Tjenare, haft nån tråd här innan om min saab 9-5, ska summera vad jag kollat och bytt samt nuvarande symptom.
Har orolig tomgång, börjar vid 30 sek efter start cirka. Den misständer men tomgången ligger där den ska. Kan ibland dippa lite, tex när jag kopplar i några sekunder så känns det som den nästan dör men repar sig fort.
Turbon laddar inte fullt och varierar i laddtryck. ingen mätare men det känns som den inte får luft eller bränsle ibland och därav inte laddar.
Ligger jag å varvar 2500 varv på 2an och låter den "vänja sig" lite och sedan gasar så brukar den ladda betydligt bättre. Den har speciellt svårt att ladda i låga växlar vid full gas.
Har haft "pending" felkod P0300 Multiple random cylinder missfire, men inte fått den på länge. Och har aldrig haft någon motorlampa tänd.
Kör Torque på min android med en OBD2 Adapter inkopplad.
Nu till vad jag gjort:
Lossat snorkel och upptäckt att klämman satt snett och att det inte fanns någon packning.. Bytte klämma och satte dit orginal packning. Nu är det tätt ( Gav förbättring ) men ej helt bra. Påvärkade inte den oroliga tomgång.
Våldat loss den pneumatiska koppling till vacumledning som går mellan insug-bromsservo. Bytt både koppling och hela vacumslangen.
Kollat alla backventiler och bytt den vita som var kass. även kollat dem blåa till EVAP.
Nya stift, Platina som anges i orginalboken. dyyyra.
ny olja och nytt filter.
Kört i Red-line LI-1 bränslesystems rengöring och smörjning.
bytt och kollat all vacumslang jag kunnat hitta.
Testat annan MV ( innan jag fixade snorkelpackning och klämma )
Testat annan Tändkasset ( innan jag fixade snorkelpackning och klämma )
Rengjort LMM ( eller vad den heter på saabspråk )
Nollat den flertal gånger.
Och nu till min turbofråga, Känner lätt ett glapp på 1-2 mm upp och ner. Men INGET in och ut.
Kan det vara turbon som är slut och inte kan spoola upp ordentligt ? ( Kommer aldrig till fullt ladd )
Drar ingen olja vad jag märkt av, ryker inte ( vad jag som kör kan se iaf )
Har inga felkoder alls, hade en som bara syntes när jag hade igång bilen innan p0300 men den har ej återkommit igen.
Och en till hint som kanske är bra, Den går bättre nu när det är äckligt varmt ute än innan när det var runt 16-20 grader. Bör vara tvärt om..
Någon som har en aning eller något jag kan testa? Tackar så hjärtligt!.