2347
Sök

Bas i minibuss

2 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#1
Hejsan, kommer snart skaffa mig antingen en Opel vivaro eller Volkswagen t5 (3 säten fram skåp där bak) och vill få in en bas i den. Är helt ny i billjudens värld och hade lite funderingar hur jag skall gå till väga, det är inga problem med att koppla in sakerna för det gör en polare åt mig men funderade däremot på placeringen. Skulle ju kunna ha den bak i skåpet men det är ju inte öppet mellan skåpet och förarsätena, tappar man inte väldigt mycket effekt då eller har jag fel? Finns den annars någon som har en annan lösning på det hela? big_smile

5 113 Inlägg
25 mars 2014
#2
I t5 så har du ett stort utrymme under passagerarsätet, iaf om.det är dubbelsäte smile
Annars så går det kanske att få i en 8" bas mellan stolarna om det är enkelsäte smile
Just t5 är ganska rymmlig tycker jag med mycket skrymslen.
Sen tycker jag att det är relativt bra ljud i just transporter.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#3
Det lät ju ganska positivt,just nu lutar det dock åt en Opel vivaro få kolla om det kan gå under sätet där också , vet du eller någon annan hur det blir om man skulle sätta basen i skåpet? smile

Avstängd
598 Inlägg
29 mars 2014
#4
Minibussen skrev:
vet du eller någon annan hur det blir om man skulle sätta basen i skåpet? smile

Min erfarenhet är att det blir bättre ljud med basen i samma utrymme. Tänk skillnaden mellan kombi eller sedan med lådan i skuffen. Det beror också på delningsfrekvensen. Ju högre desto sämre blir det med basen i skåpet. Annars kan låga frekvenser låt ta sig genom mellanväggen. Men då behöver du definiivt midbas eller bas/mellanregister fram.
Senast redigerat av Nausea (29 mars 2014)

1 426 Inlägg
29 mars 2014
#5
Minibussen skrev:
Det lät ju ganska positivt,just nu lutar det dock åt en Opel vivaro få kolla om det kan gå under sätet där också , vet du eller någon annan hur det blir om man skulle sätta basen i skåpet? smile

du ska ha ljudet i kupen så är det en lufttätt vägg mellan skåp och kupe så skulle jag inte haft den i skåpet.
men det finns ju 6.5 basar som du kan gömma relativt lätt och dom levererar bas så det räcker.

559 Inlägg
30 mars 2014
#6
Minibussen skrev:
Hejsan, kommer snart skaffa mig antingen en Opel vivaro eller Volkswagen t5 (3 säten fram skåp där bak) och vill få in en bas i den. Är helt ny i billjudens värld och hade lite funderingar hur jag skall gå till väga, det är inga problem med att koppla in sakerna för det gör en polare åt mig men funderade däremot på placeringen. Skulle ju kunna ha den bak i skåpet men det är ju inte öppet mellan skåpet och förarsätena, tappar man inte väldigt mycket effekt då eller har jag fel? Finns den annars någon som har en annan lösning på det hela? big_smile

Du kan även ha en aktiv baslåda placerad under stolen, de fungerar riktigt bra så länge man inte vill poppa för hela kvarteret.

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

Cadillac_The_King
30 mars 2014
#7
Hör inte hit men kan tipsa dig om än dodge van eller cheva van där har du gott om utrymme för att bygga ljud i . Även hige topp van och maxi van än ok van kan du få för 5000-15000:- i ok skick

5 113 Inlägg
30 mars 2014
#8
Cadillac_The_King skrev:
Hör inte hit men kan tipsa dig om än dodge van eller cheva van där har du gott om utrymme för att bygga ljud i . Även hige topp van och maxi van än ok van kan du få för 5000-15000:- i ok skick

Tror inte TS vill ha en 20-30 år gammal bil med 3gånger så hög förbrukningen och halva driftsäkerheten och troligtvis mängder med rost wink
Låter inte som han ska ha den som ljudbild utan en praktisk bil med bra ljud smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 562 Inlägg
30 mars 2014
#9
Lugn nu, snart börjar han förespråka vikten av att ha v8.

Cadillac_The_King
30 mars 2014
#10
mange_240 skrev:
Lugn nu, snart börjar han förespråka vikten av att ha v8.

Mange_240 jag gav bara ett råd jag skiter i vad det sitter i för motor i bilen . Bara det går framåt

1 562 Inlägg
30 mars 2014
#11
Cadillac_The_King skrev:
mange_240 skrev:
Lugn nu, snart börjar han förespråka vikten av att ha v8.

Mange_240 jag gav bara ett råd jag skiter i vad det sitter i för motor i bilen . Bara det går framåt

Hehe. Jag kunde inte låta bli, inga sura miner smile


Sök