2754
Sök

Volvo 745 läckage vid katalysator.

4 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
Tjena! Jag har nämligen en volvo 745 -89 som läcker väldigt mycket vid katten, då undrar jag om man kan kapa av hela katten o köra utan lambdasonden eller om man ska täta bara genom att svetsa? Har även hört att katten drar en del effekt osv (osäker)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
14 maj 2014
Joelmartensson skrev:
Tjena! Jag har nämligen en volvo 745 -89 som läcker väldigt mycket vid katten, då undrar jag om man kan kapa av hela katten o köra utan lambdasonden eller om man ska täta bara genom att svetsa? Har även hört att katten drar en del effekt osv (osäker)

Lambdan måste vara kvar, den krävs för att motorstyrningen ska funka.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

280 Inlägg
14 maj 2014
Om du har tänkt att försöka besikta bilen nån gång igen så ska du nog inte plocka bort katten, vet inte hur den går utan lambdan heller. Blir ju miljöfarligare iaf.

Benny hann före.

/Fredrik
Senast redigerat av crescentcompact (14 maj 2014)

4 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
Vet du om det är någon skillnad mellan en sen 87a och en 89a?

5 686 Inlägg
14 maj 2014
Eftersom det är en 89a måste du ha en katalysator och den måste fungera så går inte igenom besiktningen om du tar bort katalysatorn.

Köra utan lambdasond är inte att rekommendera, då kommer bilen dra mycket soppa.

Fixa läckaget, antingen genom att svetsa dit ny plåt där läckaget är eller byta katalysatorn är det som gäller.

Ja katalysatorn stryper närmare 10hk.

280 Inlägg
14 maj 2014
Borde inte vara någon skillnad mer än att en 87:a inte behöver ha fungerande katalysator?

Snacka om att jag är efter idag.

/Fredrik
Senast redigerat av crescentcompact (14 maj 2014)

5 686 Inlägg
14 maj 2014
crescentcompact skrev:
Borde inte vara någon skillnad mer än att en 87:a inte behöver ha fungerande katalysator?

/Fredrik

Sitter väl inte ens katalysator på 87orna? Var väl 88B som har katalysator men som ej behöver fungera.

4 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
Det är en a-traktor så skiter i besiktningen.

Men om jag kan dra lambdan och dra katten utan att avgasvärden och tomgången osv ska bli fel så får den dra så mycket soppa han vill.

5 686 Inlägg
14 maj 2014
Ja då är det bara kapa av det som är dåligt och svetsa dit ett rör.
Sen svetsar du även dit en lambdamutter så du får dit den i avgasröret också så drar den inget mer soppa heller.

4 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
simlar skrev:
Ja då är det bara kapa av det som är dåligt och svetsa dit ett rör.
Sen svetsar du även dit en lambdamutter så du får dit den i avgasröret också så drar den inget mer soppa heller.

Tack för hjälpen! Blir garanterat en sväng in till biltema imorgon då jag också ska sätta svetsa ett rakt rör istället för sista ljuddämparn!

Sök