3168
Sök

Volvo S60 T5 - Vs - Saab 9-5 Aero

5 Inlägg
30 november 2006
Trådstartare
#1
Årsmodell -02, runt 12000 mil, bra utr. m.m.
Vilket tycker ni är bäst att välja..  För och nackdelar välkommnas!

Biltokig
345 Inlägg
30 november 2006
#2
Saab 9-5 tycker jag personligen gör sig bättre som kombi i den årsmodellen. Tycker däremot inte att en S60 är så lätt att modifiera då den känns ganska klumpig IMO. Tycker du ska köra på 9-5an hur som helst!

5 Inlägg
30 november 2006
Trådstartare
#3
TyranN skrev:
Saab 9-5 tycker jag personligen gör sig bättre som kombi i den årsmodellen. Tycker däremot inte att en S60 är så lätt att modifiera då den känns ganska klumpig IMO. Tycker du ska köra på 9-5an hur som helst!
Jo om det blir 9-5 så är det kombin som är aktuell.. Och modifieringar kommer det att bli, hehe..
Senast redigerat av toreld (30 november 2006)

Streetracer
53 Inlägg
30 november 2006
#4
9-5an helt klart.

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

Yrkesförare
1 073 Inlägg
30 november 2006
#5
Men jisses. Valet är ju självklart. Volvon såklart, mycket bättre, mycket snyggare!!

OBS: ingen insnöad Volvobög, har en del erfarenhet av 9-5:an oxå.

1 414 Inlägg
30 november 2006
#6
Saab har bättre stolar, bättre översikt i instrumenteringen, mer standard utrustning, mindre fel enligt bilprovningen och oftast roligare bil att köra big_smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

348 Inlägg
30 november 2006
#7
Ingen av dom är dålig bil, åk och provkör bägge smile


186 Inlägg
30 november 2006
#8
Har kört båda och enligt mig så vinner S60 stort
Mycket snyggare insida/utsida och bättre körkänsla. Stabilitet är något som 9-5 kombin saknar helt... råkar det dyka upp ett gupp på motorvägen när du kör 9-5:an är det bara att be till gud att du kan bibehålla kontrollen.
Har dock ingen erfarenhet av vilken bil som har mest fel, eller vilken som krånglar mest...

Catch me if you can!

178 Inlägg
30 november 2006
#9
bägge dessa är mycket trevliga bilar. men jag hade nog tagit en 9-5, känns som man får mycket mer bil för pengarna smile

säker, rymlig, mycket trevliga prestanda och köregenskaper och grymt skön att åka i. smile
desamma gäller visserligen volvon, men jag tycker man får lite mer i saaben helt enkelt.

kuriosa:
http://video.google.com/videoplay?docid … b+9-5+aero

Chef
379 Inlägg
4 december 2006
#10
Hade nog tagit 9-5:an jag med, även fast jag vet att motorerna inte är det bästa man kunde hitta...... lite inspirerad hårdkörning så brukar 4:ans kolv vilja ge sig......

Kolla om du kan hitta någon isf som har bytt oljan mellan serviceintervallerna........ men för övrigt så är 9-5:an det vettigare valet med hästlängder mot S60:in....... har kört båda bilmodellerna själv, och det även på längre sträckor (ca 30 mil enkel resa) gick inte att få till någon bra sittställning i S60:in (är 1.90 lång) medans i 9-5:an så satt man som en kung, dessutom ett plus om det är stolarna med fläktarna i smile

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

5 710 Inlägg
4 december 2006
#11
Som sagt...provkör bägge bilarna gärna med kort tid imellan och gämför med DITT tycke o smak.

Själv gillar jag bägge bilarna,
utseendemässigt vinner Saaben ganska lätt  men invändigt är det rätt lika.
Sittställning vetti f-n om inte Volvon tar hem och fjädringskomfort vinner den enkelt.

Motor/växellåda ligger de ganska lika, Saaben känns rappare original med sin något mindre turbo men med trim (typ steg 3) räcker Volvon längre.

Jaa.....valet är inte lätt.

MVH Jonas
..............

102 Inlägg
4 december 2006
#12
båda är fina bilar, men hade nog tagit en s60, 0,5 sek snabbare upp till 100. och sen de coola evolve o sport kitet.

136 Inlägg
4 december 2006
#13
Hade tagit 9-5:an jag, men det är väl mest en smaksak.

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92

Fisketokig
2 997 Inlägg
4 december 2006
#14
Med Aero så kan jag tänka att den är bra utrustad mot volvon?

Är det inte rätt stor skillnad på bilmodeller... ska man inte jämföra med en 9-3 om det är mot en S60.

Utseendet är rätt lika original men stylar du volvon så blir den inte speciell iaf. lättare att få en 9-5 snygg och egen...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Evolution Garage
1 299 Inlägg
12 december 2006
#15
Saab så klart smile
Utseéndet tycker ju alla olika om, men 9-5 e en så jevla go bil!
Jag körde faktiskt ifrån en S60 T5 men blev vårdslöst knullad av en 9-5 Aero -03 (250hp)
Olika förhållanden och olika förare iofs, men för bara strax över 100.000:- plus montering så får du 480hp hos maptun om du tar saaben och den är nyare än -02 smile

Sky´s the limit...

Sleeper
3 084 Inlägg
12 december 2006
#16
S60:n såklart!

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!


Sök