Var en stund sen sist, har bråkat en del med den
Var på en lokal träff och gasade lite. Gick bra ett par starter, men plötsligt stannade den av sig själv och ville inte starta igen.
Kändes som dieselbrist. Något tidigare hade varvräknaren dött, och den drivs på samma ställe som lyftarpumpen.
Plockade av lyftarpumpen och försökte avgöra om driften var ok, och det verkade den vara. Så plockade ner pumpen (svart), verkade hel. Den gråa är pumpen från reservmotorn som jag hängde på för att prova.
Men det ville inte lira ändå, fick upp diesel när jag snurrade den långsamt men när den skulle hoppa igång sen så tände den bara ett par gånger.
Så tänkte att det måste vara driften i motorn (även det enda som förklarar att varvräknaren dog). Plockade ner oljepumpen för där ser man kugghjulen, men allt såg bra ut. Kugghjulen till höger driver varvräknaren uppe och lyftarpumpen nere.
Så letade högre upp, vinkeldrevet som drivs av veven har invändig splines som driver allt nere i tråget (vattenpump, lyftarpump, varvräknare och oljepump).
Var svårt att se men det enda jag kunde komma på var att den splinesen hade gett upp i drevet (man ser att axelns splines är hela men svårt att se drevets)
Och för att komma åt det drevet måste tråget av, och då måste motorn ut...
Och det var inget fel på dem heller
Vidare drivs den här som är bearbetad ur ett stycke, så den har svårt att slira...
Alltså är det inget fel på driften, så det var helt meningslöst
Provade hälla diesel in genom lyftarpumpen och det var fritt blås rakt igenom till returen, så inget stopp på vägen.
Om vi låtsas som att jag inte såg varvräknaren stanna, så skulle det kunna vara luft i systemet, hur nu det kunde hamna där med full tank, stående still.
Så jag har börjat sätta ihop igen...