att spara lite grand när det finns så många risker som kan vända kalkylen till dieselmotorns nackdel på ett ögonblick, sedan är andrahandsvärdet knappast försumbart för en diesel kostar mer i inköp men skillnaden blir allt mindre med åren.
Som ett exempel köpte jag en BMW för cirka fem år sedan och valde en bensinmotor istället för en diesel trots att många himlade med ögonen åt mig, då var prisskillnaden 30.000:- mellan de bägge alternativen men idag skiljer det ungefär 5.000 till max 10.000 om man tittar på liknande bilar som säljes. Trots att jag har kört drygt 3.000mil/år hade dieseln inneburit som mest liten besparing för mig
(p.g.a hög skatt på en SUV och en stor skillnad mellan bensin och diesel) men räknar jag med dieselmotorns högre underhållskostnader och de 20.000:- som försvann i värdeminskning finns det inte en chans att den lönat sig.
Sedan har vi olika åsikter men jag hade inte velat ha en diesel ens om jag sparat en tusenlapp eller två om året för BMW´s dieselfyra är lite av ett åbäke att köra, VAG´s diesel går mjukare och tystare medan BMW´s 20d i gengäld är piggare och snålare men ingen går att jämföra med en diskretare bensinmotor. Bilen är en plats man tillbringar mycket tid i när man tänker efter och för mig är det värt mycket att slippa de vibrationer och det buller en dieselmotor dras med vid framför allt i lägre farter, när man kommer ut på lands eller motorväg och lägger i högsta växeln försvinner å andra sidan skillnaden nästan helt och då kommer en diesel mer till sin rätt.
Men min poäng är att man lurar nog sig själv lite grand om man bara räknar bränslebesparingen minus den högre skatten och tror att det säger allt om ägandet av en bensin eller dieselmotor. Jag riktar mig inte mot varken dig Matteeee eller någon annan för jag förstår att ni gillar dieselmotorer och kan se en besparing i dem men gemene man bör nog tänka ett steg längre. Jag hoppas ingen tog illa vid sig.