3189
Sök

Hur skall en frisk stötdämpare vara?

18 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
Har en V70 t5 -99, iomed lite vibrationer så slömekade jag lite med bilen o plockade bort bakre dämparna för att kolla på dem. har sett videos där trasiga dämpare inte åker ut igen o  friska sakta glider ut när man släpper. men hittar ingenstans hur mina dämpare beter sig.

för det första krävs det asmycket kraft för att trycka ihop den, dvs jag måste använda hela min kroppsvikt ~90 kg för att få ihop den o när man släpper så nästan smäller den ut som en råttfälla i ytterläge. Vad innebär det? e de bara supersportigt eller e de nå lurt med dämparen? e en original sachs volvodämpare.

Forummoderator
26 349 Inlägg
27 april 2014
Skulle tro att dom är friska om dom reagerar som du beskriver.
Senast redigerat av Mack (27 april 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

558 Inlägg
27 april 2014
Jo dom ska inte reagera som min gamla iaf. tryckte ihop dom med pekfingret utan någon kraft alls. så dina är nog i friskaste laget.

Men faktiskt aldrig varit med om att en dämpare beter sig som du beskriver. en specialare.

Sir
935 Inlägg
27 april 2014
Har inte v70 nivåreglering bak i sina dämpare?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 april 2014
Att dom går rejält trögt att trycka ihop är helt korrekt. Däremot lite skumt att dom åker isär så väldigt lätt tycker jag. Men funktionen är nog korrekt på dom.

Är det däremot motstånd som liknar en cykelpump när man drar isär/ skjuter ihop kan man betrakta dom som kass tongue

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
27 april 2014
Att den går ordentligt trögt att trycka ihop verkar rätt för en frisk gasdämpare. En vanlig gasdämpare (dvs inte sport eller liknande) brukar tryckas ut någorlunda "långsamt" enligt min erfarenhet, men det är väl möjligt att dämparen till en sån där bil ska tryckas ut "snabbt" och att den alltså är frisk. Gissning dock. smile

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
27 april 2014
asso testa bilens dämpare 101:

du hoppar på bilen så att den börjar gunga upp å ner så mycket som möjjligt, sedan hoppar du av och bilen ska sluta gunga inom 1-2 fulla slag.., vanligast, är att såfort du hoppar av bilen så ska den direkt stanna..( typ 0.5-1 slag.. ) , är de mer än 2 så ska man ta en noggrannare titt..

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Forummoderator
26 349 Inlägg
27 april 2014
marcus80 skrev:
Har inte v70 nivåreglering bak i sina dämpare?

Finns både med och utan.

18 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
gungningstestet har jag gjort, verkar inte gunga så mycket. men har läst på flera ställen att det inte alltid är så simpelt.

men det jag egentligen undrar är om det är bra att den smäller ut sådär hårt, känns ju som om den borde gå lite trögt ut för att dämpa åt det hållet också? det är nå sachs volvodämpare på den o märkligt nog så måste man ta lös den underifrån o inte in genom hålet som det står i heinzmanualen och på alla andra beskrivningar jag hittat.

Forummoderator
26 349 Inlägg
28 april 2014
Varolle skrev:
gungningstestet har jag gjort, verkar inte gunga så mycket. men har läst på flera ställen att det inte alltid är så simpelt.

men det jag egentligen undrar är om det är bra att den smäller ut sådär hårt, känns ju som om den borde gå lite trögt ut för att dämpa åt det hållet också? det är nå sachs volvodämpare på den o märkligt nog så måste man ta lös den underifrån o inte in genom hålet som det står i heinzmanualen och på alla andra beskrivningar jag hittat.

Inte alls märkligt tycker jag, att dom plockas lös underifrån.

2 035 Inlägg
30 april 2014
Lånar tråden och frågar:

Köpte Gasdämpare från KL racing till min 740, dom var ungefär lika tröga att få ihop som att dra ut. Och trycks ut långsamt utan att jag behöver dra ut den. Har funkat utan problem vid körning.

Köpte sen vanliga Monroe på Meko till min 745a men där var det annorlunda. Lätt att trycka ihop men trögt att dra ut. Tryckte inte ut sig själv.

Varför??
Senast redigerat av bosabengt (30 april 2014)

Biljudsveteran sen 1984!

klabbarpan
3 041 Inlägg
30 april 2014
Original dämpare är av oljetyp, de kl säljer är säkerligen av gas typ. Oljan blir trögare när dem är varma, därav din skillnad. Angående dä
dämparma på v70in, dämparen skall inte skjuta ut snabbt utan smyga ut. Defekt dämpare..

18 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
nixon: thx, kan du förklara varför det är defekt?

sen lite OT, gammal HPC are? känner igen nicket tongue

klabbarpan
3 041 Inlägg
14 maj 2014
Hpcare? Japp kan förklara närjag parkeratbilen smile

133 Inlägg
15 maj 2014
V70 kan väl ha sk. passiv nivåreglering? Dvs stötdämparna jobbar för att hålla upp baken. Hade iaf sådana på min V70N -01. När jag bytte dem så var det precis på gränsen att mina 90 kg räckte till att trycka ner dem, sen for de upp lika snabbt. Bytte dem i förhoppning att få en mjukare bil men, bilen är precis lika hård före som efter byte

18 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
nixon: ja vet du inte HPC så är det bara nån som hade samma nick i tidernas begynnelse smile
men förklaringen sku va trevlig smile

explosiv: såvitt ja vet så är det ingen nivåreglering, va inga sladdar eller nåt sånt där när jag plockade lös

133 Inlägg
25 maj 2014
Varolle skrev:
nixon: ja vet du inte HPC så är det bara nån som hade samma nick i tidernas begynnelse smile
men förklaringen sku va trevlig smile

explosiv: såvitt ja vet så är det ingen nivåreglering, va inga sladdar eller nåt sånt där när jag plockade lös

Exakt så det såg ut för mig med, inga sladdar eller dyl. Enligt volvomeken en passiv nivåreglering

Sök