3051
Sök

Trimma Saab 9-5 2.0t -98 lite till

7 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#1
Tjena.

Tänkte köpa en saab 9-5 av en kompis och skulle vilja trimma bilen lite till!
vad vi vet så är bilen chippad och har 3" rör hela vägen, vet dock inte vilket steg eller vilken firma som har gjort det.

Den nuvarande ägaren har även höjt turboladdet till ca 1.3-1.4 bar, så bilen går som den skulle ha ca 260 hk har jag hört!

Men skulle vilja få upp den lite mer effektmässigt, någon som har förslag på vad man skulle kunna göra och ungefär vilket steg chippet har i bilen!

Kan tänka mig att det sitter steg 1 chipp i den, men hur skulle den gå med steg 2 eller 3 chipp då? Med tanke på det höjda turboladdet?

Tack på förhand!
Senast redigerat av raminal (31 juli 2014)

Forummoderator
26 339 Inlägg
31 juli 2014
#2
Med tanke på nuvarande laddtryck så tror inte jag det bara är Steg 1 i alla fall..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

18 Inlägg
31 juli 2014
#3
Med den effekten så gissar jag på att du har ett steg 3 program. Låg själv på 255 hk med steg 3 i min 2,0:a. Om du vill ha mer effekt än så, så bör du byta ut kolvarna till antingen nersvarvade T5 kolvar eller smidda. Vad sitter det för turbo och spridare i den?

7 Inlägg
1 augusti 2014
Trådstartare
#4
Spridarna som sitter i bilen är orginal och turbon ska vara en fulltryckare. Mer än så vet jag inte!

Men turboladdet är höjt med en magnetventil till 1.3 bar ungefär!

336 Inlägg
1 augusti 2014
#5
Laddtrycket justerar man genom mjukvaran. Har det höjts på annan väg (WG-stång? Pysventil?), se till att få det återställt. Och nej, laddtrycket höjs inte av att enbart montera en magnetventil.
Senast redigerat av AChr (1 augusti 2014)

Just turbo power, no real shit.

18 Inlägg
1 augusti 2014
#6
För att få ut mer effekt med större spridare, så behöver du byta ut dina spridare till en annan typ än de du har original. 9-5 2,0 finns inte som fulltryckare... Är det originalturbon eller har den blivit utbytt? Som föregående skrivare säger, att enbart montera en magnetventil höjer inte laddtrycket, den styr laddtrycket elektroniskt efter det program du har.

7 Inlägg
1 augusti 2014
Trådstartare
#7
Den nuvarande ägaren köpte bilen med turboras så han bytte ut orginal trubon mot en fulltryckare!

84 Inlägg
1 augusti 2014
#8
alltså monterat en större turbo än org?
passar aerons tro?
fulltryckare används rätt så hejvilt ibland

7 Inlägg
1 augusti 2014
Trådstartare
#9
ah det är en större turbo än org!

vet afktiskt inte om aero turbo passar, tror det sitter en 2.3 ft turbo i bilen nu.

Bilrekonditionerare
453 Inlägg
1 augusti 2014
#10
raminal skrev:
ah det är en större turbo än org!

vet afktiskt inte om aero turbo passar, tror det sitter en 2.3 ft turbo i bilen nu.

2,3T 220hk samt alla Aero har den större turbon (Mitsubishi TD04)
2,0t 150hk 2,3t 170/185hk har den mindre turbon (Garret gt17)

Byter du turbo till en TD04 på en 2,0t måste du även ha en mjukvara som är anpassad för den turbon. Annars får du ingen effekthöjning, snarare tvärtom.

MVH Rikard

7 Inlägg
2 augusti 2014
Trådstartare
#11
Så om jag har en Aero turbo så måste jag chippa bilen med chipp trimm för Aero bilen?

336 Inlägg
2 augusti 2014
#12
raminal skrev:
Så om jag har en Aero turbo så måste jag chippa bilen med chipp trimm för Aero bilen?

Nja, det blir ju ingen Aero-motor för att du sätter dit turbo från en sådan, slagvolymen skiljer fortfarande. Du får nog ta och skaffa dig en anpassad mjukvara.

Förresten, du säger att nuvarande ägare höjt laddtrycket. Hur har det gjorts?
Senast redigerat av AChr (2 augusti 2014)

Just turbo power, no real shit.

7 Inlägg
2 augusti 2014
Trådstartare
#13
förra ägaren snacka om att han hade höjt laddet med hjälp av en magnetventil!
jag hörde med en polare som jobbar på en bilverkstad och han sa att man höjde laddet så också.

336 Inlägg
2 augusti 2014
#14
Alltså, har inte full koll på 9-5, men om jag har rätt för mig har bilen alltså 150 hk från fabrik. Då lär det vara så att det inte fanns någon magnetventil från början, och då har man fått montera en sådan för att kunna få mjukvaran att fungera ordentligt efter optimering.

Eftersom en annan turbo monterats rekommenderar jag att du helt enkelt hör av dig till något företag med erfarenhet av Saab-trim och låter de gå igenom motorn och ge dig en mjukvara anpassad efter din bil. Jag föreslår Nordic, de brukar anses vara en av de största inom ämnet och om jag inte har helt fel så är MapTun mindre glada för att göra individuella mappningar nu för tiden.

Just turbo power, no real shit.

7 Inlägg
2 augusti 2014
Trådstartare
#15
ah jag har tänk att åka upp till nordic och mappa bilen och be dom kolla allt.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
2 augusti 2014
#16
Hoppas det inte är en Gt17 i vart fall. De pallar inte så länge... :-p
Ta en koll på forumet på www.stcs.nu fär finns mycket matnyttigt.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)


Sök