3517
Sök

Volvo 740 16v eller volvo 740 gl? motorbyte

Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
7 juli 2014
Trådstartare
#1
Tjenare
jag ber om ursäkt att jag frågar om sådant som det finns info om. och att jag gjort trådar som liknar innan.

har ett par frågor och hoppas kunna få seriösa svar.

1: är 16v slöa?
2: hur brukar en väl servad b230f vara?
3: om bilen togs i trafik 1988-01-..! är det en LH 2,2 eller 2,4. alltså b230F
4: vilket är lättast! byta b234f till b230ft/fk eller b230f till b230fk/ft?
hur mycket kan det kosta utan donatorbil?

och vad behövs göras?

om jag tar en GL och om den har m47, och byter motor till fk/ft. skulle jag skulle kunna sätta in m46?

går det att regbessa sen.


1 677 Inlägg
7 juli 2014
#2
1. Lite mer fart än gl men satsa på turbo ist!
2. Inget knack, jämn tomgång, pigg osv osv...
3. LH 2,2
4. Spelar ingen roll, blir "lätt" bara du har LH 2,4

5. Ja, du kan regga med m46....

Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
7 juli 2014
Trådstartare
#3
gromitSWE skrev:
1. Lite mer fart än gl men satsa på turbo ist!
2. Inget knack, jämn tomgång, pigg osv osv...
3. LH 2,2
4. Spelar ingen roll, blir "lätt" bara du har LH 2,4

5. Ja, du kan regga med m46....

Så det är säkert att den har LH 2,2?

Vad måste göras isåfall för att byta till fk/ft


Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 juli 2014
#4
88B är från Juli 88, men har du felkodsboxen på vänster fjädertorn är det 2.4.
Om du ska byta till en B230 i en bil med B234 åker du på att byta framvagnsbalk om du inte fixar motorfästena själv.

Jonas

6 634 Inlägg
7 juli 2014
#5
Volvofantasten skrev:
1: är 16v slöa?
2: hur brukar en väl servad b230f vara?

B230F:
114 HP @ 5400 RPM
0-100: 11.6s
Top Speed: 181 Km/h

B234F:
153 HP @ 5700 RPM
0-100 :10.2s
Top Speed: 192 Km/h

B230FT:
154 HP @ 4800 RPM
0-100: 9.7s
Top Speed: 193 Km/h

Källa: http://www.ultimatespecs.com/car-specs/Volvo/M721/740

Men har du turbo blir det enklare att trimma..

De/Dem

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 juli 2014
#6
Malheus skrev:
B230FT:
154 HP @ 4800 RPM
0-100: 9.7s
Top Speed: 193 Km/h

Källa: http://www.ultimatespecs.com/car-specs/Volvo/M721/740

Men har du turbo blir det enklare att trimma..

Men från 1990, det året B230FT fick LH 2.4 är det 165hk

Jonas

Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
7 juli 2014
Trådstartare
#7
Så det finns turbomotorer med LH 2,2?
Annars vad måste jag göra?


Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 juli 2014
#8
Ja 740/760 turbo med B230FT 85-89 har LH 2.2

Jonas

Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
7 juli 2014
Trådstartare
#9
okej , tack för alla svaren.

kollade på chip till b230f men hittar bara som passar LH2,4

FInns det som passar 2,2? altså bränsle och tändning


762 Inlägg
7 juli 2014
#10
Volvofantasten skrev:
okej , tack för alla svaren.

kollade på chip till b230f men hittar bara som passar LH2,4

FInns det som passar 2,2? altså bränsle och tändning

Nej, det finns inga chip till det styrsystemet. smile


Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
7 juli 2014
Trådstartare
#11
Garagemuppen skrev:
Volvofantasten skrev:
okej , tack för alla svaren.

kollade på chip till b230f men hittar bara som passar LH2,4

FInns det som passar 2,2? altså bränsle och tändning

Nej, det finns inga chip till det styrsystemet. smile

Okej, vad kan det kosta att göra om till LH 2,4?


762 Inlägg
7 juli 2014
#12
Volvofantasten skrev:
Garagemuppen skrev:
Volvofantasten skrev:
okej , tack för alla svaren.

kollade på chip till b230f men hittar bara som passar LH2,4

FInns det som passar 2,2? altså bränsle och tändning

Nej, det finns inga chip till det styrsystemet. smile

Okej, vad kan det kosta att göra om till LH 2,4?

Du måste byta ut hela styrsystemet, så det beror på hur billigt du kan få tag i en kabelhärva med tillhörande boxar. smile

Det finns en hel del trådar och information om hur man gör detta smile


Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
7 juli 2014
Trådstartare
#13
Garagemuppen skrev:
Volvofantasten skrev:
Garagemuppen skrev:

Nej, det finns inga chip till det styrsystemet. smile

Okej, vad kan det kosta att göra om till LH 2,4?

