3010
Sök

Bromsarna tar i botten och jag måste pumpa på pedalen för att få upp tryck. [Saab 9,3]

12 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
Hej,

Ska försöka förklara mig kortfattat. Det började med att jag bytte belägg och skivor runt om på bilen och efter det tyckte jag att bromsarna tog helt okej men jag ville försöka få pedalen mer stum så jag bestämde mig för att lufta system. Det slutar med att jag drar av nippeln på ett framok så jag bestämmer mig för att köpa nya Bromsok där fram. Jag sätter dit dem och luftar systemet på det traditionella sättet, alltså att en sitter i och pumpar upp ett tryck och den andra vrider på nippeln vid Oket. Något tryck blev det inte direkt och då tänkte jag genast att fan nu har jag pajjat någon packning i huvudbromscylindern eftersom jag råkade trycka pedalen i botten. Så jag skickade efter en ny cylinder på skroten. Efter att jag monterat den så går den fortfarande i botten och nu går det inte ens att pumpa upp något tryck så jag får låna en sån där bromsluftare där man kopplar den via däcket och sätter tryck på bromsvätskebehållaren och sedan går man runt och vrider på nipplarna. Jag luftar bilen runt om ca 3 ggr och jag ser att det kommer en del luft ifrån oken. Jag går in och sätter mig i bilen och märker att pedalen tar, dock endast när jag har bromsluftaren kopplad till bromsvätskebehållaren. Jag testar och köra och självklart så funkar inte bromsarna nu heller och jag måste sitta och pumpa för att kunna bromsa. Nu håller jag på att bli galen och jag fattar inte vad felet kan vara, har fan luftat ihjäl mig. Är det fortfarande luft i systemet eller är det något annat fel ??
Kan tillägga att det inte finns något läckage, har kollat runt.

Riktigt tacksam för svar.
Senast redigerat av Saab9-3t (19 juni 2014)

1 365 Inlägg
19 juni 2014
Ja då finns det ett sätt som nästan alltid fungerar. Det är att du kör vacuum sug vid nipplarna samtidigt som du har övertryck genom påfyllningen. Har du en adapter som passar perfekt? Det måste vara tätt för övertrycket...innan du ens öppnar trippeln det minsta så ser du till att dra på kompressorn med suget. Sen öppnar du jäkligt lite och stänger nippeln innan du stänger av kompressorn/bromsluftaren. Detta är den enda metoden som funkar för mig annars blir det som du upplever

451 Inlägg
19 juni 2014
Du har satt bromsoket uppe och ner dvs ett höger ok på vänster sida och tvärtom

Nippen skall vara på översida och inte nedersidan

12 Inlägg
23 juni 2014
Trådstartare
Allt löste sig , hade satt högra bromsoket på vänster sida. Att det äns går att förväxla dem .. aja skönt att det ordna sig.
Tack JUSTer !!!!

451 Inlägg
24 juni 2014
Varsågod smile

Sök