2522
Sök

Sänkfjädring på Audi a3 1.8T -01 sportchassi = stötigt

21 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
#1
Tjenis.

Har nyligen införskaffat mig en steg två chippad A3 1.8t -01 med sportchassi. Bor i en stad som älskar fartgupp, vägrenoveringar och där det finns en hel del vägar av mindre bra kvalité (grus).
Det satt 18" fälgar på denna bil från början och det första jag gjorde var att skifta hjul från en annan 1.8 jag har med 17".

Nu har förra ägaren satt i sänkfjädring då ena fjädern gått av eller var sprucken i en besiktningskontroll.

Jag kan väl säga att jag gillar den stumma känslan på bilen, att den inte svajjar något i rondeller eller kurvor osv. Men jag gillar verkligen inte rädslan för att undersidan ska skrapa i varje gång man tar sig över ett mindre hinder på vägbanan.

Har kollat på lite olika sidor angående nya fjädrar, och verkar som om reservdelar.se har billiga fjädrar.
Vilka ska jag satsa på för att få "normal" fjädring på bilen så den inte slår i diverse saker längs vägarna?

Skulle behöva lite rådgivning från mer erfarna sportchassiägare som pysslat med detta tidigare.
Tack på förhand smile


Avstängd
10 388 Inlägg
21 juni 2014
#2
Bzr skrev:
Tjenis.

Har nyligen införskaffat mig en steg två chippad A3 1.8t -01 med sportchassi. Bor i en stad som älskar fartgupp, vägrenoveringar och där det finns en hel del vägar av mindre bra kvalité (grus).
Det satt 18" fälgar på denna bil från början och det första jag gjorde var att skifta hjul från en annan 1.8 jag har med 17".

Nu har förra ägaren satt i sänkfjädring då ena fjädern gått av eller var sprucken i en besiktningskontroll.

Jag kan väl säga att jag gillar den stumma känslan på bilen, att den inte svajjar något i rondeller eller kurvor osv. Men jag gillar verkligen inte rädslan för att undersidan ska skrapa i varje gång man tar sig över ett mindre hinder på vägbanan.

Har kollat på lite olika sidor angående nya fjädrar, och verkar som om reservdelar.se har billiga fjädrar.
Vilka ska jag satsa på för att få "normal" fjädring på bilen så den inte slår i diverse saker längs vägarna?

Skulle behöva lite rådgivning från mer erfarna sportchassiägare som pysslat med detta tidigare.
Tack på förhand smile
Har ju sportchassi på min också. Det är då uppstyvat och sänkt original (vilket du säkerligen redan vet). För min del fungerar det bra, inte stött på något  där det gått i. Stötigt? Ptja; stötigare än en kärra utan sportchassi iaf.

Så jag skulle säga; kör på originalfjädrar för sportchassi

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

21 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
Bzr skrev:
Bla bla
Har ju sportchassi på min också. Det är då uppstyvat och sänkt original (vilket du säkerligen redan vet).
Jo, tagit reda på lite information och förra ägaren informerade mig om det också. Ljudisolerad interiör också om jag inte förstått fel smile?

Men vilka ska man ta sen? Blir som smått vilsen på sidan roll
http://www.bildelaronline24.se/audi/a3- … 3/fjadring


Avstängd
10 388 Inlägg
22 juni 2014
#4
Bzr skrev:
it_mutt skrev:
Bzr skrev:
Bla bla
Har ju sportchassi på min också. Det är då uppstyvat och sänkt original (vilket du säkerligen redan vet).
Jo, tagit reda på lite information och förra ägaren informerade mig om det också. Ljudisolerad interiör också om jag inte förstått fel smile?

Men vilka ska man ta sen? Blir som smått vilsen på sidan roll
http://www.bildelaronline24.se/audi/a3- … 3/fjadring
Ehm...tog en titt, och jag ska erkänna att jag inte blev det minsta klokare där, så från den sidan vågar jag inte säga något om vilka du bör ta alls. Däremot satt jag och tittade på nytt runt om till min, ska se om jag var duktig o sparade länken för framtida inköp, men, det får jag återkomma om

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
22 juni 2014
#5
Vad är det för sänkfjädrar på nu? Sänkfjädrar sänker ju sällan så pass mycket att du börjar skrapa sönder bilen... Jag kör själv bilar som är mycket lägre än 40-60-sänkningar och det skrapar inte i så mycket som man kan tro, så är det bara sänkningsfjädrar så låter det ju skumt om du kör sönder underredet... smile Prova stanna när du står på en vägbula (där det kan göras säkert givetvis!) och titta snabbt under bilen hur när du är smile Oftast är det inte så nära som man tror.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

21 Inlägg
23 juni 2014
Trådstartare
#6
rickylicious skrev:
Vad är det för sänkfjädrar på nu? Sänkfjädrar sänker ju sällan så pass mycket att du börjar skrapa sönder bilen... Jag kör själv bilar som är mycket lägre än 40-60-sänkningar och det skrapar inte i så mycket som man kan tro, så är det bara sänkningsfjädrar så låter det ju skumt om du kör sönder underredet... smile Prova stanna när du står på en vägbula (där det kan göras säkert givetvis!) och titta snabbt under bilen hur när du är smile Oftast är det inte så nära som man tror.
Vet ej, ska kolla med förra ägaren som satte på de. Men jag tror jag har en körstil som föredrar normal fjädring och slaglängd. Vägarna här uppe är inte de bästa direkt, sen kommer vintersäsongen längre fram också smile. Funderar på om jag ska ta några begagnade från bildelsbasen.


