Hej! Tycker batteriet tar slut snabbt på min Audi TT 3,2lit roadster (2004). För två år sedan bytte jag till ett AGM batteri (Biltema) och eftersom bilen är en sommarbil gick det bra att köra hela sommaren 2012. Från Okt -Maj var bilen avställd och jag märkte då att batteriet snabbt förlorade spänning (mätte ungefär varannan månad). När jag ställde på bilen igen i Maj 2013 tog jag med mig Batteriet till Biltema i Uppsala och reklamerade det då jag tyckte det inte höll spänning särskilt bra. Jag fick då ett nytt likadant batteri och laddade det direkt och körde hela sommaren 2013. Så i oktober 2013 ställde jag av bilen gen. Jag märkte samma sak ingen när jag kollade spänningen på batteriet i slutet av November att spänningen låg på omkring 12,3V , Jag laddade och efter ca 20 timmar låg spänningen på ca 12,7-12,8V. Precis som med det första AGM batteriet så sjönk spänningen drastiskt under en tvåmånadersperiod och därför har jag sedan December i år haft batteriet på underhållsladdning.
För att kolla hur mycket ström bilen drog så kollade jag för en månad sedan och upptäckte att den drog ca 350mA. Det låter mycket i mina ögon! Är det någon som vet om det är normalt ? Det var antagligen inget fel på det ursprungliga Biltemabatteriet...
Hej! Tycker batteriet tar slut snabbt på min Audi TT 3,2lit roadster (2004). För två år sedan bytte jag till ett AGM batteri (Biltema) och eftersom bilen är en sommarbil gick det bra att köra hela sommaren 2012. Från Okt -Maj var bilen avställd och jag märkte då att batteriet snabbt förlorade spänning (mätte ungefär varannan månad). När jag ställde på bilen igen i Maj 2013 tog jag med mig Batteriet till Biltema i Uppsala och reklamerade det då jag tyckte det inte höll spänning särskilt bra. Jag fick då ett nytt likadant batteri och laddade det direkt och körde hela sommaren 2013. Så i oktober 2013 ställde jag av bilen gen. Jag märkte samma sak ingen när jag kollade spänningen på batteriet i slutet av November att spänningen låg på omkring 12,3V , Jag laddade och efter ca 20 timmar låg spänningen på ca 12,7-12,8V. Precis som med det första AGM batteriet så sjönk spänningen drastiskt under en tvåmånadersperiod och därför har jag sedan December i år haft batteriet på underhållsladdning.
För att kolla hur mycket ström bilen drog så kollade jag för en månad sedan och upptäckte att den drog ca 350mA. Det låter mycket i mina ögon! Är det någon som vet om det är normalt ? Det var antagligen inget fel på det ursprungliga Biltemabatteriet...
När mätte du? Direkt efter du "varit i bilen"?
För att få en vettig siffra så lås/larma bilen och vänta sen en 30min innan du mäter, så att allt hinner "somna" (inget fel i att vänta en timme heller iofs).
350mA=1A/3h=8A/dygn, så med den förbrukningen skulle inte batteriet hålla någon längre tid (ett 80A-batteri skulle alltså vara helt tomt efter 10 dagar)
Om jag inte virrade till mig i tänkandet här någonstans nu.
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Moderna bilar drar ju faktiskt en del med standby på stereon, larm, klocka & minnesfunktioner. Få bilar med klocka kan ju stå en hel månad egentligen, så det här låter inte konstigt för mig.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
kan ingenting om just audis strömförbrukning men en valfri volvo får inte dra mer än 20ma, gör den de så är något fel.... å ja tippar på att de är motsvarande värde för en audi. dock måste man stänga alla dörrar å låsa med larmet för att bilen ska "somna" å släcka ner alla styrenheter ordenligt så man får vänta en lång stund innan man gör själva mätningen.
Oavsett vilken förbrukning den har så är det ändå rekommenderat att köra underhålls ladd på batteriet speciellt om den står kallt till, alternativt plockar man bort batteriet och ställer det så att det står varmt till. Men då måste du nog ha VAGCOM för att fixa de fel koder som kommer bli när du kopplar på batteriet igen.
Oavsett vilken förbrukning den har så är det ändå rekommenderat att köra underhålls ladd på batteriet speciellt om den står kallt till, alternativt plockar man bort batteriet och ställer det så att det står varmt till. Men då måste du nog ha VAGCOM för att fixa de fel koder som kommer bli när du kopplar på batteriet igen.
/mvh soyd
Ska inte bli några felkoder, däremot ska det göras ex.vis TBA efteråt.
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hej! Bilen står under tak men kallt. Det kommer inte upp felkoder när man kopplar ur batteriet, det vet jag eftersom jag kopplat ur batteriet ett flertal gånger. Däremot har jag för mig att sidorutorna måste "programeras om" efter varje gång man kopplat ur batteriet, och naturligtvis slå in radiokoden. Trodde i min enfald första höst/vintern jag hade bilen att det skulle räcka att bara ladda fullt i Oktober och sedan någon gång på vårkanten...men det räckte ju inte.
Tror tyvärr inte att jag vet att någon av de bilar jag vintergaragerat har klarat det med batteriet inkopplat faktiskt. Men det är ju ganska lätt åtgärdat problem
2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Även om bilen "bara" drar 20 mA så blir det teoretiskt omkring 100 Ah under 7 månader, dvs man bör aldrig låta en någorlunda modern bil stå typ ett halvår utan att koppla ur batteriet eller sätta en underhållsladdare.
Även om bilen "bara" drar 20 mA så blir det teoretiskt omkring 100 Ah under 7 månader, dvs man bör aldrig låta en någorlunda modern bil stå typ ett halvår utan att koppla ur batteriet eller sätta en underhållsladdare.
Jag har som regel att ska bilen stå över 2 veckor ska man börja fundera på laddning/koppla ur batteri. Har varit borta ibland i 4 veckor då bilen stått på flygplatsen. Har då kopplat bort batteriet på plats.
Nu under vinter har 300c/båt/folka/cabbe-batterier Stått på laddning enligt rullande schema.
I instruktionsböcker för bilar med "keyless-go" som exempel min Prius står det klart och tydligt att bilen inte mår bra av att lämnas i mer än 10 dagar utan att denna funktion stängs av och bilen försätts i "dvala" med ett par knapptryckningar. Dessa bilar sänder ut en radiosignal hela tiden för att känna av om husse dyker upp i närheten så den kan dra igång alla system och tända lampor osv innan jag hinner lägga handen på dörrhandtaget.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!