3421
Sök

Kokar över hela tiden, motorbyte Volvo 740 turbo

45 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#1
Tjena, bytte motor i bilen för den andra var paj, och nu när jag
Har tagit körkort och ska börja köra med bilen så kokar den för minsta lilla
Pådrag Nästan... Funkar Presis att köra normalt med men när man börnar
vilket man gör med dessa bilar, och dom ska hålla för det så kokar den direkt..

Lite info om bilen
Volvo 940ltt motor b230FK 19000mil -1998
531 topp med vx3 kam
Orginalturbo med 1bar ladd
3tum från katt 3tum katt
Bsr filter (öppet)

Det jag Har bytt:
Termostat
Vattenpump (helt ny)
Kylare (satt på kompis 740 och funkar för han)
Elfläkt
Expantionskärl
Har oxå bytt topplockspackning (helt ny)

Kan oxå tillägga att motorn jag köpte är begagnad och har nog stått något år ..
Super tacksam för svar och behöver all hjälp jag kan få för vill ha min 18års bil fungerande nu!
Tack i förhand! /henrohn


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 juli 2014
#2
henrohn skrev:
Tjena, bytte motor i bilen för den andra var paj, och nu när jag
Har tagit körkort och ska börja köra med bilen så kokar den för minsta lilla
Pådrag Nästan... Funkar Presis att köra normalt med men när man börnar
vilket man gör med dessa bilar, och dom ska hålla för det så kokar den direkt..

Lite info om bilen
Volvo 940ltt motor b230FK 19000mil -1998
531 topp med vx3 kam
Orginalturbo med 1bar ladd
3tum från katt 3tum katt
Bsr filter (öppet)

Det jag Har bytt:
Termostat
Vattenpump (helt ny)
Kylare (satt på kompis 740 och funkar för han)
Elfläkt
Expantionskärl
Har oxå bytt topplockspackning (helt ny)

Kan oxå tillägga att motorn jag köpte är begagnad och har nog stått något år ..
Super tacksam för svar och behöver all hjälp jag kan få för vill ha min 18års bil fungerande nu!
Tack i förhand! /henrohn

helt säker på att den äns kokar?
vill mig minnas att 740is mätare va även ett flipper spel när de var moderna
skulle jag vara du skulle jag koppla en extern tempmätare med Celsius skala istället för bilens egna


Forummoderator
26 361 Inlägg
28 juli 2014
#3
Du har bytt elfläkt, men startar den?
Har du bytt locket till expansionskärlet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

45 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#4
Jag har bytt elfläkt och den startar, har kopplat den till en brytare så jag själv kan slå av och på den!
Locket till expantionskärlet är oxå bytt..


45 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#5
Helt 100% på att det kokar, slänger du i ett ägg där är det hårdkokt på bara några sekunder...
När det kokar så brukar jag lossa lite på locket å då bara sprutar det och fräser och ha sig,
Har själv bränt mig som fan på det..


111 Inlägg
28 juli 2014
#6
henrohn skrev:
Helt 100% på att det kokar, slänger du i ett ägg där är det hårdkokt på bara några sekunder...
När det kokar så brukar jag lossa lite på locket å då bara sprutar det och fräser och ha sig,
Har själv bränt mig som fan på det..

Hur står tempmätaren? Och att det sprutar och fräser måste ju inte betyda att bilen kokar med tanke på att det blir ett ganska högt tryck i systemet när motorn är varm

45 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#7
Tempmätaren står rakt upp.. Och jag har testat att känna på behållaren och det är som att hålla i en kastrull som kokar för det bubblar och har sig. Sen så är slangarna väldigt hårda när den är varm.


41 Inlägg
28 juli 2014
#8
Låt bilen stå och gå utan locket till expantionskärlet.
Kokar bilen endå så tyder det ju på att du har stopp någonstans


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
28 juli 2014
#9
henrohn skrev:
Helt 100% på att det kokar, slänger du i ett ägg där är det hårdkokt på bara några sekunder...
När det kokar så brukar jag lossa lite på locket å då bara sprutar det och fräser och ha sig,
Har själv bränt mig som fan på det..

Självklart så sprutar och fräser det om du försöker öppna locket när det är uppe i temperatur. På Vetten har jag tempmätare som visar grader och en varm dag så kan det gå upp till mellan 115 och 120 grader. Det kokar ju inte så länge det är under tryck. Oljan brukar ligga på lika många grader ungefär. Dessa temperaturer är inte på något sätt onormala på denna bil men jag vet ju inte hur det ska vara på din Volvo.

/Beny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 198 Inlägg
28 juli 2014
#10
utan kylarlock kokar den fortare,,,

41 Inlägg
28 juli 2014
#11
startar upp alla mina bilar utan lock,efter renovering alldrig haft någon som kokat.
Har du full värme på i bilen? Kan stå mycke luft i värmepaketet.
Senast redigerat av Mr240T (28 juli 2014)


45 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#12
Har kopplat ut värmepaketet för det är sönder så har kopplat det direktkopplat istället


45 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#13
Bilen kokar bara när jag trycker på inte annars!


45 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#14
Kokar vid längre sträckor med, räcker att man kör i 10 minuter på låga varv så känner man att slangarna är skållheta och att det bubblar under locket..


66 Inlägg
28 juli 2014
#15
har du testat skölja igenom kylsystem och kolla så det inte är igensatt nånstans?

786 Inlägg
28 juli 2014
#16
Vilket termostat köpte du då?

annars kan toppen tagit illa vid om du har haft gammal kylarvätska i, toppen blir uppäten då.

När du startar och har bort kylar locket å kollar i behållaren bubblar de någe?

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

45 Inlägg
29 juli 2014
Trådstartare
#17
Hur sköljer jag igenom kylarsystemet då??


45 Inlägg
29 juli 2014
Trådstartare
#18
Det bubblar inte direkt men efter att man kört ett tag så börjar det att bubbla.. 
Termostater tog jag från en topp jag hade hemma;)


786 Inlägg
29 juli 2014
#19
Låter som att när motorn blir varm så expanderar någon del å tryck kommer in via någon cylle,

Topppackningen är inte heller blöt?

Tätt runt alla slangklämmer å sådant joll?

troligtvis läcker de in komp :& Läste lite igenom inläggen, och kom fram te en sista sak, får den tillräcklig med soppa?
Senast redigerat av Volvo240Driver (29 juli 2014)

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813


Sök