sålde iväg min 318 för den kändes alldeles för slö, nu har ja en 95 328 istället som är mycket piggare.
märkte när ja provkörde att det lät nått litet tjut från bakdäcken, då sa han att det kom precis efter att han hade lämnat in den för handbroms byte? tjutandet kommer lite i olika hastigheter men försvinner så fort man drar lite i handbromsen, då kommer inga missljud alls. ibland så tjuter det inte alls.
tog den till min verkstad där vi kontrollera hjulen med att spinna dom så hårt vi kunde. Det låter inget så där jättekraftigt och det verkar inte vara glapp i bakhjulen. själv tycker ja att det låter normalt när man spinner bakdäcken. frågan är hur exakt ska det låta ifall när det är dags för byte? det kanske inte är så farligt just nu?
har läst jättemycket i olika forums men tyckte jag kunde fråga er som vet mycket.
Kan vara något i lager i differentialen som tjuter. Hjullager brukar ge mer ett "flygplansmotor" ljud som du lätt kan isolera genom att svänga med bilen höger och vänster för då ändras tonen.
Man kan också prova att rotera hjulet och hålla en hand på fjädern för att känna efter vibrationer och ojämnheter, känner man det så är lagret dåligt. Själv tycker jag däremot att det räcker med att vicka på hjulen när man misstänker hjullager.
Kan vara något i lager i differentialen som tjuter. Hjullager brukar ge mer ett "flygplansmotor" ljud som du lätt kan isolera genom att svänga med bilen höger och vänster för då ändras tonen.
Man kan också prova att rotera hjulet och hålla en hand på fjädern för att känna efter vibrationer och ojämnheter, känner man det så är lagret dåligt. Själv tycker jag däremot att det räcker med att vicka på hjulen när man misstänker hjullager.
känns inget speciellt när man svänger utan det kommer lite tjutande bara när man kör rakt och det försvinner när man drar lite i handbromsen,
ska det verkligen låta illa innan man misstänker hjullager eller måste man byta direkt vid minsta missljud?
finns inget spel eller glapp när jag försöker ta i hjulen annars, för att se om det glappar.
ska det vara knäpptyst när man snurrar i hjulet eller?
Kan vara något i lager i differentialen som tjuter. Hjullager brukar ge mer ett "flygplansmotor" ljud som du lätt kan isolera genom att svänga med bilen höger och vänster för då ändras tonen.
Man kan också prova att rotera hjulet och hålla en hand på fjädern för att känna efter vibrationer och ojämnheter, känner man det så är lagret dåligt. Själv tycker jag däremot att det räcker med att vicka på hjulen när man misstänker hjullager.
känns inget speciellt när man svänger utan det kommer lite tjutande bara när man kör rakt och det försvinner när man drar lite i handbromsen,
ska det verkligen låta illa innan man misstänker hjullager eller måste man byta direkt vid minsta missljud?
finns inget spel eller glapp när jag försöker ta i hjulen annars, för att se om det glappar.
ska det vara knäpptyst när man snurrar i hjulet eller?
Jag är tyvärr ingen expert på hjullager men de gånger jag har varit med om trasiga lager så har det alltid låtit tydligt "flygplansmotor" och varit glapp i hjulet man har vickat på det. Aldrig att de har tjutit, men min erfarenhet är inte stor så kanske de tjuter i vissa fall.
Kan vara något i lager i differentialen som tjuter. Hjullager brukar ge mer ett "flygplansmotor" ljud som du lätt kan isolera genom att svänga med bilen höger och vänster för då ändras tonen.
Man kan också prova att rotera hjulet och hålla en hand på fjädern för att känna efter vibrationer och ojämnheter, känner man det så är lagret dåligt. Själv tycker jag däremot att det räcker med att vicka på hjulen när man misstänker hjullager.
känns inget speciellt när man svänger utan det kommer lite tjutande bara när man kör rakt och det försvinner när man drar lite i handbromsen,
ska det verkligen låta illa innan man misstänker hjullager eller måste man byta direkt vid minsta missljud?
finns inget spel eller glapp när jag försöker ta i hjulen annars, för att se om det glappar.
ska det vara knäpptyst när man snurrar i hjulet eller?
Jag är tyvärr ingen expert på hjullager men de gånger jag har varit med om trasiga lager så har det alltid låtit tydligt "flygplansmotor" och varit glapp i hjulet man har vickat på det. Aldrig att de har tjutit, men min erfarenhet är inte stor så kanske de tjuter i vissa fall.
tack för svar endå. känns ingen glapp eller spel när man spinner eller tar i hjulen, sen när man spinner hjulen låter det inget speciellt mycket, drar man i handbroms så försvinner allt.
Känner du inget glapp i hjulet så ska det ju inte vara hjullagret allafall... glappet brukar alltid kännas långt innan det börjar låta...
Det är väl helt enkelt handbromsen som låter, eftesom det slutar låta när du drar åt den lite bromsbackarna e ju nya säger du så dom ligger väll precis emot så det uppstår ett oljud... kör med handbromsen i så dom slits ner en bit så försvinner ljudet förhoppninsvis sen
Känner du inget glapp i hjulet så ska det ju inte vara hjullagret allafall... glappet brukar alltid kännas långt innan det börjar låta...
Det är väl helt enkelt handbromsen som låter, eftesom det slutar låta när du drar åt den lite bromsbackarna e ju nya säger du så dom ligger väll precis emot så det uppstår ett oljud... kör med handbromsen i så dom slits ner en bit så försvinner ljudet förhoppninsvis sen
Annars så höjjer du bara på stereon
Haha det gjorde jag på min gamla 520 när fläktremmen skrek.. slutade med att den gick av och motorn började koka.. Ljudet försvann dock
lämnade in bilen för några dar sen på en verkstad där meken körde runt bilen och testade. han sa att det inte var nån problem eller oljud från hjullager, känns väldigt skönt att höra iaf^^
Fullt allvar. Kör i 50-60 och pumpa med handbromsen upp-ner-upp-ner så ska du se att den motioneras. Självklart ska du hålla inne knappen och inte låsa hjulen!
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Fullt allvar. Kör i 50-60 och pumpa med handbromsen upp-ner-upp-ner så ska du se att den motioneras. Självklart ska du hålla inne knappen och inte låsa hjulen!
ska pröva det;) hoppas du inte skojar bara; för jag vet att ljuden försvinner helt när man drar upp handbromsen medans man kör men bara ett klick