4596
Sök

Hur dålig är VWs 4motion system? (Haldex gen 4)

4 077 Inlägg
tisdag 11:04
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har en Tiguan 2010(5N) med 4motion. kom knappt upp för grusbackarna här hemma för några veckor sedan när jag hade släp på.

Jag tog loss pumpen och rengjorde silen som var helt igensatt med skit. rengjorde diffhuset så gott det gick och fyllde på ny olja.
FEBI med klassning VW TL 52175-Y.

Jag tyckte inte bilen drev som den skulle ändå så jag köpte en ny pump och gjorde om processen.

Jag gjorde lite rivstarter på grusvägarna här hemma och tycker bilen drar iväg bättre men kunde inte se att den rev upp gruset med bakhjulen.

Idag hissade jag upp bilen så alla 4 hjulen var i luften. Den driver på alla 4 hjul.

Men jag testade att sänka ner bakhjulen för att se om den drev tillräckligt bara bak, men då orkar bilen inte välta pallbockarna den är upppallrad med fram!
Det kom nåt litet ryck då och då men oklart om det var ABS eller liknande som gick in för att bromsa framhjulen eller om det var bakhjulen som försökte röra sig.

Jag testade att stänga av antisladd och satte den även i ett off road läge bilen har.

Är 4motion så jävla kass eller har jag fortfarande något fel på bilen?

Nedan är en bild på hur bilen stod när jag försäkte köra med bara bakhjulen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143894/143894-dfb68ccbb86840fd3e18f36aff582c6c.jpg

Mvh
Senast redigerat av zemet (tisdag 11:06)


5 574 Inlägg
tisdag 16:32
#2
Du har något fel på bilen
En 4motion ska gå att köra utan drivaxlar fram med viss fördröjning innan bakhjulsdriften kopplas in.


4 077 Inlägg
tisdag 17:34
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Du har något fel på bilen
En 4motion ska gå att köra utan drivaxlar fram med viss fördröjning innan bakhjulsdriften kopplas in.
Tack, någon aning om var jag bör leta?

Finns den någon sensor som mäter skillnad i hastighet på fram/bakhjulen och säger till haldexen att koppla in?
Jag hade trott att detta gick via ABS sensorerna?

Skulle kunna vara en trasig drivaxel antar jag, men bägge hjulen spinner utan missljud även när man bromsar dem genom att sätta foten emot.


5 574 Inlägg
tisdag 20:11
#4
Haldex aktiveras av Haldex-styrdonet som sitter på sidan av Haldex-kopplingen.
Får signaler via can-bus om hjulhastigheter, hjulspinn, styrvinkel, g-krafter m.m.

Eftersom den verkar driva men inte fullt så hade jag börjat med att läsa mätvärden på fyrhjulskopplingen och se om man ser något konstigt där.
Du kan även kolla så alla säkringar är hela.

Vanligast på dessa äldre brukar vara reglerventilen och själva styrdonet.
Reglerventilen går inte köpa lös från styrdonet vad jag minns.
Reglerventilen sitter inuti haldex-kopplingen bakom styrdonet.


2 388 Inlägg
tisdag 20:41
#5
zemet skrev:
Hej,

Jag har en Tiguan 2010(5N) med 4motion. kom knappt upp för grusbackarna här hemma för några veckor sedan när jag hade släp på.

Jag tog loss pumpen och rengjorde silen som var helt igensatt med skit. rengjorde diffhuset så gott det gick och fyllde på ny olja.
FEBI med klassning VW TL 52175-Y.

Jag tyckte inte bilen drev som den skulle ändå så jag köpte en ny pump och gjorde om processen.

Jag gjorde lite rivstarter på grusvägarna här hemma och tycker bilen drar iväg bättre men kunde inte se att den rev upp gruset med bakhjulen.

Idag hissade jag upp bilen så alla 4 hjulen var i luften. Den driver på alla 4 hjul.

Men jag testade att sänka ner bakhjulen för att se om den drev tillräckligt bara bak, men då orkar bilen inte välta pallbockarna den är upppallrad med fram!
Det kom nåt litet ryck då och då men oklart om det var ABS eller liknande som gick in för att bromsa framhjulen eller om det var bakhjulen som försökte röra sig.

Jag testade att stänga av antisladd och satte den även i ett off road läge bilen har.

Är 4motion så jävla kass eller har jag fortfarande något fel på bilen?

Nedan är en bild på hur bilen stod när jag försäkte köra med bara bakhjulen.
https://www1.garaget.org/gallery/images … 582c6c.jpg

Mvh
4 motion är verkligen inte dåligt för oss vanliga förare.  Ska inte ens släppa på grus. Har testat min 4 motion några ggr och det är som att släppa kopplingen på asfalt.


Nyaste forumtrådarna
Vibrerar i dragläge
1 svar
Startad av FadiStilarn för 1 timme sedan i Generell felsökning
GARAGET 20 ÅR
7 svar
Startad av chrizz för 2 timmar sedan i Nyheter
Intryckt dörr
3 svar
Startad av RubinB för 14 timmar sedan i Chassi, bromsar, transmission och däck
Köra helt utan ljuddämpare?
6 svar
Startad av Gabbie för 17 timmar sedan i Allmänt
Serviceläge för att koppla ur p-broms
2 svar
Startad av Solna för 20 timmar sedan i Allmänt
Erfarenhet av Toyota Auris
1 svar
Startad av krambriw Igår 06:49 i Allmänt
Ratten rycker
3 svar
Startad av Tenco tisdag 22:02 i Generell felsökning
Senaste foruminläggen
Jag provar igen !!! Fel på VW Polo 2002
8 svar
Senaste inlägget av mach1-70 för 22 minuter sedan i Generell felsökning
Vibrerar i dragläge
1 svar
Senaste inlägget av FadiStilarn för 26 minuter sedan i Generell felsökning
GARAGET 20 ÅR
7 svar
Senaste inlägget av chrizz för 37 minuter sedan i Nyheter
Knackande motor Peugeot 308 2008 1.6 tdi
1 svar
Senaste inlägget av Jonas_sj för 1 timme sedan i Generell felsökning
V70 bi-fuel 2006 laddar ur
23 svar
Senaste inlägget av Racca för 1 timme sedan i Fordonsel och bilelektronik
Är alla spolarvätsketabletter likvärdiga?
3 svar
Senaste inlägget av d-b för 2 timmar sedan i Allmänt
Intryckt dörr
3 svar
Senaste inlägget av RubinB för 2 timmar sedan i Chassi, bromsar, transmission och däck
Trasig baklykta BMW
2 svar
Senaste inlägget av Postis-per för 11 timmar sedan i Fordonsel och bilelektronik
Surikatens Civics
55 svar
Senaste inlägget av Surikaten för 13 timmar sedan i Projekt
Serviceläge för att koppla ur p-broms
2 svar
Senaste inlägget av Solna för 14 timmar sedan i Allmänt
S80 renoveringsobjekt
22 svar
Senaste inlägget av volvoqq för 14 timmar sedan i Projekt
Audi A6 2010 - bakluckan går inte att stänga
Senaste inlägget av Portkod för 14 timmar sedan i Generell felsökning

Sök