Du måste byta ut hela styrsystemet, så det beror på hur billigt du kan få tag i en kabelhärva med tillhörande boxar. smile

Det finns en hel del trådar och information om hur man gör detta smile

så det är helt klart att den är en LH2,2?


Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
8 juli 2014
Trådstartare
#14
Tänkte, hur mycket ger ett sådant chip?

Jag har annars tänkt! Planad 531 topp,hur mycket ska man plana?
Har möjlighet till det gratis! Hur gör man efter för att få allt att lira?
Sen elfläkt extraktorgrenrör och 2,5 tum! Vad kan det ge utan chip?

Eller har ni nån annan "billig" setup?


Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
8 juli 2014
Trådstartare
#15
Tjenare alla.

Jag har en massa funderingar angående detta med bil.
Nu blir detta väldigt off topic men tyckte en ny tråd var dumt.

Jag har hittat en fräsh 740 GL med en b230F LH2,2 som han har servat väl mm.
Jag har varit inne på en 16V men har börjat kolla och det är lång resväg att hitta en.

Om jag skulle köpa GLn istället. Har då tänkt ett rent motortrim.
En 531 topp som ska planas, vilket min pappa kan göra på jobbet. hur mycket bör man plana?
och sen porta och vad gör man då? hört att man kan göra det själv.
En vassare kam! vad ska man köra med för att få ut mest med?
hur gör man med kamrem? läst att man ska ha kortare? ställbart kamdrev, vad är det?
Sen ett extraktorrör med 2,5tum. och elfläkt och kanske sportluftfilter! går biltema att använda?

vad kan det ge i runda slängar? 115 orginal. trimmad: 150-160?

och då är frågan. om man har 150, går det att jämföra imot 16v?

eller tex 850 GLE 140 hk 2,5 L orginal. då jag tycker den är riktigt seg.


Mycket tacksam för svar på dessa frågor.


Forummoderator
26 361 Inlägg
8 juli 2014
#16
Volvofantasten skrev:
Tjenare alla.

Jag har en massa funderingar angående detta med bil.
Nu blir detta väldigt off topic men tyckte en ny tråd var dumt.

Jag har hittat en fräsh 740 GL med en b230F LH2,2 som han har servat väl mm.
Jag har varit inne på en 16V men har börjat kolla och det är lång resväg att hitta en.

Om jag skulle köpa GLn istället. Har då tänkt ett rent motortrim.
En 531 topp som ska planas, vilket min pappa kan göra på jobbet. hur mycket bör man plana?
och sen porta och vad gör man då? hört att man kan göra det själv.
En vassare kam! vad ska man köra med för att få ut mest med?
hur gör man med kamrem? läst att man ska ha kortare? ställbart kamdrev, vad är det?
Sen ett extraktorrör med 2,5tum. och elfläkt och kanske sportluftfilter! går biltema att använda?

vad kan det ge i runda slängar? 115 orginal. trimmad: 150-160?

och då är frågan. om man har 150, går det att jämföra imot 16v?

eller tex 850 GLE 140 hk 2,5 L orginal. då jag tycker den är riktigt seg.


Mycket tacksam för svar på dessa frågor.

Alla dessa svar finns redan ställda och besvarade bara man söker i forumet..

1. Plana ett par mm. Då slipper du kortare rem.
2. Läs på om bland annat matchportning.
3. Beroende på hur du vill ha registret, läs på om originalkammar eller eftermarknadskammar.
4. Planar man tillräckligt mycket så måste man ha en kortare rem. Lämpligtvis en Ford-rem om jag minns rätt.
Till detta har man då lämpligtvis ett ställbart kamdrev, så allt lirar bra ihop.
5. Biltema funkar väl, men ha inte för stora förhoppningar på ett öppet filter. Ger mest bara placeboeffekt.

6. Original: 115. Trimmad: 130..ich?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
8 juli 2014
Trådstartare
#17
Mack skrev:
Volvofantasten skrev:
Tjenare alla.

Jag har en massa funderingar angående detta med bil.
Nu blir detta väldigt off topic men tyckte en ny tråd var dumt.

Jag har hittat en fräsh 740 GL med en b230F LH2,2 som han har servat väl mm.
Jag har varit inne på en 16V men har börjat kolla och det är lång resväg att hitta en.

