Finns verkligen utrymme för att reda ut ett par saker här......
Dumpventiler, avlastningsventiler och pysventiler hör hemma ENDAST på turbomotorer som ej är diesel.
• Avlastningsventilen (även slarvigt kallad dump) öppnar en luftväg så turbon kan fortsätta att pumpa luft när man släpper gasen t.ex vid växling.
Utan denna skulle turbon fylla luft i ett rör mellan sig själv och spjällhuset och tillslut bromsas upp.
Tydlig info om denna och dess funktion (med bilder mm) kan läsas här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329• Pysventiler används för att ställa turbotryck men på en modern bil som har elektronisk laddtrycksstyrning är den en MYCKET dålig pryl att montera då den sätter styrsystemets säkerhetsfunktioner ur spel.
Bägge dessa har ABSOLUT INGEN funktion alls på en motor utan turbo. Vevhusventilation är ett nödvändigt ont på en motor då det läcker något mellan kolv-->>cylinder från kolvarnas översida till kolvarnas undersida.
Denna luft flödar ned i
vevhuset eller om man vill i blockets nedre del.
Vevhuset måste ventileras för att det inte skall bli fullt med luft och det är där
vevhusventilationen kommer in i bilden.
Ventilationen tar man ut på lite olika ställen men blocket eller ventilkåpan är 2 vanliga ställen, det är alltså exakt samma luft nere i blockets nedre del som under ventilkåpan.
Denna är konstruerad för att hjälpa motorn att andas, allt för att det INTE skall bli tryck i vevhuset.
Dessutom är det lagstadgat att vevhusgaset inte får släppas ut i det fria p.g.a våran miljö.
Fungerar ventilationen dåligt eller inte alls kommer trycket i vevhuset att öka och luften kommer att försöka hitta andra vägar ut.
Vart den tar sig ut beror på vad som är svagaste länken men ofta blir det vevaxeln tätningar i framkant eller bakkant på motorn.
När detta händer kommer det även bli oljeläckage och luften kommer att vilja ta oljan plats i oljetråget, är det riktigt illa skär motorn p.g.a oljebrist.
Målet är allså att trycket i vehuset skall vara under 0-bar, därav att det suger när man demonterar sin VV slang.
På lite högre varv är luftgenomströmmningen ned i vevhuset naturligtsvis större och det ställer oxo högre krav på en väl fungerande ventilation.
Trycket kan i dessa fall röra sig upp mot 0-bar men som sagt övertryck vill man INTE ha.
Summering: Att krångla med filter, pysventiler, hål och avledda slangar på sin vevhusventilation är inte bara olagligt, det kan bli en fara för motorn också.
MVH Jonas