3209
Sök

Värt att skaffa diesel som pendlar bil?

337 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej, Jag har fått jobb som jag måste pendla till, en väg är 2,8 mil så alltså 5,6 mil om dagen.

Just nu har jag min gamla trotjänare en Volvo 745 men tankarna kommer om de skulle vara mer värt att skaffa en fin diesel?

Jag är ganska såld på Volvo så någon som har några tips på en Volvo diesel.

Eller är det mer värt att fortsätta köra bensin med tanke på skatt m.m.

Budget 40-50 tusen.

Mvh

2 266 Inlägg
12 mars 2014
#2
Lastbilsreggad s/v70 tdi eller 850 är mycket bil för pengarna går med personbilsreggat med. Sen evrymodda (kan sätta på en knapp så man själv kopplar in vid behov) och plugga wastegaten och egr ventilen.

svetsdiff !!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
12 mars 2014
#3
PMPerformance skrev:
Lastbilsreggad s/v70 tdi eller 850 är mycket bil för pengarna går med personbilsreggat med. Sen evrymodda (kan sätta på en knapp så man själv kopplar in vid behov) och plugga wastegaten och egr ventilen.

evrymodd och allt annat skit som fuckar upp systemet totalt borde banlysas..dessa går utmärkt att chippa som man ska göra och går betydligt mycket bättre än evrymod och kcr och annat smäck

Kör fort så hinner inget hända...

497 Inlägg
12 mars 2014
#4
Eric91 skrev:
Hej, Jag har fått jobb som jag måste pendla till, en väg är 2,8 mil så alltså 5,6 mil om dagen.

Just nu har jag min gamla trotjänare en Volvo 745 men tankarna kommer om de skulle vara mer värt att skaffa en fin diesel?

Jag är ganska såld på Volvo så någon som har några tips på en Volvo diesel.

Eller är det mer värt att fortsätta köra bensin med tanke på skatt m.m.

Budget 40-50 tusen.

Mvh

Skulle nog hållit mig till en bensinare, dieseln är dyr i nuläget och skatten är väldigt hög på lite äldre dieslar. Dessutom så är inte förbrukningen så mycket lägre på en 850/V70 diesel jämfört med en bensinare.
V70in jag har på min sida drar ungefär 0.85 på landsväg när jag håller 100-120 med lite omkörningar och inte direkt nån ecodrivning smile

Men för att  få säkraste svaret så är det bara att börja räkna på hur mkt mer skatten kostar på en diesel, hur mycket sparar du i bränslekostnad varje mil om du tankar diesel ist för bensin osv. smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

Trucker
2 710 Inlägg
12 mars 2014
#5
Du åker inte tillräckligt långt för att det ska löna sig med en nyare dieselbil! Och på en äldre dieselbil lär du bli rånad på skatten! Jag kör idag 22mil ToR till jobbet och har en bmw 335d, tankar ca 1000kr/vecka. En diesel (speciellt nyare) mår oxå som bäst när den inte står, med den sträcka du kör hinner den knappt bli varm innan du stänger av den igen.. Så jag skulle slutligen rekommendera en bensinare smile

Fart missbrukare

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
12 mars 2014
#6
JossanB skrev:
Eric91 skrev:
Hej, Jag har fått jobb som jag måste pendla till, en väg är 2,8 mil så alltså 5,6 mil om dagen.

Just nu har jag min gamla trotjänare en Volvo 745 men tankarna kommer om de skulle vara mer värt att skaffa en fin diesel?

Jag är ganska såld på Volvo så någon som har några tips på en Volvo diesel.

Eller är det mer värt att fortsätta köra bensin med tanke på skatt m.m.

Budget 40-50 tusen.

Mvh

Skulle nog hållit mig till en bensinare, dieseln är dyr i nuläget och skatten är väldigt hög på lite äldre dieslar. Dessutom så är inte förbrukningen så mycket lägre på en 850/V70 diesel jämfört med en bensinare.
V70in jag har på min sida drar ungefär 0.85 på landsväg när jag håller 100-120 med lite omkörningar och inte direkt nån ecodrivning smile

Men för att  få säkraste svaret så är det bara att börja räkna på hur mkt mer skatten kostar på en diesel, hur mycket sparar du i bränslekostnad varje mil om du tankar diesel ist för bensin osv. smile

man får nog pendla aningen längre för att det ska löna sig..

skulle köpa någon liten skorv och pendla med.   tanten har pendlat sista åren med en Seat Arosa 1.4 med 60friska enbenta ponnysar..  fungerar väldigt bra.
en bensinare kostar 990kr i skatt om året 200kr i försäkring i månaden.
snittar 0.65L/mil i 130km/h  0.58L/mil i 100km/h


vi ligger på 10kr milen med allt betalt..så som service kamrem däck och bensin.  svårslaget när man tänker på inköps pris på 3200kr.. smile

ska nog köpa en sån diesel istället men våran rullar närmare 5500mil om året  då vi faktist väljer den före dom andra bilarna   tanten pendlar 14mil om dagen t&r


men visst man får inte värdens komfort och inte den största bilen men vi kör hela familjen i den utan problem  tanten är jhu rätt liten själv är man 183    en grabb på snart 14bast och dottern på 11bast.

