3273
Sök

Frågor ang turbokonvertering av bmw e36 325

4 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#1
Jag har planer på att turbokonvertera min bmw. Jag undrar nu på vad man behöver göra inför besiktnimgar etc.

Jag har räknat ut att trimmdelar:
Turbo
IC med rör
Spridare
Wastegate
Grenrör
Oljerör
Dumpventil
Sprut
Avgassystem

Kommer att kosta ca 15000:-
Är det någonting mer än det som måste göras med t ex motorn innan man kan skruva dit grejerna, mappa och köra?

Är det överhuvudtaget värt det med besiktningar o allt skruvande? Obs bilen ska köras på gatan och enbart på sommarn.


930 Inlägg
30 mars 2014
#2
Eftersom att jag är delaktig i detta projekt så kan jag lägga till soppapump och btr i listan över trimdelar och även att bilen kommer att köras på e85

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

61 Inlägg
30 mars 2014
#3
Sfro ombyggt fordon.
Ring närmaste besiktningsman och fråga vad du behöver göra.
Brukar vara bromsar, bakvagn o framvagn som måste byggas om

4 670 Inlägg
30 mars 2014
#4
Effektmål?
Lamell?
Tryckplatta?
Vad för sprut?

Tror ts syftar på plocka bort allt sen besikta och efter det på med allt igen?


930 Inlägg
31 mars 2014
#5
Japs-Micke skrev:
Effektmål?
Lamell?
Tryckplatta?
Vad för sprut?

Tror ts syftar på plocka bort allt sen besikta och efter det på med allt igen?

4 puckad sinter klracing, org tryckplatta sprut är oklart typ nira eller piggyback alt megasquirt? Effekt har vi inte kommit fram till. Men med tanke på att det lutar åt en gt35 så runt 500..

Jaa det ska  bort vis bes. Men  sagt han / vi undrar om det är värt det med tanke på allt jobb etc. O som sagt måste man göra nått speciellt innan man kan hänga dit en gt35? T ex kompsänka? Byta kammar? Kolvar? Stakar? U got The point smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
31 mars 2014
#6
Varför inte göra de riktigt å regga om med ombyggd motor avsedd för miljöbränsle(e85)? Om jag inte drömt så är de ok med turbokonvertering om man kör "miljöbil"...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

930 Inlägg
31 mars 2014
#7
Åter ingen så äre inte bara den biten. Vad måste göras med motorn om man ska på med en gt35 och 500 hk?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

395 Inlägg
31 mars 2014
#8
Kommer er budget på 15k verkligen att hålla?

Det låter i mina öron väldigt billigt om man vill att något ska hålla smile


4 670 Inlägg
31 mars 2014
#9
Victorduvet skrev:
Kommer er budget på 15k verkligen att hålla?

Det låter i mina öron väldigt billigt om man vill att något ska hålla smile

15k för en pålitlig bmw turbo med 500hk lär inte räcka.
Att dom håller bra för överladd är ju bevisat men om man ändå ska bygga kan man lägga några 1000 extra och få smidd bottendel


1 365 Inlägg
31 mars 2014
#10
Det brukar inte vara värt att trimma en sugis i slutändan säger jag som har ganska mycket erfarenhet av just den biten men här kommer lite råd om man ändå vill göra det

Om skiten håller eller inte beror helt och hållet på mappen. Vill man vara lite säkrare så trycker du dit en tjockare topplockspackning men får du en värdelös mapp så kan du köra sönder skiten i slutändan ivarjefall.
Se till att ha tokstabilt bränsletryck. Gärna laddtrycksreglerad som höjer soppatrycket när laddet kommer.
Om du inte har retur i soppasystemet så skulle jag rekommendera att bygga om till det. Soppa är A till X i det hela

När motorn håller så är det nästa svaga länk som ryker och det står väl mellan Låda, kardanaxel (fäste) och bakaxel. Jag skulle förstärka kardanaxelfästet som väl är något gummiskit kan jag tänka mig och sedan köra tills bakaxeln ryker... det gör inte så mycket.. köp en ny, värre om du tappar kardanaxeln.

Slutligen, byt växellänkage och häng dit en shortshift. Det är klart obra att missa en växel vid 7000 rpm och 2.5 bars ladd

Kom ihåg att ändra enrichment rate i mappen och feta på lite mer i enrichment tabellen kallad PE på min bil


Hhehehehhest
375 Inlägg
1 april 2014
#12
För 15 tusen lär du aldrig få ur 500hk.
Jag körde: M50
Icke vanos motor med vanos stakar
1260 spridare
dubbla 044or soppapump
2.8 liters vev
Cooperring topplockspackning (ett måste)
4 puckad sinter med 618 tryckplatta
Dubbla insugkammar
Vipec v44 sprut
Gt42 turbo
och allt smått runt omkring som nipplar/slangar osv kostar mer än vad man tror
Laddade 1.5 med gt42an och hade 498whp 728wnm

EDIT : Givetvis kördes bilen på E85
Senast redigerat av Nyman1337 (1 april 2014)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

4 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
#13
Om vi snackar kompressor då? Är det lättare vid besiktning? smile


Hhehehehhest
375 Inlägg
3 april 2014
#14
cawboy skrev:
Om vi snackar kompressor då? Är det lättare vid besiktning? smile

Samma lika regler som turbo om den ska regbesiktas

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

796 Inlägg
3 april 2014
#15
Köp ett turbogrenrör o bonna dit en turbo med nån saab ic, lite större spridare och nån kinadump..
Då kanske du klarar dig på 15k och får iaf uppleva lite ketchupeffekt..

