Tjenare!
Tänkte lägga ut min första ''projekt'' tråd.
Har inte börjat än utan blir lite jobb då och då under helgerna och mer i sommar, håller på för mycket med skolan just nu och försöker jobba de få lediga dagarna man har för att tjäna ihop en slant till delar.
Och håller på fixa med en Saab 900 från 85 som jag fokuserat på att få besiktad, (Bytt fjädrar, gått igenom bromsar, bytt innertak, fixat tankmätaren och fått motorn att gå, tändnigen hade kortslutits och bränt hela systemet så allt är nytt i den vägen..) ska ''restureras'' till en hållbar bruksbil om jag ej får ihop supran/något går fel. Kan eventuellt komma upp till salu senare
Har ändå ej körkort förens i höst så borde väl gå bra..
Har en gammal supra från 84 (Den svarta) och en från 86 (Den röda), rak 6a SOHC motor med ca 130-140 hästar. Inget enormt men billig bus-bil som är orginal diffad, har en jävla stark drivlina (Växelåda, diff, osv osv) och är otroligt hal bak!
84:an som har gått 32000 mil, blir reservdelsbil/donatorbil till min 86:a, som gått 25000mil och är i övrigt mycket bättre skick.
Kopplingen är svampig och slirar på 86an och på 84:an tar den en halv cm från botten men driver bra/slirar inte när man släpper upp.. Så ska ta ut båda två och se om man kan få ihop en fräsh koppling med bara nya lammeler.
Lite jobb med lister och lappa några hål efter dem, rost vid tanklocket, skada på förar dörren och även lite små rost här och där.
Nya bromsar från bromsmannen är inkommande men då han var tvungen att speciall beställa de så tar det några månader innan de kommer!
Tänkte även fixa ''Sleepy eyes'' genom att använda lyserna från donatorbilen och sätta in smalare lampor + kapa styr-stången för de, så motorn bara lyfter upp dem lite.
Och hålla ett sett lampor orginal självklart.
Inredningen i 84:an är otroligt nog fräshare så ska flytta över lite där och någon tidigare ägare försökte sätta dit några mätare osv i mitt-konsolen på 86:an så ska flytta över den från 84:an då den är o-rörd.
När jag hämtade bilen började dessutom tanken läcka, så det blir väl jobb nr 1 att ta ner och fixa, passar även på att laga och svetsa upp rosten vid tanklocket då så man ej tänder eld på hela bilen..
Alla kommer väl ändå hit för att se lite bilder på bilarna så ska ej göra er besvikna..
När jag skulle in i garaget med den svarta fastnade jag i leran och ja, där av ser den ut som den gör!
Får ursäkta för dåliga bilder, är tagna i dåligt ljus med en Iphone 5.
Frågor är välkomna och tips/tricks också!
Ps vet att man ej ska ta bort plus-polen från batteriet.. är rättat.