perzy skrev:
schnauz skrev:
Anledningen är i grund och botten att bensin måste förångas och blandas med luft för att kunna brinna. Ju kallare det är, desto svårare har bensinen att förångas - detta gäller för alla ämnen och är en naturlag som man inte kan forska bort.
Choke betyder "strypa" på engelska och på de flesta förgasarmotorer är det precis det man gör med choken - man stänger ett spjäll som stryper lufttillförseln till motorn. Detta sänker lufttrycket i förgasaren, vilket i sin tur sänker förångningstemperaturen på bränslet, samtidigt som det ökar lufthastigheten vilket förbättrar blandningen. På bilar med insprutning har man i regel kallstartventiler eller ökade spridartider som tillsätter mer bränsle.
Det enda man egentligen kan göra för att slippa problemet är att hålla motorn varm, t.ex. genom att parkera i varmgarage eller använda motorvärmare.
Aha! Nu börjar det bli intressant. Du menar att det är nån slags vacumeffect man åstadkommer?
Men bensin kan man ju förånga och antända vid olika temperaturer. Spelar det så stor roll om justr motorn är +25 grader eller +90 grader?
Med tanke på att man inte kan påverka t.ex. kompressionen i motorn utan endast påverka mängden bränsle och luft så är det klart att temperaturen spelar en avgörande roll för hur lätt blandningen antänder.
Sen som Perzy skriver så räcker det inte med att bensin och luft finns i samma behållare utan behöver vara blandade, vilket även detta som sagt påverkas av temperatur.
Precis som många andra fysikaliska reaktioner så finns det en optimal arbetstemperatur för att processen ska vara som effektivast.
Ett exempel på just utvinnandet av energi ur en energikälla som inte beror av varken luft eller rörelse är batterier som har en optimal energiutvinning om de håller en temperatur mellan 10-25 grader.
Bensinen antänder självklart lättare ju varmare motorn är, men en begränsning kommer till stor del på grund utav de rörliga delarnas material, samt att kylningsannordningen ska kunna vara effektiv.
Något annat som går att relatera till när det kommer till just temperatur är att luften i sig gärna får vara kall tills dess att själva blandningen sker, där av intercooler och att bilar generellt är effektivare i kalla yttertemperaturer så länge de kommit upp till arbetstemperatur.
RED:
Att tillägga är väl så klart att flampunkten på bränslet är intressant, Bensin går ej att antända om det är kallare än -40 grader, att jämföras med diesel på 62 och etanol på 12.