3337
Sök

(SAAB) Bilen svarade inte på gas och dog, nu får jag ej igång den. (SAAB)

12 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Har en Saab 9-3 2.0t från 99, nu är det så att när jag körde hem från skolan så började den gå lite ryckigt och den svarade inte på gasen sen så dog bilen. Nu får jag inte igång den överhuvudtaget. Bytte bränslefilter och tändstift förra veckan och den har funkat bra sen dess. Tändstiften var visserligen köpta på Biltema och någon sa att det kunde vara anledningen till att den inte startar så jag köpte "Riktiga stift" på Mekonomen men bilen vill ändå inte. Min fråga är vad kan felet vara? Har kollat säkringar till bränslepumpen, svårt att höra om pumpen låter eller inte när man vrider på tändningen. ( Startmotorn går runt som den ska ) . Hur kan jag se om Bensinpumpen verkligen är paj eller om det är Tändkassetten? eller nåt relä. Och vad tror ni är felet? Vet att det finns vevaxelgivare och sånt men då borde väl bilen gå igång när den svalnat och heller inte betett sig som den gjorde.

Tacksam om någon kunnig kan hjälpa till.

55 Inlägg
3 juni 2014
#2
hade ett liknande fel på min Vento då jag körde på motorvägen och helt plösligt sluta den svara och senare dog totalt,  i mitt fall var tändspolen kass. har du kollat så det finns gnista i tändstiften?

12 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
#3
Saab har en Tändkassett där alla spolar och tändhattar sitter på, hur kan jag se om det blir någon gnista då? måste inte stiften ha kontakt med jord? http://shop.klracing.se/bilder/artiklar … 2601_1.jpg
Senast redigerat av Saab9-3t (3 juni 2014)

12 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
#4
Kan man spraya startgas i Insuget för att utesluta om pumpen gått?

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
3 juni 2014
#5
Lyft på baksätet så har du en lucka (?) till bränslepumpen, lätt att höra om den är igång.
Yepp testa med startgas, går den igång så kan det vara pumpen, bränsletrycksregulatorn eller TK.
Senast redigerat av FordRSC (3 juni 2014)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

12 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
#6
Tack för svaren, ska felsöka imorgon, lyssna om pumpen låter, spraya startgas och se. Sen kanske det blir en sväng förbi skroten och kolla om de har en gammal tändkassett.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
3 juni 2014
#7
Saab9-3t skrev:
Tack för svaren, ska felsöka imorgon, lyssna om pumpen låter, spraya startgas och se. Sen kanske det blir en sväng förbi skroten och kolla om de har en gammal tändkassett.

Bättre att låna en TK, och skulle det vara det som är problemet så är det bättre att köpa nytt, om du vill behålla Saaben ett tag till... Bara trista om skrot TK tackar för sig efter någon månad!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

12 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
#8
Jo det har du rätt i, var ju inte jätte roligt att få ett haveri på motorvägen HAHA

12 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
#9
Löste sig, det var tändkassetten.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
6 juni 2014
#10
Saab9-3t skrev:
Löste sig, det var tändkassetten.

Underbart, bara ut och köra i fina vädret! smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE


Sök