3979
Sök

Pysventil till sugmotor?

R-Berg
392 Inlägg
23 november 2006
Trådstartare
#21
Calibra_92 skrev:
förstår mig verkligen inte på såna dårar som skriver en massa dumma o hånande inlägg jämt, alltså har ni inget svar på frågan så låt bli o komentera med löjliga svar.

hade killen vetat att man måste ha turbo för att ha en dumpventil, så skulle han inte har skappat en trå o fråga angående saken.

varför beter man sig som barn vet jag inte, men ni kanske känner er coola eftersom ni TROR att ni vet bättre än de andra.
vem av er kunde ställa sig upp o gå så fort ni föddes??
finns det några som har gjort det, tror knappast det, så att man lär sig med tiden med hjälp av andra. så darför säger jag mogna upp som människor o kontrolera era jävla inlägg, för ni är inte roliga, utan ni e bara för dumma o svarar på frågor som man inte ställer o komenterar dumma komentarer som inte andra vill höra.

så spar din tid genom o svara moget o inte hånande.
Tack!

För att citera "hade killen vetat att man måste ha turbo för att ha dumpventil"! Jag vet att man måste ha turbo för DUMPVENTIL, frågan löd ju faktiskt ifall man kunde montera PYSVENTIL på en sugmotor. Två helt olika saker..


Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
23 november 2006
#22
Izual skrev:
Owzer skrev:
Det där måste ha varit det mest patetiska jag sett......

Och det här måste vara den klockrenaste dumpen på länge wink
http://www.youtube.com/watch?v=k3RR11Uc … mp;search=

Det där måste ha varit det mest sjuka jag sett wink

Och angående dump på en sugis, så prova sätt ett litet filter på vevhusvetilationen, du kan få ett "väsande" ljud. Inget dumpljud dock.

Sen är det olagligt så det går inte att besiktiga(stava?) med.


R-Berg
392 Inlägg
23 november 2006
Trådstartare
#23
Och angående dump på en sugis, så prova sätt ett litet filter på vevhusvetilationen, du kan få ett "väsande" ljud. Inget dumpljud dock.

Sen är det olagligt så det går inte att besiktiga(stava?) med.

Fortfarande så menar jag PYSVENTIL och inte DUMPVENTIL. Iofs så verkar det som att bara funkar på turbomotorer. Sen till dom som tror att jag ska montera pysventil för att få "dumpljud" är inte sant. Jag ställde frågan mest för att få reda på vad en pysventil gör och ifall man kan sätta på det på en sugmotor.

Pysventil:
http://img127.imageshack.us/img127/8551/pysventilzf7.jpg

Dumpventil:
http://img127.imageshack.us/img127/831/dumpventiljs7.jpg


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
23 november 2006
#24
visst kan du ha PYSVENTIL på din sugmotor, för att strypa vakuum m.m....

mvh//tompa


klabbarpan
3 041 Inlägg
23 november 2006
#25
För att ännu lägga en "idiotisk" fråga aom vissa säger, varför diggar man att strypa vaakumet?


Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
23 november 2006
#26
Med en Pysventil reglerar du laddtrycket, kort sammanfattat.


Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
23 november 2006
#28
nixon89 skrev:
Aha ^^

Fast vi med G60 reglerar laddtrycket med gasen wink


SSS -12
3 217 Inlägg
24 november 2006
#29
Izual skrev:
Owzer skrev:
Det där måste ha varit det mest patetiska jag sett......

Och det här måste vara den klockrenaste dumpen på länge wink
http://www.youtube.com/watch?v=k3RR11Uc … mp;search=

Ur denna videon vet jag däremot inte om jag ska skratta eller gråta... Herregud! Sen vet jag inte vad som var roligast... Filmarens asgarv eller tutan som de kopplat dumpen på! tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Klubbmannen
24 november 2006
#30
Owzer skrev:
Izual skrev:
Owzer skrev:
Det där måste ha varit det mest patetiska jag sett......

Och det här måste vara den klockrenaste dumpen på länge wink
http://www.youtube.com/watch?v=k3RR11Uc … mp;search=

Det där måste ha varit det mest sjuka jag sett wink

Och angående dump på en sugis, så prova sätt ett litet filter på vevhusvetilationen, du kan få ett "väsande" ljud. Inget dumpljud dock.

Sen är det olagligt så det går inte att besiktiga(stava?) med.

Om man får ett hörbart väsande ljud ur vevhusventilationen så bör man nog se över sina kolvringar.. Du behöver en massiv leakdown, om det ens funkar då. Var har du hört detta?

873 Inlägg
24 november 2006
#31
Det bör väl råda undertryck där?
Då kan det väl väsa enbart av luften som dras in om det går igenom ett filter utformat för ändamålet.

Don't get mad, get even.

1 867 Inlägg
24 november 2006
#32
Det ska väl inte vara undertryck heller?
Ventilationens uppgift är ju att se till att det tryck/undertryck som uppstår i vevhuset när kolvar och grejer rör på sig utjämnas.
Det borde vara omväxlande över/undertryck isf.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

873 Inlägg
24 november 2006
#33
Brukar mest suga in på tomgång i alla fall.

Men det är väl som du säger då det brukar sätta sig olja ifrån vevhusventilationen i luftfiltret på en del bilar när de körts hårt.

Don't get mad, get even.

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
24 november 2006
#34
Klubbmannen skrev:
Owzer skrev:
Izual skrev:

Och det här måste vara den klockrenaste dumpen på länge wink
http://www.youtube.com/watch?v=k3RR11Uc … mp;search=

Det där måste ha varit det mest sjuka jag sett wink

Och angående dump på en sugis, så prova sätt ett litet filter på vevhusvetilationen, du kan få ett "väsande" ljud. Inget dumpljud dock.

Sen är det olagligt så det går inte att besiktiga(stava?) med.

Om man får ett hörbart väsande ljud ur vevhusventilationen så bör man nog se över sina kolvringar.. Du behöver en massiv leakdown, om det ens funkar då. Var har du hört detta?

Var jag hört det? På en BMW 535 03.


5 710 Inlägg
24 november 2006
#35
Finns verkligen utrymme för att reda ut ett par saker här......

Dumpventiler, avlastningsventiler och pysventiler hör hemma ENDAST på turbomotorer som ej är diesel.
• Avlastningsventilen (även slarvigt kallad dump) öppnar en luftväg så turbon kan fortsätta att pumpa luft när man släpper gasen t.ex vid växling.
Utan denna skulle turbon fylla luft i ett rör mellan sig själv och spjällhuset och tillslut bromsas upp.
Tydlig info om denna och dess funktion (med bilder mm) kan läsas här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

• Pysventiler används för att ställa turbotryck men på en modern bil som har elektronisk laddtrycksstyrning är den en MYCKET dålig pryl att montera då den sätter styrsystemets säkerhetsfunktioner ur spel.

Bägge dessa har ABSOLUT INGEN funktion alls på en motor utan turbo. 


Vevhusventilation är ett nödvändigt ont på en motor då det läcker något mellan kolv-->>cylinder från kolvarnas översida till kolvarnas undersida.
Denna luft flödar ned i vevhuset eller om man vill i blockets nedre del.
Vevhuset måste ventileras för att det inte skall bli fullt med luft och det är där vevhusventilationen kommer in i bilden.
Ventilationen tar man ut på lite olika ställen men blocket eller ventilkåpan är 2 vanliga ställen, det är alltså exakt samma luft nere i blockets nedre del som under ventilkåpan.
Denna är konstruerad för att hjälpa motorn att andas, allt för att det INTE skall bli tryck i vevhuset.
Dessutom är det lagstadgat att vevhusgaset inte får släppas ut i det fria p.g.a våran miljö.

Fungerar ventilationen dåligt eller inte alls kommer trycket i vevhuset att öka och luften kommer att försöka hitta andra vägar ut.
Vart den tar sig ut beror på vad som är svagaste länken men ofta blir det vevaxeln tätningar i framkant eller bakkant på motorn.
När detta händer kommer det även bli oljeläckage och luften kommer att vilja ta oljan plats i oljetråget, är det riktigt illa skär motorn p.g.a oljebrist.

Målet är allså att trycket i vehuset skall vara under 0-bar, därav att det suger när man demonterar sin VV slang.
På lite högre varv är luftgenomströmmningen ned i vevhuset naturligtsvis större och det ställer oxo högre krav på en väl fungerande ventilation.
Trycket kan i dessa fall röra sig upp mot 0-bar men som sagt övertryck vill man INTE ha.

Summering:
Att krångla med filter, pysventiler, hål och avledda slangar på sin vevhusventilation är inte bara olagligt, det kan bli en fara för motorn också.

MVH Jonas

MVH Jonas
..............

81 Inlägg
24 november 2006
#36
tobi skrev:
trimtrim skrev:
haha.. vilken fråga.. ska man skratta eller gråta..

Tycker det dära e lite korkat skrivet av dig asså.. vafan alla är faktiskt inte kunniga om motorer, alla kanske ej har intresset men do mtycker därimot om att köra? yikes

Jamen det är ju ändå en dum fråga.. man måste väl ändå förstå att det behövs laddtryck för att det över huvudtaget ska kunna dumpa..  men men du kanske har rätt kanske ska ta tillbaka det jag sa..


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 november 2006
#37
trimtrim skrev:
tobi skrev:
trimtrim skrev:
haha.. vilken fråga.. ska man skratta eller gråta..

Tycker det dära e lite korkat skrivet av dig asså.. vafan alla är faktiskt inte kunniga om motorer, alla kanske ej har intresset men do mtycker därimot om att köra? yikes

Jamen det är ju ändå en dum fråga.. man måste väl ändå förstå att det behövs laddtryck för att det över huvudtaget ska kunna dumpa..  men men du kanske har rätt kanske ska ta tillbaka det jag sa..

NEJ, inga frågor är dumma, skulle du fråga nåt om hans arbets/kunskapsområde så skulle din fråga oxå bli "dum" som du uttrycker det... Okej kanske lite rolig fråga när man vet svaret då det inte hör ihop med varandra alls men vet man inte så ska man ju självklart inte behöva massa dumma kommentarer för att man undrar...


9 108 Inlägg
24 november 2006
#38
trimtrim skrev:
Jamen det är ju ändå en dum fråga.. man måste väl ändå förstå att det behövs laddtryck för att det över huvudtaget ska kunna dumpa..  men men du kanske har rätt kanske ska ta tillbaka det jag sa..

Du som kan så mycket borde väl veta att det är skillnad på dumpventil och pysventil?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 november 2006
#39
Det känns som om det börjar att bli allmän pajkastning här, alla mot alla...


17 Inlägg
24 november 2006
#40
http://www.youtube.com/watch?v=VbNxugO-uf0
den här dumpen är också lite speciell tongue


Sök