3017
Sök

Ikoppling av extralysen Mitsubishi Galant -99

2 Inlägg
26 november 2006
Trådstartare
#1
Jag har just moterat extralysen på min 99:as galant men jag får dom inte att fungera tilfredstälande. Relä och allt är rätt kopplat. Har provat genom att koppla styrströmssladden från relät till batteriet och då lyser lamporna. Men när jag ska tjuva in den på helyset så blir det fel. Till hellyslampan går två sladdar: en rosa och en gul. När Helljuset är avstängt så är det ström på båda sladdarna (här torde strömmen vara av tycker jag?!) och när helljuset är på är det ström på den gula samt ingen ström på den rosa.

Detta ger mig två val. Antingen så lyser extralyserna så fort bilen är på. Eller så lyser dom när helljuset är avstängt. Inget av dessa val är speciellt lockande så nu undrar jag:

1. Hur funkar hellyset? det här ström/lys-förhållandet är ju helt knasigt...
2. Hur ska jag koppla in extralysena för att få dom att lysa endast när hellyset lyser?

Mvh

Roary

21 761 Inlägg
26 november 2006
#2
Jag har för mig att japanska bilar brukar ha direktplus till helljuslamporna och att jorden är brytande, i så fall måste du koppla så att jorden styr relät istället för att plusen styr relät.

Men jag har inte haft någon jappsare så att andra får skrika till om jag har fel.

3 Inlägg
26 november 2006
#3
jag tror det är samma på volvo s/v 40.. det finns speciela relän att köpa till dom.. men som sakt man kan även sätta ett relä till.. som styr tillslaget.. som bryter på jorden

21 761 Inlägg
26 november 2006
#4
Nja, det är väl bara att koppla tvärtom på reläspolen. Man kopplar konstantplus till ena stiftet och skarvar från helljuskabeln till det andra stiftet, då fungerar det ju likadant bara det att jorden bryter istället för plusen.

Men då ska man förstås ha ett relä som inte jordar i själva höljet, då fungerar det inte.

2 Inlägg
27 november 2006
Trådstartare
#5
Nu förstår jag inte hur du menar. De två kablarna som går till helljuset har båda ström när helljuset är av och en är strömlös när helljuset är på. spelar vel ingen roll hur man kopplar reläet då? för jorden går inte att koppla på någon av dem...

lösningen måste vara
1. Hitta punkten där jorden styr av/på heljuset och koppla in styrströmskabeln där. (jobbigt/svårt/trångt)
2. Hitta ett relä som slår av när det får ström på två ingångar. (har letat, och inte hittat)
3. Koppla direkt på säkringen. (där borde det gå ström när lyset är på, men med tanke på hur hellyset fungerar, vem vet?)

99 Inlägg
27 november 2006
#6
Sätt in ett växlande relä, som drar hela tiden, och tänder lamporna när det inte får spänning... Problemet är ju då att du matar spolen hela tiden, vilket innebär att relät hela tiden förbrukar lite ström, å det är ju inte bra om bilen inte är igång... Men detta kan du ju motverka genom att bryta spänningen både till manövern och lamporna med ett vanligt relä, som du styr tex med p-ljusen, som alltid lyser när bilen är igång...

Lycka till!

< Hänne nå, så hänne hänna! >

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
27 november 2006
#7
Roary skrev:
Nu förstår jag inte hur du menar. De två kablarna som går till helljuset har båda ström när helljuset är av och en är strömlös när helljuset är på. spelar vel ingen roll hur man kopplar reläet då? för jorden går inte att koppla på någon av dem...

lösningen måste vara
1. Hitta punkten där jorden styr av/på heljuset och koppla in styrströmskabeln där. (jobbigt/svårt/trångt)
2. Hitta ett relä som slår av när det får ström på två ingångar. (har letat, och inte hittat)
3. Koppla direkt på säkringen. (där borde det gå ström när lyset är på, men med tanke på hur hellyset fungerar, vem vet?)
Troligtvis är det jord på en av kablarna när helljuset på. Koppla jorden på relät till den kablen och sätt konstant ström på signal stiftet. Då borde det funka, då styr jorden relät

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur


Sök