3962
Sök

Import av stor pickup

18 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#1
Jag funderar på att ta hem en Dodge Ram från USA. Helst vill jag ha en 3500 med dubbla bakhjul.
Men jag undrar om den går att regga som en lätt lastbil.

Går den att regga så att den bara får lasta ytterst lite så att man klarar reglerna för lätt lastbil?

Någon som har koll?

1 436 Inlägg
5 april 2014
#2
Här är en importera B-reggad 3500 Dually, kanske är ägaren pratglad?

http://www.garaget.org/?car=92184

Annars finns det firmor som importerar, de går ju alltid att fråga.

http://www.usa-bilar.se/
http://www.erikssonclassics.com/

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

18 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#3
Caffe skrev:
Här är en importera B-reggad 3500 Dually, kanske är ägaren pratglad?

http://www.garaget.org/?car=92184

Perfekt! Han verkar ha gjort exakt det jag vill göra. Visserligen har jag C-kort men om jag fattar saken rätt så slipper man lite regler om reggar den som lätt lastbil. Visserligen tappar man lastvikt men det spelar inte så stor roll.

Hans är reggad med de här värdena:
Skattevikt, kg: 3490
Tjänstevikt, kg: 2930
Totalvikt, kg: 3490
Ursprunglig totalvikt, kg: 3490
Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 760
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 560
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 1750
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 1740
Kopplingsanordning : KULA
Kopplingsavstånd, mm: 5270
Kopplingsavstånd EU, mm:
Max kopplingsavstånd EU, mm:
Bromsuttag :
Lastutrymmets längd, mm: 2400
Främre överhäng, mm:
Bakre överhäng, mm: 1080
Utrustning:
Drivande axlar fram:
Drivande axlar bak:
Antal hjul: 6
Antal axlar: 2
Garanterat axel/boggitryck axel 1, kg: 1750
Garanterat axel/boggitryck axel 2, kg: 2420
Max axelavstånd axel 1-2, mm: 3930
Däckdimension axel 1: 235/85R16   
Däckdimension axel 2: 235/85R16   
Bandbredd, mm:

Längd, mm: 6250    Bredd, mm: 2350
Höjd, mm:

Drivmedel 1: DIESEL
Tankvolym, liter: 132
Motoreffekt, kW: 119,0
Effektnorm: OKÄND

17 Inlägg
6 april 2014
#4
Nackdelen med B-reggat är att skatten blir dubbelt så dyr och försäkring brukar också bli dyrare.

/Rolf S

1 436 Inlägg
6 april 2014
#5
Rolf S skrev:
Nackdelen med B-reggat är att skatten blir dubbelt så dyr och försäkring brukar också bli dyrare.

Jo, fördelarna C-reggat är ju att det är förhållandevis låg skatt och försäkring. Nackdelen är när man ska sälja, då är det färre intresserade pga körkortskravet. Sedan kan inte sambon eller kompisarna vara fyllechaffis med den bilen, huruvida det är bra (slippa låna ut bilen) eller dåligt (inte kunna ta en bärtz i sin egen bil) är ju upp till var och en.

För egen del skulle jag köra C-reggat om jag redan hade kortet, men nu är det ju inte det TS frågade om så jag antar att han har någon anledning till de 4-5 tusen extra det kan kosta per år att ha den på B.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.


Sök