även kört runt med polarna ibland och vi får plats 4st välbyggda fetton utan problem..
inte gott om plats men bättre än vad man kan tro när man står och tittar på bilen.

Kör fort så hinner inget hända...

1 948 Inlägg
12 mars 2014
#7
golf iv tdi, lite beroende på årsmodell du köper så kostar dom 10-35k och drar typ 0,5-0,6 vid blandad körning.
Kostar knappt 5tusen om året i skatt.
Alltså 3k mer än din volvo.

Volvon drar en liter milen alltså 0,4 mer 0,4x14=5,6kr/mil billigare per mil.

3000/5,6=535mil behöver du köra innan du sparat in den högre skatten.

Du kommer köra ca 1300 mil om året bara till jobbet, du kör väl allafall 500 mil extra på det? alltså kommer du spara drygt 7000 om året på att ha dieselbilen.


Passa dig för gamla volvo v70 och s70, drar nästintill lika mycket soppa som en bensinare... satsa på en vw med 1,9 liters motor, självklart är dom nyare (-01 och framåt) att föredra då det är modernare motorer samt 6-växlad låda. Dessa drar mindre när man kommer upp i fart men på vanligt landsväg drar dom i princip lika mycket. Jag har kört golf tdi 110hk -00 i över 6 år och 10k mil nu, världens bästa bil enligt mig bara går och går och går och går... ibland måste man tanka, gjorde det igår då gick det i 47 liter och jag hade kört 85 mil smile

Of World
3 371 Inlägg
12 mars 2014
#8
jag skaffade min Vectra DTI (diesel-turbo) jag kör 22,5km tur-retur bara jobb. haft bilen i ca 2veckor rullat 400mil sen dess. de blir mycket..tankat totalt 2gånger sen dess en gång fulltank andra halvtank..  har nu rullat 70mil på den  fulltanken och de ca 30liter kvar i den..

går utan motorvärme. direkt på motorväg i 90 sen blir de bara stadstrafik... man tjänar på diesel

skatten på denna ligger på 5000kr... då är den kombi bil som går tystare än min Audi och har dragkrok!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 948 Inlägg
12 mars 2014
#9
Franska bilarna är heller inte att glömma bort när det kommer till diesel!

1 283 Inlägg
12 mars 2014
#10
Lupo 3L kanske är nått att titta på? Inget om du behöver lastutrymme men ska du bara pendla billigt är det svårt att komma undan billigare.

Posetivt: Billig försäkring, skatt på 1100 kr och förbrukning på 0,35 typ vid blandad körning, bra andrahandsvärde
Negativt: Dyr i inköp, kan bli dyrt om det blir strul med växellådan


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
12 mars 2014
#11
trippelturbo skrev:
Du åker inte tillräckligt långt för att det ska löna sig med en nyare dieselbil! Och på en äldre dieselbil lär du bli rånad på skatten! Jag kör idag 22mil ToR till jobbet och har en bmw 335d, tankar ca 1000kr/vecka. En diesel (speciellt nyare) mår oxå som bäst när den inte står, med den sträcka du kör hinner den knappt bli varm innan du stänger av den igen.. Så jag skulle slutligen rekommendera en bensinare smile

Och jag som tyckte jag hade långt som har 13 mil ToR till jobbet smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Trucker
2 710 Inlägg
12 mars 2014
#12
_Glenne_ skrev:
trippelturbo skrev:
Du åker inte tillräckligt långt för att det ska löna sig med en nyare dieselbil! Och på en äldre dieselbil lär du bli rånad på skatten! Jag kör idag 22mil ToR till jobbet och har en bmw 335d, tankar ca 1000kr/vecka. En diesel (speciellt nyare) mår oxå som bäst när den inte står, med den sträcka du kör hinner den knappt bli varm innan du stänger av den igen.. Så jag skulle slutligen rekommendera en bensinare smile

Och jag som tyckte jag hade långt som har 13 mil ToR till jobbet smile

Haha, många frågar mig hur jag orkar tongue

Är lastbilschaufför, så köra "några mil", är inga problem. Oså har man ju ultimata långkörarbilen smile

Fart missbrukare

337 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#13
Tackar för alla seriösa svar!