Om jag skulle köpa GLn istället. Har då tänkt ett rent motortrim.
En 531 topp som ska planas, vilket min pappa kan göra på jobbet. hur mycket bör man plana?
och sen porta och vad gör man då? hört att man kan göra det själv.
En vassare kam! vad ska man köra med för att få ut mest med?
hur gör man med kamrem? läst att man ska ha kortare? ställbart kamdrev, vad är det?
Sen ett extraktorrör med 2,5tum. och elfläkt och kanske sportluftfilter! går biltema att använda?

vad kan det ge i runda slängar? 115 orginal. trimmad: 150-160?

och då är frågan. om man har 150, går det att jämföra imot 16v?

eller tex 850 GLE 140 hk 2,5 L orginal. då jag tycker den är riktigt seg.


Mycket tacksam för svar på dessa frågor.

Alla dessa svar finns redan ställda och besvarade bara man söker i forumet..

1. Plana ett par mm. Då slipper du kortare rem.
2. Läs på om bland annat matchportning.
3. Beroende på hur du vill ha registret, läs på om originalkammar eller eftermarknadskammar.
4. Planar man tillräckligt mycket så måste man ha en kortare rem. Lämpligtvis en Ford-rem om jag minns rätt.
Till detta har man då lämpligtvis ett ställbart kamdrev, så allt lirar bra ihop.
5. Biltema funkar väl, men ha inte för stora förhoppningar på ett öppet filter. Ger mest bara placeboeffekt.

6. Original: 115. Trimmad: 130..ich?

om jag citerar wikipedia
"Trimsats till B230F. Bestod av VX-kamaxel och 531-topplock. Motorn utvecklade sedan 136 hk och 185 Nm.
"

så måste det andra ge mer??


Forummoderator
26 361 Inlägg
8 juli 2014
#18
Volvofantasten skrev:
Mack skrev:
Volvofantasten skrev:
Tjenare alla.

Jag har en massa funderingar angående detta med bil.
Nu blir detta väldigt off topic men tyckte en ny tråd var dumt.

Jag har hittat en fräsh 740 GL med en b230F LH2,2 som han har servat väl mm.
Jag har varit inne på en 16V men har börjat kolla och det är lång resväg att hitta en.

Om jag skulle köpa GLn istället. Har då tänkt ett rent motortrim.
En 531 topp som ska planas, vilket min pappa kan göra på jobbet. hur mycket bör man plana?
och sen porta och vad gör man då? hört att man kan göra det själv.
En vassare kam! vad ska man köra med för att få ut mest med?
hur gör man med kamrem? läst att man ska ha kortare? ställbart kamdrev, vad är det?
Sen ett extraktorrör med 2,5tum. och elfläkt och kanske sportluftfilter! går biltema att använda?

vad kan det ge i runda slängar? 115 orginal. trimmad: 150-160?

och då är frågan. om man har 150, går det att jämföra imot 16v?

eller tex 850 GLE 140 hk 2,5 L orginal. då jag tycker den är riktigt seg.


Mycket tacksam för svar på dessa frågor.

Alla dessa svar finns redan ställda och besvarade bara man söker i forumet..

1. Plana ett par mm. Då slipper du kortare rem.
2. Läs på om bland annat matchportning.
3. Beroende på hur du vill ha registret, läs på om originalkammar eller eftermarknadskammar.
4. Planar man tillräckligt mycket så måste man ha en kortare rem. Lämpligtvis en Ford-rem om jag minns rätt.
Till detta har man då lämpligtvis ett ställbart kamdrev, så allt lirar bra ihop.
5. Biltema funkar väl, men ha inte för stora förhoppningar på ett öppet filter. Ger mest bara placeboeffekt.

6. Original: 115. Trimmad: 130..ich?

om jag citerar wikipedia
"Trimsats till B230F. Bestod av VX-kamaxel och 531-topplock. Motorn utvecklade sedan 136 hk och 185 Nm.
"

så måste det andra ge mer??

I så fall antar jag du är en av dom som stenhårt tror på att ett sportluftfilter ger 10-15 hästkrafter?
Jag menar, det brukar ju stå så på förpackningarna?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
16 juli 2014
Trådstartare
#19
Tjenare alla igen

jag har funderingar på att köpa en volvo 740.
Men jag kommer vilja kasta in en turbomotor. men om jag skaffar en en 740 med LH 2,2 så har jag hört att det ska bli jobbigare.
men om jag köper en b230et från en 86-87 årsmodell. Har den LH 2,2? och är det lika lätt då som om man skulle ha en LH 2,4 740 och byta till b230fk/ft lh 2,4?

mvh Volvofantasten

MYCKET MYCKET TACKSAM FÖR SVAR


Bakhjulsdriven
338 Inlägg

Sök