3022
Sök

Hög temp golf 2

28 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
#1
Har en golf 2 1988 1.8i.
Temp mätarn går upp i 95 grader.
Böt termostat och ny kylarvätska men ingen förändring.
Såg att fläkten till kylarn inte går. Tänkte byta kylvätsketemperatur sensor den som sitter längst ner till höger på kylarn.
Tror ni att de kan vara lösningen?

Avstängd
10 388 Inlägg
28 april 2014
#2
Testa att bygla kontakten till givaren och se om fläkten startar. Vågar inte svära på om du har enstegs eller tvåstegs. Går fläkten då, så är det ju inget fel på "elsidan", utan då mest troligt termobrytaren.

Är det enkelfläkt, så är, vad jag vill minnas, 95c där den ska starta.

Håller bilen sig vid 95c eller fortsätter den klättra i temp?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

28 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
Testa att bygla kontakten till givaren och se om fläkten startar. Vågar inte svära på om du har enstegs eller tvåstegs. Går fläkten då, så är det ju inget fel på "elsidan", utan då mest troligt termobrytaren.

Är det enkelfläkt, så är, vad jag vill minnas, 95c där den ska starta.

Håller bilen sig vid 95c eller fortsätter den klättra i temp?

Hur byglar man kontakten är inte duktig på el.
är nog enkelfläkt. Ja den håller 95 ständigt ja kör bilen dagligen

Avstängd
10 388 Inlägg
28 april 2014
#4
_s40_T4 skrev:
it_mutt skrev:
Testa att bygla kontakten till givaren och se om fläkten startar. Vågar inte svära på om du har enstegs eller tvåstegs. Går fläkten då, så är det ju inget fel på "elsidan", utan då mest troligt termobrytaren.

Är det enkelfläkt, så är, vad jag vill minnas, 95c där den ska starta.

Håller bilen sig vid 95c eller fortsätter den klättra i temp?

Hur byglar man kontakten är inte duktig på el.
är nog enkelfläkt. Ja den håller 95 ständigt ja kör bilen dagligen

Du drar ur kontakten från den givaren som sitter nere i hörnet på kylaren. Efter det letar du upp en lämplig liten bit kabel, och stoppar in i de två (antagligen) hål som finns i kontakten (den du dragit loss). Med tändningen på bör fläkten då snurra. Så håll fingrar och annat borta från själva fläkten.

Det kan även vara så, att den helt enkelt "ligger där". Har haft bilar förr där tempen legat något något över 90 på tempmätaren. Personligen har jag inte brytt mig om detta, då de legat "stabilt där". Saken är dock att då har "alltid" bilen i fråga legat där. Det är alltså inte så att den en dag visat 90c och en annan 95c.

Men givetvis, det kan vara bra att kolla så att fläkten fungerar osv iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök