3658
Sök

Volvo 965 elfel startmotor drar inte runt

40 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#1
Tjena! Min bil börja krångla igår, det är en 965 16v turbo. Jag skulle åka hem och bilen starta, men gick inte som den skulle och stereon var helt död, mycket el som inte funka tex blinkers. Stängde av bilen för att starta om och se om det hjälpte men startmotorn drog inte ens runt och det kom ett klickande från reläna, jag är nästan säker på att det var relä "B", ett grönt men vet inte vad det är för relä, tacksam för svar!


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
11 maj 2014
#2
Vallin skrev:
Tjena! Min bil börja krångla igår, det är en 965 16v turbo. Jag skulle åka hem och bilen starta, men gick inte som den skulle och stereon var helt död, mycket el som inte funka tex blinkers. Stängde av bilen för att starta om och se om det hjälpte men startmotorn drog inte ens runt och det kom ett klickande från reläna, jag är nästan säker på att det var relä "B", ett grönt men vet inte vad det är för relä, tacksam för svar!

Slut på ström kanske beroende på ett trasigt batteri, eller en generator som inte laddar. 2 förslag som kan vara värda att kolla upp.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

40 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
Vallin skrev:
Tjena! Min bil börja krångla igår, det är en 965 16v turbo. Jag skulle åka hem och bilen starta, men gick inte som den skulle och stereon var helt död, mycket el som inte funka tex blinkers. Stängde av bilen för att starta om och se om det hjälpte men startmotorn drog inte ens runt och det kom ett klickande från reläna, jag är nästan säker på att det var relä "B", ett grönt men vet inte vad det är för relä, tacksam för svar!

Slut på ström kanske beroende på ett trasigt batteri, eller en generator som inte laddar. 2 förslag som kan vara värda att kolla upp.

/Benny

Har kollat med startkablar. Hel/halvljus lyser starkt.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
11 maj 2014
#4
Vallin skrev:
Vettemannen skrev:
Vallin skrev:
Tjena! Min bil börja krångla igår, det är en 965 16v turbo. Jag skulle åka hem och bilen starta, men gick inte som den skulle och stereon var helt död, mycket el som inte funka tex blinkers. Stängde av bilen för att starta om och se om det hjälpte men startmotorn drog inte ens runt och det kom ett klickande från reläna, jag är nästan säker på att det var relä "B", ett grönt men vet inte vad det är för relä, tacksam för svar!

Slut på ström kanske beroende på ett trasigt batteri, eller en generator som inte laddar. 2 förslag som kan vara värda att kolla upp.

/Benny

Har kollat med startkablar. Hel/halvljus lyser starkt.

Går starten runt med hjälp av startkablar från ett friskt batteri?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

40 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#5
Vettemannen skrev:
Vallin skrev:
Vettemannen skrev:

Slut på ström kanske beroende på ett trasigt batteri, eller en generator som inte laddar. 2 förslag som kan vara värda att kolla upp.

/Benny

Har kollat med startkablar. Hel/halvljus lyser starkt.

Går starten runt med hjälp av startkablar från ett friskt batteri?

/Benny

Vet jag inte, men inte med startkablar från en bil som är igång. Grejen är den att de klickar och har sig som f*n i reläna. Som sagt tror att det är det det står b på och är grönt.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
11 maj 2014
#6
Vallin skrev:
Vettemannen skrev:
Vallin skrev:

Har kollat med startkablar. Hel/halvljus lyser starkt.

Går starten runt med hjälp av startkablar från ett friskt batteri?

/Benny

Vet jag inte, men inte med startkablar från en bil som är igång. Grejen är den att de klickar och har sig som f*n i reläna. Som sagt tror att det är det det står b på och är grönt.

Ja men det var det jag frågade om, ett friskt batteri.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

40 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#7
Vettemannen skrev:
Vallin skrev:
Vettemannen skrev:

Går starten runt med hjälp av startkablar från ett friskt batteri?

/Benny

Vet jag inte, men inte med startkablar från en bil som är igång. Grejen är den att de klickar och har sig som f*n i reläna. Som sagt tror att det är det det står b på och är grönt.

Ja men det var det jag frågade om, ett friskt batteri.

/Benny

Det är oklart, har dock 2 batterier och en kondensator i bilen för att driva en bas. Kan det vara så att det andra batteriet laddar ur det andra? Kondensatorn sitter mellan batterierna.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
11 maj 2014
#8
Vallin skrev:
Vettemannen skrev:
Vallin skrev:

Vet jag inte, men inte med startkablar från en bil som är igång. Grejen är den att de klickar och har sig som f*n i reläna. Som sagt tror att det är det det står b på och är grönt.

Ja men det var det jag frågade om, ett friskt batteri.

/Benny

Det är oklart, har dock 2 batterier och en kondensator i bilen för att driva en bas. Kan det vara så att det andra batteriet laddar ur det andra? Kondensatorn sitter mellan batterierna.

Koppla bort det där extra batteriet helt och ta startkablar från en bil med bra batteri. Se till att den andra bilen är igång för att se hur din startmotor reagerar. Får du igång din bil så testa att ladda batteriet över natten och se hur bilen reagerar utav det. Du kan även mäta strömmen på din bil när bilen är igång för att se hur generatorn laddar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

40 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#9
Vettemannen skrev:
Vallin skrev:
Vettemannen skrev:

Ja men det var det jag frågade om, ett friskt batteri.

/Benny

Det är oklart, har dock 2 batterier och en kondensator i bilen för att driva en bas. Kan det vara så att det andra batteriet laddar ur det andra? Kondensatorn sitter mellan batterierna.

Koppla bort det där extra batteriet helt och ta startkablar från en bil med bra batteri. Se till att den andra bilen är igång för att se hur din startmotor reagerar. Får du igång din bil så testa att ladda batteriet över natten och se hur bilen reagerar utav det. Du kan även mäta strömmen på din bil när bilen är igång för att se hur generatorn laddar.

/Benny

Ska testa! tack för svar smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
11 maj 2014
#10
Låt oss veta i den här tråden om du lyckas få ordning på bilen, vad felet var!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

40 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#11
Vettemannen skrev:
Låt oss veta i den här tråden om du lyckas få ordning på bilen, vad felet var!

/Benny

Ahmen!


508 Inlägg
11 maj 2014
#12
Det går en kabel från batteriets minus pol ner till karossen. Ta lös den från karossen och rengör, kan ha tappat kontakt mellan batteri och kaross.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

40 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#13
GuggeKarlberg skrev:
Det går en kabel från batteriets minus pol ner till karossen. Ta lös den från karossen och rengör, kan ha tappat kontakt mellan batteri och kaross.

Okej, ska pröva om inget annat funkar!


40 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#14
Vettemannen skrev:
Vallin skrev:
Vettemannen skrev:

Går starten runt med hjälp av startkablar från ett friskt batteri?

/Benny

Vet jag inte, men inte med startkablar från en bil som är igång. Grejen är den att de klickar och har sig som f*n i reläna. Som sagt tror att det är det det står b på och är grönt.

Ja men det var det jag frågade om, ett friskt batteri.

/Benny

Vettemannen skrev:
Låt oss veta i den här tråden om du lyckas få ordning på bilen, vad felet var!

/Benny

GuggeKarlberg skrev:
Det går en kabel från batteriets minus pol ner till karossen. Ta lös den från karossen och rengör, kan ha tappat kontakt mellan batteri och kaross.

Det är generatorn som har gett sig, laddade en stund med startkablar sen hoppade den igång. Det är inte samma som i 940 så jag undrar hur man kollar/byter kolen i den?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
11 maj 2014
#15
Vallin skrev:
Vettemannen skrev:
Vallin skrev:

Vet jag inte, men inte med startkablar från en bil som är igång. Grejen är den att de klickar och har sig som f*n i reläna. Som sagt tror att det är det det står b på och är grönt.

Ja men det var det jag frågade om, ett friskt batteri.

/Benny

Vettemannen skrev:
Låt oss veta i den här tråden om du lyckas få ordning på bilen, vad felet var!

/Benny

GuggeKarlberg skrev:
Det går en kabel från batteriets minus pol ner till karossen. Ta lös den från karossen och rengör, kan ha tappat kontakt mellan batteri och kaross.

Det är generatorn som har gett sig, laddade en stund med startkablar sen hoppade den igång. Det är inte samma som i 940 så jag undrar hur man kollar/byter kolen i den?

Är det bara en 4:a i 965 turbo?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

508 Inlägg
11 maj 2014
#16
Kolen kollar du genom att skruva lös laddningsregulatorn på baksidan av generatorn.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

21 761 Inlägg
11 maj 2014
#17
Vettemannen skrev:
Är det bara en 4:a i 965 turbo?

/Benny

Eftersom det är en 16 ventilare så borde det vara så. smile
Senast redigerat av Drönirettab (11 maj 2014)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
11 maj 2014
#18
Drönirettab skrev:
Vettemannen skrev:
Är det bara en 4:a i 965 turbo?

/Benny

Eftersom det är en 16 ventilare så borde det vara så. smile

Jo det förstår jag eftersom det är 4 ventiler per cylinder men tänkte samtidigt att kanske TS skrivit fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

21 761 Inlägg
11 maj 2014
#19
Aha, du menar så. Det fanns tydligen både 2.0 och 2.3 av de fyrcylindriga turbomodellerna enligt wikipedia, 16 ventilaren är 2.0 om jag inte missförstår informationen där och den såldes i Portugal och Italien. smile

40 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#20
Ja, det är en b204 ft, alltså en fyrcylindrig 16 v turbo.



Sök