3781
Sök

Volvo 945 misslyckat köp?

110 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#1
Hej,

Vet inte om denna tråden ligger rätt, men annars får moderatorn gärna flytta den.

Det är alltså så att att hade gjorde en bra affär, och ville köpa en Volvo 945 ltt som
ett projekt. En polare som bodde rätt så nära mig, hade sin 945 till salu billigt.
Jag skulle dessutom få den  ännu billigare som kompis pris. Jag har alltid gillat
hans 945a så åkte direkt till honom och kollade på den, och köpte den samma dag.

Har nu haft bilen en månad, och märkte nyligen att det är lite svag lagerknack i motorn.
Besiktade bilen här om dagen, fick några lätt fixade 2or, den värsta var att högra stommen
var sönderrostad, besiktningsmannen slog igenom hammaren överallt. Testade hemma
med en kniv och det skulle i princip gå att skära bort hela stommen med kniv.. Fick även
en "bra att veta" på rostigt golv.

Bilen är garage lackad, men i övrigt gillar jag den mycket. Den har skinnsäten med elstolar,
aussie difflock och är smått trimmad (Laddar  1bar, andra ventiler, match portad, chipad,
guldbox, upfräst i förbränningsrummen och annat smått).

Men nu till problemet, eftersom den har lagerknackningar och är så rostig så vet jag inte
om det är värt att satsa på bilen. Funderar på att sälja den i delar eller komplett och köpa
en annan finare 945. Men har redan lagt ner en del tid och pengar på denna så har lite
beslutsångest. Är det värt att lacka om den med samma färg men med spruta i lackbox,
och fixa all rost och ev, byta motor? Eller borde jag försöka bli av med bilen?

Kommentera gärna vad ni tycker! Här är en bild på bilen (den vita 945)
http://www.forumbilder.se/DDEFG/1040341 … 6367-n.jpg
Senast redigerat av BasJocke (23 juli 2014)

2 849 Inlägg
23 juli 2014
#2
Jag skulle nog ge upp denna med tanke på de fel som är, syftar då i första hand på rosten, men är motorn inte helt frisk heller så är det nog inte mycket att hålla på med.

Fast du ville ju ha ett projekt så då är det ju rätt bil....... smile

Du har ju även kostat på den en del med sa du, Om du säljer den komplett, räkna inte med att få tillbaka det du lagt ut (inköp, reservdelar, besiktning etc.)

Säljs den i delar så...Faktiskt svårt att sälja delar med, (min erfarenhet)

Jag hade nog kastat in handduken och satsat på nåt bättre..

Men har du möjlighet och kunskap att fixa själv och framför allt tålamod att laga rost så varför inte?

Men bered dig på mer rost än vad du ser. Ta en ordentlig titt under och hugg och slå så du ser var rosten är.

110 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#3
Okej tack för svaret, det konstiga är att det är en 98a så förstår inte hur den kan vara så rostig. Men den är rätt så fin undertill på en del ställen, är mest ytrost, förutom ena stommen som är sönderrostad, så det är lite konstigt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 juli 2014
#4
Du fick ju ett bra pris och till och med kompispris på det braiga priset. Sedan var det ju ett projekt/objekt du var ute efter? Riv och renovera, det är väl ett utmärkt tillfälle att få lite mer mekarvana? Och sedan när du är klar kommer du känna dig tillfreds med att du fått liv i bilen och att den blivit som du vill ha den. Jag tycker inte det låter som om du behöver gräva ner så många tusenlappar i den för att den ska bli sjysst.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 310 Inlägg
23 juli 2014
#5
Ifall du beslutar dig för att sälja den i delar, skicka gärna ett PM till mig. Är ute efter gråa halvskinnsframstolar i bra skick. tongue



Sök