Om jag räknar på de så på 60 liter bensin så kör jag ca 2 veckor så 120 liter på 4 veckor ca 14,20 per liter ger 1704 så på ett år så blir de ca: 22500 kr med skatt enbart till jobbet med min nuvarande Volvo 745.

Säg då att jag har en diesel som drar 0,65 så blir de ca: 1050 kr på diesel på 1 månad  och på ett år blir de ca: 17500 med skatt så jag bör ju känna några tusen lappar smile,

Jag har att ni säger att man ska akta sig för s70/v70 diesel men har "hört" att dom ska vara riktigt fina och bra i motorn?

Mvh Eric

Ps: blir mycket nöjes körning också så får gärna vara lite kräm under huven så som s70 med chipp smile

337 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#14
Vita_Vargen skrev:
Lupo 3L kanske är nått att titta på? Inget om du behöver lastutrymme men ska du bara pendla billigt är det svårt att komma undan billigare.

Posetivt: Billig försäkring, skatt på 1100 kr och förbrukning på 0,35 typ vid blandad körning, bra andrahandsvärde
Negativt: Dyr i inköp, kan bli dyrt om det blir strul med växellådan

Synd bara att dom är så fruktansvärt fula, Men skulle behöva någorlunda lastutrymme

Mvh

337 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#15
baltis skrev:
golf iv tdi, lite beroende på årsmodell du köper så kostar dom 10-35k och drar typ 0,5-0,6 vid blandad körning.
Kostar knappt 5tusen om året i skatt.
Alltså 3k mer än din volvo.

Volvon drar en liter milen alltså 0,4 mer 0,4x14=5,6kr/mil billigare per mil.

3000/5,6=535mil behöver du köra innan du sparat in den högre skatten.

Du kommer köra ca 1300 mil om året bara till jobbet, du kör väl allafall 500 mil extra på det? alltså kommer du spara drygt 7000 om året på att ha dieselbilen.


Passa dig för gamla volvo v70 och s70, drar nästintill lika mycket soppa som en bensinare... satsa på en vw med 1,9 liters motor, självklart är dom nyare (-01 och framåt) att föredra då det är modernare motorer samt 6-växlad låda. Dessa drar mindre när man kommer upp i fart men på vanligt landsväg drar dom i princip lika mycket. Jag har kört golf tdi 110hk -00 i över 6 år och 10k mil nu, världens bästa bil enligt mig bara går och går och går och går... ibland måste man tanka, gjorde det igår då gick det i 47 liter och jag hade kört 85 mil smile

Har faktiskt kollat lite på Golf och Bmw dieslar smile

1 948 Inlägg
13 mars 2014
#16
Eric91 skrev:
Tackar för alla seriösa svar!

Om jag räknar på de så på 60 liter bensin så kör jag ca 2 veckor så 120 liter på 4 veckor ca 14,20 per liter ger 1704 så på ett år så blir de ca: 22500 kr med skatt enbart till jobbet med min nuvarande Volvo 745.

Säg då att jag har en diesel som drar 0,65 så blir de ca: 1050 kr på diesel på 1 månad  och på ett år blir de ca: 17500 med skatt så jag bör ju känna några tusen lappar smile,

Jag har att ni säger att man ska akta sig för s70/v70 diesel men har "hört" att dom ska vara riktigt fina och bra i motorn?

Mvh Eric

Ps: blir mycket nöjes körning också så får gärna vara lite kräm under huven så som s70 med chipp smile

Dels är motorerna törstiga + att bilen är tung (dyr skatt). Tung bil är heller aldrig roligt!
Sagt det innan och säger det igen, kolla på golf iv tdi! en 150hk med chip går löjligt bra (även en chippad 130hk gör det). Stirra dig inte blind på effekten, räkna istället på hk/kg.

337 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#17
Growe skrev:
JossanB skrev:
Eric91 skrev:
Hej, Jag har fått jobb som jag måste pendla till, en väg är 2,8 mil så alltså 5,6 mil om dagen.

Just nu har jag min gamla trotjänare en Volvo 745 men tankarna kommer om de skulle vara mer värt att skaffa en fin diesel?

Jag är ganska såld på Volvo så någon som har några tips på en Volvo diesel.

Eller är det mer värt att fortsätta köra bensin med tanke på skatt m.m.

