3182
Sök

Vilket motorvarv har era bilar i 90km/h?

59 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#1
Tjejen köpte en Dacia med 105hk etanolmotor, 3000varv på femmans växel i 90!

Har själv dieselford som ligger på 1800rpm i 90.

Hur är era bilar?

86 Inlägg
27 mars 2014
#2
Har uppgifter på 2 bilar, dock 98okt bensinare smile

940 turbo 2.3l 4cyl
Lite trimmad, m90-låda
1500rpm i 70 på 5an
1750rpm i 90 på 5an
2500rpm i 110 på 5an

Audi 100 2.6l V6
Original 150hk
2500rpm i 70 på 5an
2750rpm i 90 på 5am
3100rpm i 110 på 5an

Chevrolet s10 4.3l v6
Original 190hk, AUTOMAT, 205x75-15
1700rpm i 70
1800rpm i 90
2000rpm i 110
Senast redigerat av fookyu (19 september 2014)

Röda bilar är skit :(

5 685 Inlägg
27 mars 2014
#3
Volvo 345 DLS -81
Original hade den B19A på 95hk, bensinmotor.

med M45R (4-växlad)
3000rpm i 90km/h
M47R (5-växlad)
2200-2300rpm i 90km/h.

Hastighet mätt med GPS båda gångerna.


237 Inlägg
27 mars 2014
#4
Hade tidigare en Peugeot som varvade 3200 rpm i 110 och 4000 i 140.

Volvon ligger runt 2400 i 110 km/h, ~3150 i 140.
Senast redigerat av Teho (27 mars 2014)


Of World
3 368 Inlägg
27 mars 2014
#5
1600 90km/h Vectra Diesel

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 948 Inlägg
28 mars 2014
#6
Vad har det för betydelse? Det ända som kan tänkas ha betydelse är ju kolvhastigheten vid ett visst varvtal....

4 670 Inlägg
28 mars 2014
#7
2100rpm vid 90 i evon


V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
28 mars 2014
#8
I Bmw: var det 1750varv/min i 100, 3500 i 200 och strax under 4500 i 250 när strypkopplet går in.
Har runt 1600 varv/min i 100 med Pontiacen.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

56 Inlägg
28 mars 2014
#9
volvo 740 -88 med overdrive 2400 i 90 på ett ungefär


59 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
#10
baltis skrev:
Vad har det för betydelse? Det ända som kan tänkas ha betydelse är ju kolvhastigheten vid ett visst varvtal....

Ville bara kolla, känns fånigt med en bil som varavar 3000 i 90, det lär ju dra soppa.

39 Inlägg
28 mars 2014
#11
2700 i audi 80 2,0! big_smile hahah

SAAB 9000 2,3T CX65M -95 - 270hk / ?Nm __-PROJEKT-__
SAAB 9000 2,0T CSE - 96 150hk / ?Nm __-BRUKIS-__
Länk till projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=283945

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 mars 2014
#12
baltis skrev:
Vad har det för betydelse? Det ända som kan tänkas ha betydelse är ju kolvhastigheten vid ett visst varvtal....

Cykla på ettans växel i 25km/h och jämför mot att göra det samma på högsta växeln och klura lite på vad som blir jobbigast.

Tänk på att en motors livslängd inte är i mil utan i antal snurrade varv.  Min Volvo D5 som varvar i regionen 1500rpm i 90km/h har alltså gått hälften så långt som en Dacia som varvar det dubbla.  Ska du köpa bil och Dacian gått 12500mil så har en Volvomotor på 25000mil alltså "gått lika långt"


Men det är ju ett rätt litet problem, får man tag i en bil som varvar för lågt så kan man ju använda 3:an som hösta växel så är problemet löst wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 587 Inlägg
28 mars 2014
#13
Jadu 2200 varv vid 90km/h har jag för mig.. M56H 4.00 utv i lådan.
Rätta mig om jag har fel..


Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
29 mars 2014
#14
b230f, m47 och 15"däck = 2150rpm @90km/t.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

100 Inlägg
29 mars 2014
#15
Vänta ska ut och kolla.. brb

1 282 Inlägg
29 mars 2014
#16
Roffer skrev:
baltis skrev:
Vad har det för betydelse? Det ända som kan tänkas ha betydelse är ju kolvhastigheten vid ett visst varvtal....

Ville bara kolla, känns fånigt med en bil som varavar 3000 i 90, det lär ju dra soppa.

Låter förjävligt med speciellt då dom bilar som har kass utväxling ofta är småbilar me lika kass ljudisolering.
Vet inte va Lupon varvar men runt 2000 nånstans. Farsans Fox som är typ samma motor fast bensinare varvar över 3000 och är inge man njuter av på motorvägen.


278 Inlägg
29 mars 2014
#17
Ca 1650 i bmwn, 530d manuell -02

Rumpmas
3 860 Inlägg
30 mars 2014
#18
ca 1450 rpm@90 knyck på Saaben smile Men så går det inte att köra lägre än 80 på högsta växeln om det inte är väldigt plan väg. Det går bra att köra 80 (ca 1280rpm) i ta mej fan bergsterräng, men så fort man går under det börjar det morra och protestera.
Den gör 3000rpm@100km/h på fyran (6-växlad).

En bil på jobbet: Reanult Megane 1,6 105 hk bensin/etanol: Förutom att den startar jäkligt dåligt på etanol och drar mer än Saaben så varvar den makalösa 3000 rpm@100 km/h. Man tror konstant att man glömt lägga i femman.
Senast redigerat av Andromeda (30 mars 2014)


214 Inlägg
30 mars 2014
#19
1400 något i 90, när varvräknaren står på 3000 varv så ligger jag i ca 160-165km/h, jävlar så härlig låda wink

BMW 728


Rumpmas
3 860 Inlägg
30 mars 2014
#20
Nobrando skrev:
1400 något i 90, när varvräknaren står på 3000 varv så ligger jag i ca 160-165km/h, jävlar så härlig låda wink

BMW 728

Variabel transmission typ CVT?

165 km/h i 3000rpm motsvarar 1640rpm i 90 km/h.



Sök