2731
Sök

Värmeproblem i Taunus -79

Räser
24 Inlägg
26 november 2006
Trådstartare
Ja nu när vintern närmar sig så har man märkt att gamla fårrden inte vill ge ifrån sig nån värme inne i kupén. Fläktarna blåser bara iskallt hela tiden.  Kylarvätskenivån var lite låg så jag fyllde på, dock utan resultat. Har även kört runt med den ett BRA tag utan att luften blivit varmare. Jag är ganska säker på att kylarn inte läcker. Vad kan vara fel, mina vänner?
Senast redigerat av el_presidente (26 november 2006)

582 Inlägg
27 november 2006
Ja du! Du har nog råkat ut för lite skit i värmepaketets celler. Troligtvis rostflagor som har satt sig i cellerna,då går aldrig vattnet in i cellerna och värmer upp kupéelementet. Åtgärd:Spola ur kylsystemet och prova med bara vatten, om det blir bra blanda ny kylvätska och häll i för glykol är ju som sagt rostskyddande och smörjande! annars får du plocka ur kupéelementet löst och skölja det ordentligt då ska det bli bra! om du inte har fel på själva regleringen av värmen dvs vajern eller värmekranen.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

873 Inlägg
27 november 2006
Eller kan det vara så enkelt att termostaten har gett upp. Kan ge samma symptom om det är kallt ute. Så det hade väl jag prövat med först i alla fall. Löjligt enkelt att byta på pinton.

Annars är det relativt enkelt att komma åt värmeväxlaren i Taunus 71<. Fast ifrån motorummet sett kan hela den där kåpan sitta nitad.
Om det nu är skräp i systemet kan det faktiskt räcka att klämma på en slang på ena anslutningen och koppla av den andra och spola igenom utan att plocka ut någonting.

Det är de två anslutningarna som går ifrån torpedväggen framför passageraren jag syftar på då. En slang till vattenpumpen och en till förgasaren/kylkanalerna i insuget.

Don't get mad, get even.

3 Inlägg
29 november 2006
nagg i däcket

Chef
379 Inlägg
4 december 2006
Har haft samma problem i 1 Granada och i en Taunus, felet låg i motorn, för lite friktion för att skapa värme, alt för bra kylning!

Testa först att byta termostat för att se om det hjälper (skölj kylsystemet samtidigt, spola med vanlig vattenslang och plugga igen det på nåt enkelt vis, sätt tillbaks slangen på kylaren eller så, kläm sedan på alla slangar du kommer åt, släpp ut vattnet igen och gör om tills vattnet som kommer it från kylsystemet är lika rent som det i vattenslangen) hjälper inte det, sätt för en kartongbit framför kylaren, börja med att täcka ca halva kylaren, räcker inte det (om tempmätaren på bilen inte går upp till ca hälften, täck mer av kylaren tills den håller sig på ett vettigt område på tempmätaren)

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

Sök