2838
Sök

Saab 9-5 Aero 00 Behöver råd om felsökning. Samt åsikt om turboglapp.

Oturen själv
593 Inlägg
24 juli 2014
Trådstartare
#1
Tjenare, haft nån tråd här innan om min saab 9-5, ska summera vad jag kollat och bytt samt nuvarande symptom.

Har orolig tomgång, börjar vid 30 sek efter start cirka. Den misständer men tomgången ligger där den ska. Kan ibland dippa lite, tex när jag kopplar i några sekunder så känns det som den nästan dör men repar sig fort.

Turbon laddar inte fullt och varierar i laddtryck. ingen mätare men det känns som den inte får luft eller bränsle ibland och därav inte laddar.

Ligger jag å varvar 2500 varv på 2an och låter den "vänja sig" lite och sedan gasar så brukar den ladda betydligt bättre. Den har speciellt svårt att ladda i låga växlar vid full gas.

Har haft "pending" felkod P0300 Multiple random cylinder missfire, men inte fått den på länge. Och har aldrig haft någon motorlampa tänd.

Kör Torque på min android med en OBD2 Adapter inkopplad.


Nu till vad jag gjort:

Lossat snorkel och upptäckt att klämman satt snett och att det inte fanns någon packning.. Bytte klämma och satte dit orginal packning. Nu är det tätt ( Gav förbättring ) men ej helt bra. Påvärkade inte den oroliga tomgång.

Våldat loss den pneumatiska koppling till vacumledning som går mellan insug-bromsservo. Bytt både koppling och hela vacumslangen.

Kollat alla backventiler och bytt den vita som var kass. även kollat dem blåa till EVAP.

Nya stift, Platina som anges i orginalboken. dyyyra.

ny olja och nytt filter.

Kört i Red-line LI-1 bränslesystems rengöring och smörjning.

bytt och kollat all vacumslang jag kunnat hitta.

Testat annan MV ( innan jag fixade snorkelpackning och klämma )

Testat annan Tändkasset ( innan jag fixade snorkelpackning och klämma )

Rengjort LMM ( eller vad den heter på saabspråk )

Nollat den flertal gånger.

Och nu till min turbofråga, Känner lätt ett glapp på 1-2 mm upp och ner. Men INGET in och ut.
Kan det vara turbon som är slut och inte kan spoola upp ordentligt ? ( Kommer aldrig till fullt ladd )

Drar ingen olja vad jag märkt av, ryker inte ( vad jag som kör kan se iaf )

Har inga felkoder alls, hade en som bara syntes när jag hade igång bilen innan p0300 men den har ej återkommit igen.

Och en till hint som kanske är bra, Den går bättre nu när det är äckligt varmt ute än innan när det var runt 16-20 grader. Bör vara tvärt om..

Någon som har en aning eller något jag kan testa? Tackar så hjärtligt!.smile
Senast redigerat av Mreque89 (24 juli 2014)

Brum

Senior Tuner
21 Inlägg
24 juli 2014
#2
Lossa översta slangen på MV(magnetventilen) och testa om den laddar fullt.
Om så är fallet - så är det bara byta de två blåa backventilerna - vilka du finner en starkare lösning på här: http://www.saab-tuners.com/evap-valve-kit.html

Eller gör som jag ;-) = Koppla bort hela Tankurluftningen som ändå plockades bort några år senare (03-04 nångång).

Lycka till

¤ SAAB - Chiptrimmar saab, alla modeller.
¤ Chiptrimmar de flesta märken på begäran, PM'a om du e intresserad :)

Senior Tuner
21 Inlägg
24 juli 2014
#3
Sluta kör på platinastiften, helt onödigt.
NGK BCPR7ES-11 är underskattade.

cool

¤ SAAB - Chiptrimmar saab, alla modeller.
¤ Chiptrimmar de flesta märken på begäran, PM'a om du e intresserad :)

Oturen själv
593 Inlägg
24 juli 2014
Trådstartare
#4
sveaR skrev:
Lossa översta slangen på MV(magnetventilen) och testa om den laddar fullt.
Om så är fallet - så är det bara byta de två blåa backventilerna - vilka du finner en starkare lösning på här: http://www.saab-tuners.com/evap-valve-kit.html

Eller gör som jag ;-) = Koppla bort hela Tankurluftningen som ändå plockades bort några år senare (03-04 nångång).

Lycka till

Kan jag bara dra ur kontakt och plugga då eller?

Brum

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 juli 2014
#5
testa o byta LMM till en annan. kollat eller bytt alla små vaccumslangar? är den chippad eller orginal? testa en annan Tändkasett igen, men inte samma som du testade med förrut. Testa o provtrycka ladd sidan in till insuget o se så det inte är läckage i systemet, Ic eller dyl.


Oturen själv
593 Inlägg
24 juli 2014
Trådstartare
#6
Drog R slangen, laddar för fullt nu. Ibland får jag inte all kraft dock. Antagligen dump ventilen. Men iaf, kan jag plugga slangen eller något för det lär ju suga in luft jag inte vill ha in där.

Brum

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 juli 2014
#7
byt evapventilerna då?


Oturen själv
593 Inlägg
24 juli 2014
Trådstartare
#8
Funkiee skrev:
byt evapventilerna då?

Jo men tills dess får jag ordna något, Har kopplat förbi evap systemet så det funkar fint nu.

Men nytt problem, den går klockrent tills jag kört en bit. Sen börjar den ladda dåligt och hacka när jag släpper gasen... När den når max arbetstemp de vill säga typ några gasningar...

Vafan kan det vara som orsakar det? Något som blir sämre av värmen, bilen blir aldrig för varm eller liknande.
Blir smått knäpp nu..

Någon ide?

Brum

Saab älskare!
4 597 Inlägg
25 juli 2014
#9
Du skulle läsa ur med tech2 o se vad den säger


Oturen själv
593 Inlägg
25 juli 2014
Trådstartare
#10
Funkiee skrev:
Du skulle läsa ur med tech2 o se vad den säger

Jag får ju inga felkoder ur ECU, är tech2 annorlunda ?

Brum

Senior Tuner
21 Inlägg
25 juli 2014
#11
Jag tycker du gör såhär:

Byt till NGK BCPR7ES-11 (236kr för alla 4st)
Rengör ALLA kontaktdon med Kontaktspray
Rengör LMM trådarna med särskild LMM-rengöringsspray eller i värsta fall bromsrengöring ;-)
Koppla förbi styrventilen för dumpventilen på torpedväggen (guide: http://www.saab-tuners.com/trionic-7-tu … sponse-mod )
Bytt bränslefilter?

Vet du att din programvara är schyst i bilen/ styrboxen original?

Jag kan programmera boxar, och har all programvara inkl trim till alla SAAB:s motorer. Hör av dig om du behöver fortsatt felsökning eller att problemet kvarstår etc.

¤ SAAB - Chiptrimmar saab, alla modeller.
¤ Chiptrimmar de flesta märken på begäran, PM'a om du e intresserad :)

Senior Tuner
21 Inlägg
25 juli 2014
#12
Tillägg: Kolla styrventilen för dumpventilen som sitter bakom en kåpa på torpedväggen bakom insuget(nipplarna). Sitter alla slangar i och är hela och sitter där dom skall?
Koppla för guds skull förbi den styrventilen, den behövs inte :-) ställer bara till med problem.

Detta gör att trycket går på insuget direkt från dumpen och inte styrs elektroniskt.

¤ SAAB - Chiptrimmar saab, alla modeller.
¤ Chiptrimmar de flesta märken på begäran, PM'a om du e intresserad :)

Oturen själv
593 Inlägg
25 juli 2014
Trådstartare
#13
sveaR skrev:
Jag tycker du gör såhär:

Byt till NGK BCPR7ES-11 (236kr för alla 4st)
Rengör ALLA kontaktdon med Kontaktspray
Rengör LMM trådarna med särskild LMM-rengöringsspray eller i värsta fall bromsrengöring ;-)
Koppla förbi styrventilen för dumpventilen på torpedväggen (guide: http://www.saab-tuners.com/trionic-7-tu … sponse-mod )
Bytt bränslefilter?

Vet du att din programvara är schyst i bilen/ styrboxen original?

Jag kan programmera boxar, och har all programvara inkl trim till alla SAAB:s motorer. Hör av dig om du behöver fortsatt felsökning eller att problemet kvarstår etc.

Har gjort rent allt och kollat alla vacumslangar, nytt bränslefilter och luftfilter.

Brum

Oturen själv
593 Inlägg
25 juli 2014
Trådstartare
#14
sveaR skrev:
Tillägg: Kolla styrventilen för dumpventilen som sitter bakom en kåpa på torpedväggen bakom insuget(nipplarna). Sitter alla slangar i och är hela och sitter där dom skall?
Koppla för guds skull förbi den styrventilen, den behövs inte :-) ställer bara till med problem.

Detta gör att trycket går på insuget direkt från dumpen och inte styrs elektroniskt.

Min bränsletrycksregulator är inkopplad på den enheten. så förstår inte hur jag ska gå tillväga med den nederlänska beskrivning med kass översättning som inte stämmer överens med hur det är kopplat på min. Saab 9-5 aero 2000

Brum

Oturen själv
593 Inlägg
25 juli 2014
Trådstartare
#15
HAHAA JÄVLAA KLÅPARE SOM ÄGT BILEN INNAN MIG! tyckte väl att det var knepigt att BTR satt kopplad dit. Ändrade tbax det efter en snabb titt på annan 9-5 aero årsmodell 2001 och såg att det var heeelt annorlunda. Nu går den som ett skott hela tiden oavsätt värme. 

Fyfan vad skönt. skuttar lite i tomgång ibland endå men det är ett senare problem smile

Tack för ditt tips om vacmventilen till AV det var det som ledde mig in på lösningen.!

Brum

Senior Tuner
21 Inlägg
26 juli 2014
#16
Mreque89 skrev:
HAHAA JÄVLAA KLÅPARE SOM ÄGT BILEN INNAN MIG! tyckte väl att det var knepigt att BTR satt kopplad dit. Ändrade tbax det efter en snabb titt på annan 9-5 aero årsmodell 2001 och såg att det var heeelt annorlunda. Nu går den som ett skott hela tiden oavsätt värme. 

Fyfan vad skönt. skuttar lite i tomgång ibland endå men det är ett senare problem smile

Tack för ditt tips om vacmventilen till AV det var det som ledde mig in på lösningen.!

Så lite så.

BTR ska ju gå till "undre" nippeln på insuget (1 dm vacumslang) smile Inte längre än så. Hehehe.

Skönt att du fått ordning på den!

¤ SAAB - Chiptrimmar saab, alla modeller.
¤ Chiptrimmar de flesta märken på begäran, PM'a om du e intresserad :)

Senior Tuner
21 Inlägg
26 juli 2014
#17
Ett tips hur du skall koppla vacumslangarna o koppla förbi styrventilen på torpedväggen:

Från dumpventilen direkt till insugets ÖVERSTA nippel.
Plugga allt annat, dra ur alla vacuumslangar från styrventilen på torpedväggen, men låt kontakten sitta i.

Klart smile

¤ SAAB - Chiptrimmar saab, alla modeller.
¤ Chiptrimmar de flesta märken på begäran, PM'a om du e intresserad :)

Oturen själv
593 Inlägg
26 juli 2014
Trådstartare
#18
sveaR skrev:
Ett tips hur du skall koppla vacumslangarna o koppla förbi styrventilen på torpedväggen:

Från dumpventilen direkt till insugets ÖVERSTA nippel.
Plugga allt annat, dra ur alla vacuumslangar från styrventilen på torpedväggen, men låt kontakten sitta i.

Klart smile

Tackar hjärtligt! 

Min cruise control vill bara funka när den vill även om problemet är löst och nollat. Skitsamma, den används inte så flitigt endå..

Brum


Sök