21 Inlägg
23 juni 2014
Trådstartare
#7
"Tjena! Det är 35mm sänkfjädrar. Sportchassiet i sig är 20mm lägre än vanligt. Jag trodde dom 20 skulle räknas in i dom 35 som fjädrarna sänker, men så är inte fallet. Så det blir att bilen är sänkt totalt 55mm nu". /förra ägaren

Lite väl lågt för min smak :-) .

Men det finns kanske någon här som sänkt från original och har fyra standard fjädrar till sportchassi över till salu?


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
23 juni 2014
#8
Har du 20 millimeter sänkning, och byter ut det mot 35 millimeter, då är det ju 35 millimeter du har sänkt... Hur kan det bli 55 millimeter? Han har ju tagit bort fjädrarna som sänkte 20 millimeter? Eller innebär sportchassi något annat som jag missar? smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

21 Inlägg
23 juni 2014
Trådstartare
#9
Ja jag blev än mer förvirrad nu. Är inte sportchassi ett tillval?


Avstängd
10 388 Inlägg
23 juni 2014
#10
Bzr skrev:
Ja jag blev än mer förvirrad nu. Är inte sportchassi ett tillval?
Jo. Dock ingår det/är standard om man köper en "Ambition" eller "S3"
Senast redigerat av it_mutt (23 juni 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

21 Inlägg
24 juni 2014
Trådstartare
#11
rickylicious skrev:
Har du 20 millimeter sänkning, och byter ut det mot 35 millimeter, då är det ju 35 millimeter du har sänkt... Hur kan det bli 55 millimeter? Han har ju tagit bort fjädrarna som sänkte 20 millimeter? Eller innebär sportchassi något annat som jag missar? smile
Det stämmer nog. Ringde precis motorcentralen (aukt. återf. i umeå) och han sade också samma som du. Luskade även fram att kostnaden för samma fjädrar som satt i bilen från start skulle gå på 1281:- fram pr/styck och 1113:- bak/styck. En totalkostnad på 4788:-
Kändes lite väl mycket för att bara få original fjädring i bilen för att höja den 15mm.

Försökte få fram originalnummer på fjädrarna men det ville han ej, inte heller lämna ut dimension eller färgkodning.

Finns ju en hel del fjädrar på bildelsbasen, men känns som jag chansar lite då jag tittar då jag inte vet färgkodning eller något alls på de som ska på.

Någon som vet vilken färgkod jag ska ha, dimension, eller någon som sänkt sin bil från original som har fyra hyfsade originalfjädrar till salu? Det måste ju finnas folk här i forumet tycker jag smile


Avstängd
10 388 Inlägg
24 juni 2014
#12
Bzr skrev:
rickylicious skrev:
Har du 20 millimeter sänkning, och byter ut det mot 35 millimeter, då är det ju 35 millimeter du har sänkt... Hur kan det bli 55 millimeter? Han har ju tagit bort fjädrarna som sänkte 20 millimeter? Eller innebär sportchassi något annat som jag missar? smile
Det stämmer nog. Ringde precis motorcentralen (aukt. återf. i umeå) och han sade också samma som du. Luskade även fram att kostnaden för samma fjädrar som satt i bilen från start skulle gå på 1281:- fram pr/styck och 1113:- bak/styck. En totalkostnad på 4788:-
Kändes lite väl mycket för att bara få original fjädring i bilen för att höja den 15mm.

Försökte få fram originalnummer på fjädrarna men det ville han ej, inte heller lämna ut dimension eller färgkodning.

Finns ju en hel del fjädrar på bildelsbasen, men känns som jag chansar lite då jag tittar då jag inte vet färgkodning eller något alls på de som ska på.

Någon som vet vilken färgkod jag ska ha, dimension, eller någon som sänkt sin bil från original som har fyra hyfsade originalfjädrar till salu? Det måste ju finnas folk här i forumet tycker jag smile
Färgkodningen (antal prickar osv) är en djungel, halvt hopplöst att veta om man inte har. Men, det bör gå att rota fram...frågan är väl hur tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

21 Inlägg
25 juni 2014
Trådstartare
#13
Jag gör väl som så då att jag ringer varenda bildemofirma på bildelsbasen som har fjädrar tills jag hittar någon som vet vad som ska in I min bil :-) . postar resultat då jag vet mer.



Sök