3607
Sök

Nissan 200sx s14 -94: Avgasvärden, Lambdavärde, Laddkylare

9 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
#1
Hej
Min 200sx s14 har lite besvär med avgasvärdena.
Vid besiktningen fick jag högt Lambdavärde förhöjd tomgång: 1,06 gränsen är 0,97-1,03.
Övriga värden:
CO (0,5): 0.0
CO 2500 (0,3): 0.1
HC (100): 024

Min första tanke var läckage på avgassystemet, då resterande av värdena var bra. Packningarna var inte så fina så de bytades ut.
I samma veva kopplade jag in min laddkylare igen. Har haft tryckrören av för lackering och då åkte orginal laddkylaren på. Leksaken måste ju rulla ;-)

Vid ombesiktningen hade lambdavärdet ökat till 1.26. Typiskt, då är något otätt. Kollade avgassystemet, inga läckage. Började kolla på tryckrören och vakuumsystemet, inga läckage funna.

Sedan jag köpt bilen har det suttit en atmosfärisk dumpventil. Vet att detta inte är rätt då bilen har LMM. Har dock inte upplevt detta som ett problem. Men upptäckte att den är långt ifrån tät, handen sugs fast. Då ventilen går att bygga om till återcirkulerande gjorde jag detta, och ledde luften till en anslutning mellan LMM och turbon.

Tillbaka till besiktingen, lambdavärdet är oförändrat på 1,26. Nu har även de andra värdena ökat och fick till och med anmärkning på CO tomgång för hög.
Värden:
CO: 1,5
CO 2500: 0,2
HC: 96
Lambda: 1,26

Besiktningsmannen tipsade om att byta katalysatorn. Vilket nu är gjort.
Men lambdavärdet påverkas inte av katalysatorn.
Tittade igenom tidigare besiktningsprotokoll då bilen varit besiktigad med frontmonterad laddkylare och de har legat precis på gränsen, 1,03.
Funderar lite på om en större laddkylare kan få bilen att gå snålt? kall luft tar mindre plats, klarar inte ECUn av att kompensera för detta eller kan jag ha ett annat problem?

För övrigt har bilen kraftfullare bränslepump, extraktorgrenrör och 3" avgassystem. Inget chip eller omställt bränsletryck.

Vh.
Philip

Allt går med våld, det är bara frågan om hur mycket! =P


Sök