3563
Sök

Saab 9-3 2.0t -01

29 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#1
Tjena folket!

Har nyligen köpt en 9-3 2001 185hk kanon fin bil 

Men har ett problem med den, det är 185hk motorn och som jag har förstått så ska den ladda upp början av den röda markeringen på turbo mätaren. När jag gasar fullt 2,3,4ans växel så går mätaren upp till början av det röda och tappar "trycket" känns det som och hamnar i mitten av den gula markeringen. Sedan kan jag direkt efter trycka fullt igen men då stannar den i mitten av de gula fältet. Sen upp till rött och tillbaka till mitten av gult och man känner att den tappar, monterade sportlufts filter och då hörde man det tydligt också hur den "tappar" trycket.

Läst av felkoder idag och inga fel hittades.. wastegaten sitter fast så ingen glapp där. satte även idag några brickor för att se om samma fenomen dyker upp och samma händelse där upp till rött sen tillbaka på mitten av gult. Har tänkt och chippa bilen men känner att det inte är ngn idé och göra det om den tappar tryck.
Med brickorna så känner man tydligare hur den "tappar" trycket..

Någon som har haft samma fel?

Kan det vara att ngn av slangarna inte sitter ordentligt?

Hoppas på att någon kan hjälpa mig med detta så saaben hittar tillbaka igen tongue

Tack på förhand för era svar och tack för att ni tog er tid och läsa igenom mitt inlägg.

MVH Mirre

70 Inlägg
14 april 2014
#2
Prova å rycka R slangen på magnetventilen, kanske är evap systemet som strular. R slangen är den översta av dem.

Funkar det , så är det bara å plugga eller byta backventilerna. Finns massor å läsa om det på Saab forumen.


29 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#3
Hej,

Tack för din snabba respons.

Har googlat lite på R-Slang..

Finns det någon tydlig bild ute på nätet som visar vilken slang det är?

70 Inlägg
14 april 2014
#4
Den översta på magnetventilen..

Magnetventilen är den som sitter framför motorn, det går in 3 slangar i den, och ett kontaktstycke i toppen av den.


29 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#5
Hej,


Okej, det skall testas efter jobbet återkommer med resultaten smile

29 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#6
Peterw skrev:
Den översta på magnetventilen..

Magnetventilen är den som sitter framför motorn, det går in 3 slangar i den, och ett kontaktstycke i toppen av den.

Hej igen,

Testade dra ut "R" Slangen och tog en provtur, ingen skillnad dock! Fortfarande samma fenomen att den får tryck och tappar det fort och mätaren står på halva gula markeringen..

Vad är nästa steg?

29 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
#7
Läst runt lite och har en fråga,

När jag drog ut R-slangen igår så "pluggade" jag inte igen den.

Är det meningen att den ska vara pluggad för att utesluta backventilerna?

18 Inlägg
15 april 2014
#8
Volvo_745g skrev:
Läst runt lite och har en fråga,

När jag drog ut R-slangen igår så "pluggade" jag inte igen den.

Är det meningen att den ska vara pluggad för att utesluta backventilerna?

Ja, den ska vara pluggad för att helt kunna utesluta backventilerna.

29 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
#9
Ostlundarn skrev:
Volvo_745g skrev:
Läst runt lite och har en fråga,

När jag drog ut R-slangen igår så "pluggade" jag inte igen den.

Är det meningen att den ska vara pluggad för att utesluta backventilerna?

Ja, den ska vara pluggad för att helt kunna utesluta backventilerna.

Okej, då gör vi ett nytt försök idag efter jobbet. smile

29 Inlägg
17 april 2014
Trådstartare
#10
Hej,

Igår så testade jag återigen dra ut den översta slangen och satte klämmor på den.

Men fortfarande så tappar den tryck och går inte alla gången upp till röd laddning. När den väl kommer upp till rött så tappar den och det märks tydligt och hamnar på halv gul-markering.

Så det som är gjort,

Felsökning= Inga fel
R-Slang= Fortfarande samma ladd

Vad är mitt nästa steg med att hitta felet?

1 705 Inlägg
17 april 2014
#11
När du säger sportluftfilter, menar du då ett öppet filter?
I sådana fall borde din första åtgärd vara att kasta bort det. Det ger ingen effekt alls och din bil är utrustad med en luftmassemätare som inte alls gillar sådana filter.

- Kolla alla tryck och vakuumslangar. Har du möjlighet så gör en provtryckning av hela systemet.

- Kolla stift och eventuellt tändkassett. Kanske finns någon i närheten du tillfälligt kan byta tändkassett med bara för att prova.

Antingen tappar du laddtryck pga läckage, och då är det bara att börja gå över alla slangar och packningar, eller så är det något som gör att bilen backar laddtrycket för att skydda motorn. Misständningar, knackningar, dåliga stift eller liknande kan få mjukvaran att backa laddet för att förhindra att motorn tar skada. Stift och/eller tk brukar vara vanligaste orsaken här.


383 Inlägg
17 april 2014
#12
Din mätare visar inte laddtryck utan uppmätt luft genom lmm, sen har inte t7 något bestämt laddtryck utan jobbar efter begärt moment.

Vid vilket varvtal sjunker laddet?

29 Inlägg
17 april 2014
Trådstartare
#13
[img]
Maffia skrev:
Din mätare visar inte laddtryck utan uppmätt luft genom lmm, sen har inte t7 något bestämt laddtryck utan jobbar efter begärt moment.

Vid vilket varvtal sjunker laddet?

Har lagt upp bilder på min profil (fotoalbum) och allt detta sker under 2 sec (3 bilder), man känner tydligt av Turbo laddet när den går över rödmarkering och kommer en liten bit in på den men direkt så slår den av och mätaren landar i mitten av den gula markeringen.

Man känner av det tydligt hur trycket ökar när jag stämplar plattan i botten och hur den tappar direkt efter.

Men ibland får jag gasa 2-3 gånger full gas för att få den att gå över rött.. vet inte om det hjälper något för att lösa problemet jag har med den.

383 Inlägg
17 april 2014
#14
Va tankar du? Vilka tändstift?

29 Inlägg
17 april 2014
Trådstartare
#15
Maffia skrev:
Va tankar du? Vilka tändstift?

95-Oktan

Tändstift vetifan vad som är i, har inte bytt dom! Köpte bilen för 3v sedan.

Byta dom nästa steg? Vilken sort isåfall?

1 705 Inlägg
383 Inlägg
17 april 2014
#17
Tanka 98 istället. Du ska ha NGK bcpr7es-11 inga bosch eller några super ultra herrejösses stift.

6 Inlägg
17 april 2014
#18
jag skulle tippa på något slags läkage från turbon..

29 Inlägg
17 april 2014
Trådstartare
#19
Okej tack grabbar!

Ska iväg nu i 1v på semester men när jag kommer hem kommer jag byta stiften!

huh.. det med turbon låter lite skrämmande. Borde inte bilen ryka som fan om det var ngt med turbon?

6 Inlägg
17 april 2014
#20
nej inte om det bara är ett litet läkage, kan vara så enkelt att du bara behöver skruva åt någon mutter där vid turbon

ha en fin semester då smile


Sök