2585
Sök

Få ner avgasvärden e34

31 Inlägg
30 maj 2014
Trådstartare
#1
besiktade idag, fick nedslag på HC tomgång och co förhöjd tomgång

Gamla värden:
HC 130 (100)
Lambda 0.98 (0.97-1.03)
CO 2500 2.0 (0.3)

Nya värden:
HC 114 (100)
Lambda 0.98 (0.97-1.03)
CO 2500 0.9 (0.3)

De jag gjorde var att byta ett sprucket (tejpat) insugsgummi och böt olja + filter. Tankade även i 30% e85, tydligen räckte inte detta.. De var lite märkligt, såhär sa besiktningsmannen
"När jag provade först var alla värden relativt nära, så jag körde ett varv för att få motorn varmare och provade igen, då blev värdena sämre(?)
HC halten på tomgång är dålig, men när jag gasar upp till 2500 och mäter CO halten så såg jag att HC halten sänktes och blev normal, men släppte jag gasen så steg halten igen. De roliga med dina värden är att alla är bra såfort jag stannar bilen och mäter, men ju längre jag står på tomgång desto värre blir värdena och därför kan jag inte godkänna dom."

Någon med tips vad jag kan ha för fel?!
gäller alltså en bmw e34 525i -94


866 Inlägg
30 maj 2014
#2
Dålig katalysator. tror jag ? Då Lambdavärdet  är skapligt och får du upp värmen avgaserna så sjunker HC,n. Och etanolen förändrar HC,CO men lambda värdet är stabilt.

31 Inlägg
30 maj 2014
Trådstartare
#3
så katten har gjort sitt?


866 Inlägg
30 maj 2014
#4
tror så ja .

31 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
#5
Bytit olja, filter, tändstift och bytt tempgivare till motorstyrningen. Tankade även 50/50 etanol.

Fick ändrade värden, men fel ännu..

CO 0.0 (0.5)
CO 2500 0.0 (0.3)
HC 111 (100)
Lambda 1.04 (0.98-1.03)

Är detta katten som är dålig?


6 649 Inlägg
5 juni 2014
#6
robinostrom skrev:
Bytit olja, filter, tändstift och bytt tempgivare till motorstyrningen. Tankade även 50/50 etanol.

Fick ändrade värden, men fel ännu..

CO 0.0 (0.5)
CO 2500 0.0 (0.3)
HC 111 (100)
Lambda 1.04 (0.98-1.03)

Är detta katten som är dålig?

Nu har du haft i för mycket etanol (över huvudtaget)

Byt katalysator och kör på bensin.
Senast redigerat av Malheus (5 juni 2014)

De/Dem

31 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
#7
heeh okej ska nog köra på de.. måste man verkligen byta hela främre avgassystemet för att byta katten? är inte den relativt lätt å byta


866 Inlägg
5 juni 2014
#8
Prova med bensin nu är det för snål i blandningen. Men är osäker om du får ner HC med bara bensin. Men jag hade provat med det först. Bultarna till grenrören är oftast bortrostade

31 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
#9
ursäkta men förstod inte nånting av va du menade där haha..


866 Inlägg
7 juni 2014
#10
Du har 50/50 E 85 Bensin Så det blir för mycket då ditt lambda värde ligger på 1.04 nu och innan 0,98 så bränslesystemet har bottnat på berikningen med så mycket etanol. Med mer bensin så kan du hamna på 1.00 och HC brukar gå ner lite när du får rätt bränsle/luft blandning. Då du låg på 111 CH så är det nära för att du ska få den igenom. Så din katalysator funkar men dåligt. HC värdet borde ligga lägre med 1.04 i lambda. Men det ser inte omöjligt att få ner HC värdet om du får lambda värdet. Och om du vill byta katalysatorerna så är set lättast och ta ner hela systemet och svetsa dit några universal. Sitter 2 sidan om varandra på din har jag för mig. Men muttrarna på grenröret brukar rosta så man inte får tag med hylsa eller så går pinbultarna.

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juni 2014
#11
tekniknissen1 skrev:
Och etanolen förändrar HC,CO men lambda värdet är stabilt.

robinostrom skrev:
Bytit olja, filter, tändstift och bytt tempgivare till motorstyrningen. Tankade även 50/50 etanol.

Fick ändrade värden, men fel ännu..

CO 0.0 (0.5)
CO 2500 0.0 (0.3)
HC 111 (100)
Lambda 1.04 (0.98-1.03)

Är detta katten som är dålig?

Sakta nu. Det är trots allt den avancerade motortekniken som frågan ställs i.

Vi såg från början att lambdavärdet är lågt, detta trots att bensin idag innehåller etanol från början. HC kan man grovs översätta i hur sliten motorn är, vilka delar som hjälper att byta är som att spå i kaffesump, men ofta harm an tur med nya tänddelar, olja samt katalysator.

Dock hade jag börjat addera lite mera etanol för att hamna närmare den högre skalan av lambdavärdet, men inte 50% det är som facit visar för mycket.

25% etanol kanske och ring ur bilen så in i satan precis innan du ska in. Ta med besiktningsgubben på en åktur och snåla inte med gaspedalen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juni 2014
#12
Nä jag ångrar mig, vi låser. Dels är det inte avancerad motorteknik och dels finns det MÄNGDER av trådar om man orkar söka.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök