Hej! Jag märkte idag när jag var ute och åkte att det lät högt och konstigt från vänster framdäck. Det är speciellt när man bromsar/åker låg hastighet. Fotbromsen och handbromsen fungerar som de ska, Kan det vara något som gått sönder? Kan nästan ingenting om bilar därför jag hoppas på ett svar här. Det är en V70n -04 Kan lägga till att det typ dånar när jag bromsar lite hårdare samt pyser det när jag bromsar lätt Har några bilder om det kanske hjälper, vet inte vad jag ska ta kort på. Det saknas typ en bit av bromsskivan. http://imgur.com/8t2kGsj,ofyDnUu,tT55zum
Ett dånande/morrande ljud kan vara ett missljud i hjullagret. Kolla med en däckverkstad om de kan spinna hjulet åt dej, så kan man iaf utesluta det. Kolla efter skador/slitage på däcket, det kan också göra att det låter illa.
Hmm du kan nog byta belägg o skiva. Slitits ner i ytterkant på skivan o tittar du på klossarna är det nog bara metall kvar.
Skivorna ser ju skitfina ut? Den lilla "fliken" som är väck på ett ställe har ingen betydelse alls. Och har han belägg kvar (vilket varken du el jag kan se) så ska ju inte de bytas heller..
Vad jag kan se har spåret i ytterkant blivit grövre än resten, men absolut en gissning. O skitfina?? Undrar om du har samma bild, kanske lite överdrivet
Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Vad jag kan se har spåret i ytterkant blivit grövre än resten, men absolut en gissning. O skitfina?? Undrar om du har samma bild, kanske lite överdrivet
Skitfina kanske var att ta i. Men de ser heeelt okej ut!
rostkanten är normal för en använd skiva men ser man en sådan ljus rand på skivan brukar det vara orsakat av att belägget är slut och ligger stål mot stål..
skivan kan vara okej att använda igen om spåret inte blivit djupare än resten av ytan men ser det ut sådär ska man inte åka en meter innan man tagit en ordentlig titt på beläggen.
skivan kan vara okej att använda igen om spåret inte blivit djupare än resten av ytan men ser det ut sådär ska man inte åka en meter innan man tagit en ordentlig titt på beläggen.
antar att det är okej att åka till en verkstad? Kan inget om detta.
skivan kan vara okej att använda igen om spåret inte blivit djupare än resten av ytan men ser det ut sådär ska man inte åka en meter innan man tagit en ordentlig titt på beläggen.
antar att det är okej att åka till en verkstad? Kan inget om detta.
Bara o kolla med lampa på bromsklossarna om där är något kvar. Det som låter vid lugn inbromsning isåfall är varnaren för dåliga belägg, en plåtbit som går in mot skivan från beläggen. Kör lugnt till verkstan bara
Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
skivan kan vara okej att använda igen om spåret inte blivit djupare än resten av ytan men ser det ut sådär ska man inte åka en meter innan man tagit en ordentlig titt på beläggen.
Så länge belägget tar på 50% el mer av skivan så är det ingen fara. Bara onödigt att kasta pengar på nya skivor om de rullar nåt år till. Vill man absolut ha jämn yta så går det att svarva så länge de är tillräckligt tjocka
Hej! Kolla beläggens tjocklek! Nya belägg är ca 10mm tjocka. Byt belägg själv, det är lätt! Bort med bromsoket (det som håller beläggen på plats) Oket sitter fast med två stycken skruvar, oftast av modell insex! När du tagit bort bromsoket så är beläggen lösa! Hur enkelt som helst!
skivan kan vara okej att använda igen om spåret inte blivit djupare än resten av ytan men ser det ut sådär ska man inte åka en meter innan man tagit en ordentlig titt på beläggen.
Så länge belägget tar på 50% el mer av skivan så är det ingen fara. Bara onödigt att kasta pengar på nya skivor om de rullar nåt år till. Vill man absolut ha jämn yta så går det att svarva så länge de är tillräckligt tjocka
Det måste va det dummaste jag hört . Lär ni er det på kurserna? är skivans tjocklek som avgör om den är kass Kan säga att med största sanolikhet döms skivan ut av verkstad. Sen tar en normal kloss hela ytan annars är det felmonterat o rent livsfarligt
Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
O där tackar vi svensk bilprovning för visat intresse. Som jag misstänkte är dina belägg tokslut. Som tidigare skrev är det lätt att byta . Annars kör väldigt lugnt till verkstad då du nog har lite sämre broms numera
Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
O där tackar vi svensk bilprovning för visat intresse. Som jag misstänkte är dina belägg tokslut. Som tidigare skrev är det lätt att byta . Annars kör väldigt lugnt till verkstad då du nog har lite sämre broms numera
Tack för hjälpen, får lämna in imorgon. Hoppas det inte är jättedyrt bara.
Lämnar du hos en mindre verkstad är det nog billigare. Vet att toyota tog 1900 plus material för bromsklossbyte för några år sen. Har du ingen i släkt/vänskap som kan hjälpa dig byta? Vet ej var du kommer ifrån men nån på forumet kanske kan fixa det till dig för en liten slant.
Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Lämnar du hos en mindre verkstad är det nog billigare. Vet att toyota tog 1900 plus material för bromsklossbyte för några år sen. Har du ingen i släkt/vänskap som kan hjälpa dig byta? Vet ej var du kommer ifrån men nån på forumet kanske kan fixa det till dig för en liten slant.
Bor I fagersta (6 mil ifrån västerås). Finns det någon som kan hjälpa mig i närheten så är jag intresserad. Har tyvärr ingen i släkten som kan något om bilar.