Men sen varför du ska göra de på en IA (automatare) har jag ingen aning om..

Hade istället rekomenderat att köpa en 328 manuell o fippla dit ett m50 insug o lite småplock.. lätta lite o i med en sittastillstol, så har du en 7.000.000ggr roligare bil.

Edit: lagligt också...
Senast redigerat av Hasselstrom (3 april 2014)

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

181 Inlägg
3 april 2014
#16
BARA för att jag är överdrivet snäll och dygnar hämtar jag bilsport nr 7 och sista numret av deras & ppf's projekt laddtysken och skriver av "steg 1" åt dej

Precision 5862sp 10,500:-
precision 46mm wg 3.300:-
ppf grenrör 7.000:-
ppf blackline dump 1.500:-
tryckrör Ca 2.000:-
silikonslangar & klämmor Ca 1.200:-
avgas delar + v-band Ca 4.500:-
BMC dubbelkon filter 1.000:-
maxxECU pnp BMW m50 vanos 15.900:-
ppf CrMo-svänghjul 3.300:-
sinter 6-puck 1.200:-
sachs 765 tryckplatta 3.200:-
bosch 1.200cc spridare 5.400:-
600x300x75mm ic 1.900:-
deatschwerks DW300 soppapump 1.600:-

dom körde turbon neråt och fick kass retur så hade en tilton oljereturpump för 2.300:- också

65.800:-
422whp som håller

så 15k räcker nog inte, visst de går att komma under 65 självklart men...


930 Inlägg
3 april 2014
#17
nameless skrev:
BARA för att jag är överdrivet snäll och dygnar hämtar jag bilsport nr 7 och sista numret av deras & ppf's projekt laddtysken och skriver av "steg 1" åt dej

Precision 5862sp 10,500:-
precision 46mm wg 3.300:-
ppf grenrör 7.000:-
ppf blackline dump 1.500:-
tryckrör Ca 2.000:-
silikonslangar & klämmor Ca 1.200:-
avgas delar + v-band Ca 4.500:-
BMC dubbelkon filter 1.000:-
maxxECU pnp BMW m50 vanos 15.900:-
ppf CrMo-svänghjul 3.300:-
sinter 6-puck 1.200:-
sachs 765 tryckplatta 3.200:-
bosch 1.200cc spridare 5.400:-
600x300x75mm ic 1.900:-
deatschwerks DW300 soppapump 1.600:-

dom körde turbon neråt och fick kass retur så hade en tilton oljereturpump för 2.300:- också

65.800:-
422whp som håller

så 15k räcker nog inte, visst de går att komma under 65 självklart men...

Turbo gt35kopia 2600
4puckad sinter 1100
750cc spridare beg xxx(x) kr
Aluic 1100
Egenbyggt grenrör 1000kr
Egenbyggt avgas 2000
Henko 275lph 649
Tryckrör 2.5tum i vanligt svart 500
Kinadump 400
Silikonskarvar biltema 200
Stålomspunnen slang xxxkr
Wastegate från biltema 500



De får att Hamna på mellan 15 -  20 000

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

4 670 Inlägg
3 april 2014
#18
1 henko kommer aldrig orka med den effekten


Forummoderator
10 576 Inlägg
3 april 2014
#19
Kamulen skrev:
nameless skrev:
BARA för att jag är överdrivet snäll och dygnar hämtar jag bilsport nr 7 och sista numret av deras & ppf's projekt laddtysken och skriver av "steg 1" åt dej

Precision 5862sp 10,500:-
precision 46mm wg 3.300:-
ppf grenrör 7.000:-
ppf blackline dump 1.500:-
tryckrör Ca 2.000:-
silikonslangar & klämmor Ca 1.200:-
avgas delar + v-band Ca 4.500:-
BMC dubbelkon filter 1.000:-
maxxECU pnp BMW m50 vanos 15.900:-
ppf CrMo-svänghjul 3.300:-
sinter 6-puck 1.200:-
sachs 765 tryckplatta 3.200:-
bosch 1.200cc spridare 5.400:-
600x300x75mm ic 1.900:-
deatschwerks DW300 soppapump 1.600:-

dom körde turbon neråt och fick kass retur så hade en tilton oljereturpump för 2.300:- också

65.800:-
422whp som håller

så 15k räcker nog inte, visst de går att komma under 65 självklart men...

Turbo gt35kopia 2600
4puckad sinter 1100
750cc spridare beg xxx(x) kr
Aluic 1100
Egenbyggt grenrör 1000kr
Egenbyggt avgas 2000
Henko 275lph 649
Tryckrör 2.5tum i vanligt svart 500
Kinadump 400
Silikonskarvar biltema 200
Stålomspunnen slang xxxkr
Wastegate från biltema 500



De får att Hamna på mellan 15 -  20 000

Du glömte insprutningssystem...

Slå även på minst 1000kr för packningar och slangklämmor. Sen mappar sig inte ett sådant system självt heller utan det tillkommer.  Sen när ni mappar så kommer förmodligen toppen ge sig, i synnerhet om ni inte följer tidigare råd och monterar bättre topplockspackning i kombination med bättre skruv. Sen....   så finns det de som säger att oöppnad motor tål 600hk, men det är ju himla lustigt eftersom väldigt många går sönder redan i originalutförande.

Topplockskruv, BMW till vänster, Volvo till höger :)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/715461_nllp68.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök