Med motorn på plats kan jag äntligen börja bygga ihop fronten! Planen har länge varit att AC-konvertera den här bilen, vill väldigt gärna ha fungerande AC i en sommarbil. Och när är det ett bättre tillfälle att montera in AC-detaljerna i motorrummet än när allting är nerplockat?
Kommer inte montera något inne i kupén nu, det får vänta tills typ i vinter, men vill gärna passa på att montera allt i motorrummet nu eftersom det kommer bli duktigt trångt överallt när motorn är ihop igen.
Hittade för ett tag sedan en snorfräsch donatorbil på skroten som fick donera diverse AC-detaljer. Började måtta in kondensorn - det verkar som att den precis kommer få plats framför intercoolern jag har nu, så jag slipper köpa en "modellanpassad" för alldeles för mycket pengar och då dessutom behöva dra om tryckrör osv.
Kommer få ge upp kalluftsintaget i fronten, men det är en uppoffring jag är villig att göra.
Det blir tajt, men det går! Kondensorn hamnar lite längre fram än original så jag tillverkade två fästen/adaptrar i aluminium med hål för kondensorns original gummifötter, och så blir det genomgående skruv/mutter genom hålen i balken där den normalt sett sitter.
Fästena monterade, men jag drar inte åt dem förrän rören är på plats för att undvika spänningar i den mån jag kan. Monterade också luftkanalerna i fronten. Fick kapa ur lite grann från de som sitter på sidorna eftersom kondensorn sitter längre fram än original.
Frontplasten (eller ja, tekniskt sett är halva gjord i glasfiber) rengjordes och behandlades med Concept Vista, och fick sig nya diskretare skruvar för intercoolerns fästen. Jag försänkte hålen i frontplasten och monterade försänkta svarta originalskruvar som håller låskistorna i dörrarna. Är nöjd med resultatet, det blev betydligt diskretare.
Hittade en lite bättre placering för Honda Civic-kolkanistern, den fick precis plats under tryckröret till vänster om intercoolern, och kunde dessutom montera den stadigare med ett kraftigt buntband runt den och genom ett hål i frontplåten. Tidigare satt den med butyltejp lite längre fram, där kondensorn nu kommer få bo.
AC-kompressor och rör rengjordes och monterades. Är sjukt glad att jag lyckats hitta så pass fräscha grejer.
Men ja, nu är kompressorn i vägen för min nerflyttade servobehållare. Får klura på en ny placering till den.
Förstärkningsstaget i fronten monterades också.
Här stötte jag dock på patrull. Något jag inte hade märkt förrän rören var på plats var att några varv av torkfiltrets gänga, som är i aluminium, hade dragits sönder och satt kvar i gängan i muttern på röret. Att använda en gängtapp för att rensa gängan funkar inte eftersom röret är i vägen.
Klurade en hel del, men efter att ha sovit på saken kom jag på att jag har lite extra AC-rör på hyllan, däribland en anslutning med hangänga i samma storlek och gängstigning. Så jag tog en chansning och offrade det röret, och skar fyra snedskurna spår i gängorna på anslutningen. Tanken var att bygga om den till en makeshift gängtapp för att rensa gängorna på hongängan som sitter på röret i bilen.
Smorde in gängorna med olja, täppte noga till röret och började långsamt skruva ihop anslutningarna, fram och tillbaka, fram och tillbaka för att rensa gängorna.
Och hör och häpna, det funkade! Flera gånger när det började gå för trögt gick jag hela vägen ut för att ta bort allt aluminium som rensats bort.
Och till slut var den helt i botten!
Hongängan och röret rensades noga med många omgångar bromsrengöring och tryckluft tills det var 100% rent.
Allt det här tog sin lilla stund, men jag räddade röret i slutändan så jag kunde inte varit mer nöjd.
Firade med att montera ett NOS torkfilter. Gjorde en adapter/förlängare till fästet för att klämma in det så långt in det går. Så som den egentligen ska sitta hade den tagit i downpipen. Placeringen ska finjusteras sen när allt annat är på plats.
Sist men inte minst har jag en fundering som någon här kanske har svar på. I det smala röret finns det någon form av ventil. Någon som har en aning vad det är för något?