Budget 40-50 tusen.

Mvh

Skulle nog hållit mig till en bensinare, dieseln är dyr i nuläget och skatten är väldigt hög på lite äldre dieslar. Dessutom så är inte förbrukningen så mycket lägre på en 850/V70 diesel jämfört med en bensinare.
V70in jag har på min sida drar ungefär 0.85 på landsväg när jag håller 100-120 med lite omkörningar och inte direkt nån ecodrivning smile

Men för att  få säkraste svaret så är det bara att börja räkna på hur mkt mer skatten kostar på en diesel, hur mycket sparar du i bränslekostnad varje mil om du tankar diesel ist för bensin osv. smile

man får nog pendla aningen längre för att det ska löna sig..

skulle köpa någon liten skorv och pendla med.   tanten har pendlat sista åren med en Seat Arosa 1.4 med 60friska enbenta ponnysar..  fungerar väldigt bra.
en bensinare kostar 990kr i skatt om året 200kr i försäkring i månaden.
snittar 0.65L/mil i 130km/h  0.58L/mil i 100km/h


vi ligger på 10kr milen med allt betalt..så som service kamrem däck och bensin.  svårslaget när man tänker på inköps pris på 3200kr.. smile

ska nog köpa en sån diesel istället men våran rullar närmare 5500mil om året  då vi faktist väljer den före dom andra bilarna   tanten pendlar 14mil om dagen t&r


men visst man får inte värdens komfort och inte den största bilen men vi kör hela familjen i den utan problem  tanten är jhu rätt liten själv är man 183    en grabb på snart 14bast och dottern på 11bast.

även kört runt med polarna ibland och vi får plats 4st välbyggda fetton utan problem..
inte gott om plats men bättre än vad man kan tro när man står och tittar på bilen.

Haha ja 60 enbenta hästar är ju inget att leka med wink, Men har gärna någorlunda last utrymme och lite kräm under huven, Men man kanske skulle ha 2 bilar smile?

1 283 Inlägg
13 mars 2014
#18
Eric91 skrev:
Vita_Vargen skrev:
Lupo 3L kanske är nått att titta på? Inget om du behöver lastutrymme men ska du bara pendla billigt är det svårt att komma undan billigare.

Posetivt: Billig försäkring, skatt på 1100 kr och förbrukning på 0,35 typ vid blandad körning, bra andrahandsvärde
Negativt: Dyr i inköp, kan bli dyrt om det blir strul med växellådan

Synd bara att dom är så fruktansvärt fula, Men skulle behöva någorlunda lastutrymme

Mvh

Audi A2 annars? Går att få bra lastutrymme i om du fäller sätena, finns en 3L version av den med, eller så kan du köpa 1.4 TDn me manuell låda, förbrukning på ca 4.5 L/100km och lite mer drag. Chassi helt i aluminium så du slipper tänka på rost. Grymt andrahandsvärde.

http://www.a2oc.net/forum/attachment.php?attachmentid=14434&d=1390132294
Senast redigerat av Vita_Vargen (13 mars 2014)


337 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#19
trippelturbo skrev:
Du åker inte tillräckligt långt för att det ska löna sig med en nyare dieselbil! Och på en äldre dieselbil lär du bli rånad på skatten! Jag kör idag 22mil ToR till jobbet och har en bmw 335d, tankar ca 1000kr/vecka. En diesel (speciellt nyare) mår oxå som bäst när den inte står, med den sträcka du kör hinner den knappt bli varm innan du stänger av den igen.. Så jag skulle slutligen rekommendera en bensinare smile

Motorn tar stryk av korta sträckor eller smile?

1 283 Inlägg
13 mars 2014
#20
Eric91 skrev:
trippelturbo skrev:
Du åker inte tillräckligt långt för att det ska löna sig med en nyare dieselbil! Och på en äldre dieselbil lär du bli rånad på skatten! Jag kör idag 22mil ToR till jobbet och har en bmw 335d, tankar ca 1000kr/vecka. En diesel (speciellt nyare) mår oxå som bäst när den inte står, med den sträcka du kör hinner den knappt bli varm innan du stänger av den igen.. Så jag skulle slutligen rekommendera en bensinare smile

Motorn tar stryk av korta sträckor eller smile?

Som alla motorer så är det ökat slitage innan olja når sin optimala temperatur. Skillnaden är att en dieselmotor är effektivare än en bensinmotor(mindre energi blir bi-produkten värme) så optimal arbetstempratur uppnås inte lika fort vilket ger ett ökat slitage vid kortare körningar.



Sök